کد خبر : 3495
تاریخ انتشار : شنبه 15 آوریل 2023 - 6:44

مهدی پیرتاجانی

بتا سیتوسترول

بتا سیتوسترول

بتا سیتوسترول نوعی ماده شیمیایی به نام استرول گیاهی است. این شبیه به کلسترول است و در میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه ها یافت می شود. بتا سیتوسترول ممکن است با محدود کردن میزان کلسترولی که قادر به ورود به بدن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. همچنین می تواند به کاهش تورم

بتا سیتوسترول

نوعی ماده شیمیایی به نام استرول گیاهی است. این شبیه به کلسترول است و در میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه ها یافت می شود.

بتا سیتوسترول ممکن است با محدود کردن میزان کلسترولی که قادر به ورود به بدن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. همچنین می تواند به کاهش تورم در پروستات و سایر بافت ها کمک کند.

معمولاً از بتا سیتوسترول برای کاهش سطح کلسترول و بهبود علائم بزرگی پروستات (BPH) استفاده می کنند. همچنین برای بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید (RA)، طاسی با الگوی مردانه و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود، اما هیچ شواهد علمی خوبی برای حمایت از بسیاری از این موارد دیگر وجود ندارد.

در ایالات متحده، غذاهایی که حاوی حداقل ۶۵۰ میلی گرم بتا سیتوسترول هستند، توصیه میشوند برای کاهش خطر بیماری قلبی. بتا سیتوسترول را با سیتوستانول، یک ماده گیاهی مشابه، اشتباه نگیرید.

به احتمال زیاد بتا سیتوسترول برای برخی بیماری ها مفید است.

بزرگ شدن پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH). مصرف روزانه ۶۰ تا ۱۳۰ میلی گرم بتا سیتوسترول خوراکی در دوزهای مساوی به بهبود علائم BPH کمک می کند. اما در واقع پروستات بزرگ شده را کوچک نمی کند.

کلسترول بالا،  مصرف خوراکی بتا سیتوسترول می تواند سطح کلسترول کل و کلسترول با چگالی کم (LDL یا “کلسترول بد”) را کاهش دهد. اما سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا “کلسترول خوب”) را افزایش نمی دهد.

تمایل ارثی به کلسترول بالا (هیپرکلسترولمی خانوادگی). مصرف خوراکی بتا سیتوسترول ممکن است به کاهش سطح کلسترول کل و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) در کودکان و بزرگسالان مبتلا به این بیماری که همچنین از رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول پیروی می کنند، کمک کند. اما به نظر نمی رسد این دارو به خوبی سیتوستانول یا داروی کاهش دهنده کلسترول بزافیبرات باشد.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی: بتا سیتوسترول احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است. این به طور ایمن با دوز حداکثر ۲۰ گرم در روز تا ۳ ماه استفاده می شود. همچنین با دوز کمتر ۱۳۰ میلی گرم در روز تا ۱۸ ماه استفاده می شود. می تواند عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع، سوء هاضمه، نفخ، اسهال یا یبوست ایجاد کند.

 

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن بتا سیتوسترول یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا بتا سیتوسترول برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است وجود ندارد. از استفاده آن خودداری کنید.

 

کودکان: بتا سیتوسترول زمانی که در دوزهای حداکثر ۱۲ گرم در روز (تقسیم به ۳ دوز جداگانه) تا ۳ ماه مصرف شود، احتمالاً بی خطر است.

 

سیتوسترولمی، (یک بیماری ذخیره‌ سازی چربی ارثی نادر) افراد مبتلا به این بیماری بتا سیتوسترول و چربی‌های مرتبط با آن در خون و بافت‌های خود بسیار زیاد است. مصرف بتا سیتوسترول این وضعیت را بدتر می کند. اگر سیتوسترولمی دارید از بتا سیتوسترول استفاده نکنید.

 

قبل از مصرف با یک منخصص مشورت کنید تا بدانید چه نوع محصول و چه مقدار دوزی برای یک بیماری خاص بهترین است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.