کد خبر : 3810
تاریخ انتشار : شنبه 9 سپتامبر 2023 - 1:02

مصرف صحیح داروهای فشار خون بالا

مصرف صحیح داروهای فشار خون بالا

مصرف صحیح داروهای فشار خون بالا اگر شما مانند اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا هستید، داروها بخش عمده ای از برنامه شما برای کاهش فشار خون هستند. هدف پزشک شما این است که ترکیب مناسبی از داروهای فشار خون بالا را بیابد که این اهداف را محقق کند: فشار خون بالا را به

مصرف صحیح داروهای فشار خون بالا
اگر شما مانند اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا هستید، داروها بخش عمده ای از برنامه شما برای کاهش فشار خون هستند. هدف پزشک شما این است که ترکیب مناسبی از داروهای فشار خون بالا را بیابد که این اهداف را محقق کند:
فشار خون بالا را به سطح نرمال کاهش می دهد
چگونه می توانید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که داروی فشار خون شما این اهداف را برآورده می کند؟ شاید این ۱۰ نکته بتواند کمک کند.
فهرستی از تمام داروهای فشار خون بالا تهیه کنید
پزشک شما داروهای فشار خون زیادی برای انتخاب دارد. آنها به روش های مختلفی برای کاهش فشار خون شما کار می کنند. هر نوع دارو عوارض جانبی احتمالی خود را دارد، بنابراین بهتر است بدانید دقیقاً کدام داروهای فشار خون را مصرف می کنید. این سوالات را از پزشک یا داروساز خود بپرسید:
نام داروهای فشار خون من چیست؟ هم نام برند و هم نام عمومی را بخواهید.
این دارو چگونه به کاهش فشار خون من کمک می کند؟
دوز چیست؟
هر چند وقت یک بار دارو را مصرف کنم؟
فهرستی از داروهای فشار خون بالا تهیه کنید و چند کپی از فهرست تهیه کنید. هر زمان که به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه می کنید، فهرست را با خود همراه داشته باشید. به هر یک از اعضای خانواده یا دوستانی که در مراقبت های بهداشتی شما کمک می کنند، رونوشت آن را بدهید.
عوارض جانبی احتمالی داروهای فشار خون بالا را بشناسید
هر نوع داروی فشار خون دارای عوارض جانبی احتمالی است. برخی از عوارض جانبی ممکن است موقتی باشند. برخی ممکن است ماندگارتر باشند. برخی از عوارض جانبی آزاردهنده هستند. برخی ممکن است بالقوه خطرناک باشند. این سوالات را در مورد هر یک از داروهای خود از پزشک یا داروساز خود بپرسید:
چه عوارض جانبی ممکن است رخ دهد؟ کدام یک شایع و کدام نادر است؟
در صورت مشاهده عوارض جانبی چه باید بکنم؟
آیا داروها، غذاها یا نوشیدنی هایی وجود دارند که بتوانند با این دارو تداخل داشته باشند؟
چه عوارض جانبی جدی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشم؟
داروهای فشار خون خود را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید
داروهای فشار خون بالا اگر آنها را همانطور که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید بهترین نتیجه را دارند. بنابراین باید هر روز مقدار مناسبی را در زمان های مناسب مصرف کنید. این سوالات را از پزشک یا داروساز خود بپرسید:
چه مقدار از دارو را باید مصرف کنم؟
هر چند وقت یکبار مصرف کنم؟
آیا دستورالعمل خاصی مانند مصرف دارو با غذا وجود دارد؟
اگر یک نوبت را فراموش کردم چه باید بکنم؟

به مصرف داروهای فشار خون خود عادت کنید
زمانی که داروهای فشار خون بالا را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود قرار می دهید، راحت تر می توانید داروهای فشار خون خود را دقیقاً همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. برخی از این ایده ها را امتحان کنید تا به شما کمک کند مصرف داروی خود را به خاطر بسپارید:
هر بار که داروی خود را مصرف می کنید، آن را در تقویم یا در دفترچه یادداشت کنید. این همچنین به شما سابقه ای می دهد که می توانید به پزشک خود نشان دهید تا هر دو بتوانید میزان عملکرد دارو را تعیین کنید.
یادآوری ها را در نقاط کلیدی قرار دهید. آنها در رنگ ها و شکل های مختلف برای جلب توجه شما وجود دارند. یادداشت‌های یادآوری را در مکان‌هایی قرار دهید که احتمالاً آنها را می‌بینید، مانند آینه حمام یا کنار سینک آشپزخانه.
از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان بخواهید که با شما تماس بگیرند تا به شما یادآوری کنند که داروی خود را مصرف کنید.
داروهای خود را سازماندهی کنید
پیگیری تعداد زیادی قرص برای مصرف می تواند خسته کننده باشد. صبح یا دو بار در روز؟ با غذا یا بدون غذا؟ شما می توانید با سازماندهی دارو برای یک روز یا حتی یک هفته کامل، مقداری از این سردرگمی را کاهش دهید.
تمام داروهای خود را در یک مکان، مانند روی میز یا روی پیشخوان آشپزخانه (دور از دسترس کودکان) نگهداری کنید. به این ترتیب می توانید در صورت نیاز داروی خود را پیدا کنید.
جعبه قرصی پیدا کنید که نیازهای شما را برآورده کند.
اگر احساس گیجی یا ناامیدی می کنید، از یکی از دوستان یا اعضای خانواده کمک بخواهید.
سعی کنید فقط از یک داروخانه استفاده کنید. صحبت با یک داروساز در مورد تداخلات دارویی احتمالی بین داروها و مکمل های تجویزی و بدون نسخه و اطمینان از عدم مصرف داروهای تکراری آسان تر خواهد بود.
اگر قصد سفر دارید، تمام داروهای خود را آماده همراه داشته باشید. هنگام پرواز، آن را با خود نگه دارید، نه در چمدان تحویل داده شده خود.
بخش های دیگر برنامه درمان فشار خون بالا را دنبال کنید
وقتی نوبت به درمان فشار خون بالا می‌رسد، احتمالاً شما و پزشکتان علاوه بر مصرف دارو، در مورد مراحل آن صحبت کرده‌اید. این مراحل می تواند به عملکرد بهتر دارو برای کنترل فشار خون کمک کند. در اینجا برخی از مراحل دیگری وجود دارد که ممکن است بخشی از برنامه شما باشد:
رژیمی داشته باشید که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و گوشت و لبنیات کم چرب باشد.
مراقب میزان سدیمی که در رژیم غذایی خود می خورید باشید. بیشتر سدیمی که می خورید از غذاهای بسته بندی شده یا فرآوری شده می آید.
مراقب میزان مصرف الکل باشید. از پزشک خود در مورد مقدار مناسب سوال کنید.
از سیگار یا سایر محصولات تنباکو استفاده نکنید.
تا جایی که می توانید به وزن سالم نزدیک شوید. پزشک می تواند به شما در تعیین یک هدف مناسب کمک کند.
فعالیت بدنی منظم داشته باشید. ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت متوسط داشته باشید.
راه های کاهش استرس مانند تکنیک های آرام سازی را بیاموزید.
برای هر یک از این مراحل، پزشک می تواند اطلاعات بیشتری به شما بدهد. یا ممکن است پزشک شما را به سایر متخصصان بهداشتی که می توانند کمک کنند ارجاع دهد. حتی برخی از مراکز بهداشتی کلاس های رایگان یا ارزان در این مناطق برگزار می کنند.
فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید
یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بفهمید آیا داروهای فشار خون بالا موثر هستند یا خیر، بررسی فشار خون است. ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای معاینه به مطب مراجعه کنید. یا ممکن است از شما خواسته شود فشار خون خود را در خانه چک کنید.
پزشک خود را در جریان بگذارید
پزشک شما همه چیز را در مورد زندگی و فعالیت های شما نمی داند. اما هر چه پزشک شما بیشتر در مورد شما بداند، بهتر می تواند کمک کند. مطمئن شوید که پزشک شما در مورد این موارد می داند:
سایر داروهایی که مصرف می کنید، چه با نسخه یا بدون نسخه
ویتامین ها یا سایر مکمل هایی که مصرف می کنید
گیاهانی که ممکن است استفاده کنید
الکل و هر داروی تفریحی که استفاده می کنید یا استفاده کرده اید
سایر مشکلات سلامتی، به ویژه شرایطی مانند دیابت
عوامل دیگری در زندگی شما که می تواند به فشار خون بالا کمک کند، مانند مسائل خانوادگی دشوار، شغل پر استرس، یا سبک زندگی بی تحرک
“باید”های مصرف صحیح داروهای فشار خون بالا
چرا مصرف صحیح داروهای فشار خون بالا بسیار مهم است؟ این فقط برای خوشحال کردن پزشک یا پیچیده تر کردن زندگی شما نیست. مصرف صحیح داروهای فشار خون بالا بهترین نتایج را برای شما به ارمغان می آورد و فشار خون شما را به سطح سالم تری کاهش می دهد. شما باید داروی فشار خون را به درستی مصرف کنید زیرا:
به این ترتیب پزشک می تواند بگوید که آیا دارو در کاهش فشار خون شما موثر است یا خیر.
مصرف دارو در دوزها یا زمان های نامناسب یا قطع ناگهانی داروی فشار خون بالا می تواند برای سلامتی شما کاملاً خطرناک باشد.
اگر فشار خون شما بیش از حد بالا بماند، احتمال ابتلا به مشکلات جدی دیگر مانند حملات قلبی، سکته مغزی یا بیماری کلیوی بیشتر است.
خبر خوب این است که مصرف داروهای فشار خون به درستی به تضمین سلامتی بهتر برای خود در حال حاضر و در آینده کمک می کند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.