کد خبر : 1187
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 دسامبر 2019 - 23:19

ویتامین دریافتی ورزشکاران نخبه

ویتامین دریافتی ورزشکاران نخبه
ایده آل این است که ورزشکاران همه مواد غذایی را از غذا دریافت کنند،یک رژیم غذایی متعادل شامل هر ۵ گروه غذایی، باید مقادیر کافی از ۱۳ویتامین ضروری را تأمین کند.

ویتامین دریافتی ورزشکاران نخبه

ویتامین دریافتی ورزشکاران نخبه ؛ ویتامین ها دسته از ترکیبات آلی تعریف شده‌اند که میزان خیلی کمی در رژیم غذایی مورد نیازند و برای واکنش های سوخت و سازی ویژه در بدن و بهبود و رشد و تکامل طبیعی ضروری اند . به جزویتامین D که می‌تواند در حضور نور آفتاب ساخته شود و نیز ویتامین K و مقادیر اندکی از ویتامین های منتخب B که می‌تواند توسط میکرو – فلورا( باکتری های موجود در دستگاه گوارش) در مسیر معده ای- روده ای تولید شوند، سایر ویتامین‌های توسط بدن انسان ساخته نمی‌شود و باید از راه رژیم غذایی دریافت شود هرچند ویتامین ها در ذخایر انرژی مستقیماً شرکت نمی‌کنند، اما در تنظیم سوخت و ساز نقش مهمی دارند؛ به گونه ی کمبود برخی ویتامین های گروه B که به عنوان کوفاکتور آنزیم های درگیری در سوخت و ساز کربوهیدرات( برای مثال نیاسین ، ویتامین B6 , تیامین ) سوخت و ساز چربی ( برای مثال ریبوفلاوین، تیامین، پانتوتنات، بیوتین) و سوخت و ساز پروتئین (ویتامین B۶ )عمل می کنند، باعث خستگی زودرس و ناتوانی در حفظ برنامه تمرین ورزشی سنگین می‌شود؛ در حالی که سایر ویتامین ها در فرایند خون سازی( برای مثال، فولات، ویتامین B۱۲ ) همکاری می‌کند یا به تشکیل استخوان ها ،بافت همبند و غضروف یاری می‌رسانند( برای مثال ویتامین های C و D ).

ایده آل این است که ورزشکاران همه مواد غذایی را از غذا دریافت کنند،یک رژیم غذایی متعادل شامل هر ۵ گروه غذایی، باید مقادیر کافی از ۱۳ویتامین ضروری را تأمین کند. گفته شده است از آنجایی که انرژی دریافتی تام بیشتر ورزشکاران زیادتر از افراد  غیر ورزشکار کم تحرک باشد، از این میزان و تنوع ویتامین ها در رژیم غذایی ورزشکاران باید زیادتر باشد. با وجود این، بررسی های تغذیه ای نشان می دهد که متأسفانه ورزشکاران همیشه از  رژیم غذایی متعادل پیروی نمی‌کنند.

ورزشکاران نخبه به دلیل نیازهای مبرم تمرینی، در معرض کمبودهای فزاینده تغذیه ای قرار دارند. شاخص‌های این موثر در این باره عبارتند از :افزایش نوسازی، کاهش برخی مواد مغذی و زمان محدود در تدارک غذایی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.