کد خبر : 3724
تاریخ انتشار : شنبه 29 جولای 2023 - 0:07

مهدی پیرتاجانی

باکوپا موننیری Bacopa monnieri

باکوپا موننیری Bacopa monnieri
باکوپا ممکن است برخی از مواد شیمیایی مغز را افزایش دهد که در تفکر، یادگیری و حافظه نقش دارند. همچنین ممکن است از سلول های مغز در برابر مواد شیمیایی دخیل در بیماری آلزایمر محافظت کند.

نامهای دیگر: آندری، باکوپا موننیرا، باکوپا موننیری، براهمی

بررسی اجمالی

باکوپا موننیری (Bacopa monnieri) گیاهی است که قرن ها در طب سنتی آیورودا استفاده می شود. گاهی به آن براهمی نیز گفته می شود.

باکوپا ممکن است برخی از مواد شیمیایی مغز را افزایش دهد که در تفکر، یادگیری و حافظه نقش دارند. همچنین ممکن است از سلول های مغز در برابر مواد شیمیایی دخیل در بیماری آلزایمر محافظت کند.

باکوپا معمولا برای بیماری آلزایمر، مهارت های حافظه و تفکر، اضطراب و اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از هیچ یک از این موارد وجود ندارد.

باکوپا را با گوتو کولا اشتباه نگیرید. هر دو گیاه را گاهی براهمی می نامند.

موارد استفاده و اثربخشی

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای استفاده از BACOPA وجود ندارد.

اثرات جانبی، اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی: باکوپا در صورت استفاده در دوزهای حداکثر ۶۰۰ میلی گرم در روز تا ۱۲ هفته احتمالاً بی خطر است. عوارض جانبی رایج عبارتند از: گرفتگی معده، حالت تهوع و خشکی دهان.

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از ایمن بودن استفاده از باکوپا در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. از استفاده آن خودداری کنید، یا تمام جوانب را در نظر بگیرید.

کودکان: باکوپا در صورت مصرف خوراکی توسط کودکان ۶ تا ۱۴ ساله تا ۶ ماه احتمالاً بی خطر است.

ضربان قلب آهسته (برادی کاردی): باکوپا ممکن است ضربان قلب را کاهش دهد. این می تواند در افرادی که در حال حاضر ضربان قلب آهسته یا سایر بیماری های قلبی دارند مشکل ساز باشد. اگر مشکل قلبی دارید، قبل از استفاده از باکوپا با پزشک خود مشورت کنید.

انسداد دستگاه گوارش: باکوپا ممکن است انسداد دستگاه گوارش را بدتر کند. اگر انسداد دستگاه گوارش دارید، قبل از استفاده از باکوپا با پزشک خود مشورت کنید.

زخم ها: باکوپا ممکن است زخم معده را بدتر کند. اگر زخم معده دارید، قبل از استفاده از باکوپا با پزشک خود مشورت کنید.

شرایط ریوی: باکوپا ممکن است آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را بدتر کند. اگر آسم یا COPD دارید، قبل از استفاده از باکوپا با پزشک خود مشورت کنید.

اختلالات تیروئید: باکوپا ممکن است سطح هورمون تیروئید را افزایش دهد. باکوپا باید با احتیاط مصرف شود یا در صورت داشتن بیماری تیروئید یا مصرف داروهای هورمون تیروئید از مصرف آن اجتناب شود.

انسداد مجاری ادراری: باکوپا ممکن است انسداد مجاری ادراری را بدتر کند. اگر دچار انسداد مجاری ادراری هستید، قبل از استفاده از باکوپا با پزشک خود مشورت کنید.

در این ترکیب محتاط باشید.

داروهای خشک کننده (داروهای آنتی کولینرژیک) با BACOPA تداخل دارند.

باکوپا می تواند یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین را در بدن افزایش دهد. استیل کولین نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای مهم بدن دارد. برخی از داروها به نام داروهای آنتی کولینرژیک، اثرات استیل کولین را در بدن مسدود می کنند. مصرف باکوپا ممکن است اثرات داروهای آنتی کولینرژیک را کاهش دهد.

داروهای مختلف مورد استفاده برای گلوکوم، بیماری آلزایمر و سایر شرایط (داروهای کولینرژیک) با BACOPA تداخل دارند.

باکوپا می تواند یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین را در بدن افزایش دهد. برخی از داروهایی که برای گلوکوم، بیماری آلزایمر و سایر شرایط استفاده می شوند، سطح استیل کولین را نیز افزایش می دهند. مصرف باکوپا با این داروها ممکن است احتمال عوارض جانبی را افزایش دهد.

برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند. باکوپا ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 1A2 (CYP1A2)) با BACOPA تداخل دارند.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 2C19 (CYP2C19)) با BACOPA تداخل دارند.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 2C9 (CYP2C9)) با BACOPA تداخل دارند.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 3A4 (CYP3A4)) با BACOPA تداخل دارند.

Cevimeline (Evoxac) با BACOPA تعامل دارد. باکوپا ممکن است سرعت تجزیه ی سویملین را در بدن تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی cevimeline را تغییر دهد.

تعامل جزئی، با این ترکیب مراقب باشید

هورمون تیروئید با BACOPA تعامل دارد.

بدن به طور طبیعی هورمون های تیروئیدی تولید می کند. باکوپا ممکن است میزان تولید هورمون تیروئید را افزایش دهد. مصرف باکوپا با هورمون تیروئید ممکن است باعث ترشح بیش از حد هورمون تیروئید در بدن شود و عوارض آن را افزایش دهد.

دوز

Bacopa اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۳۰۰-۶۰۰ میلی گرم خوراکی روزانه به مدت ۱۲ هفته استفاده می شود. با یک متخصص صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.