کد خبر : 4031
تاریخ انتشار : شنبه 3 فوریه 2024 - 19:41

مهدی پیرتاجانی

اثرات مصرف بیش از حد ویتامین B12

اثرات مصرف بیش از حد ویتامین B12
ویتامین B12 یکی از ویتامین های بیوتامین با عوارض جانبی کمتر است. خون و سلول های عصبی را به طور سالم بهبود می بخشد، از کم خونی مگالوبلاستیک جلوگیری می کند و DNA را می سازد.

اثرات مصرف بیش از حد ویتامین B12

ویتامین B12 متابولیسم را افزایش می دهد، خون و سلول های عصبی را سالم نگه می دارد و از کم خونی مگالوبلاستیک جلوگیری می کند. اثرات مصرف بیش از حد ویتامین B12 را در اینجا بیابید.

ویتامین B12 با فواید سلامتی مختلفی مانند بهبود خون و سلول های عصبی، جلوگیری از کم خونی مگالوبلاستیک و ساخت DNA مرتبط است. از طریق مکمل ها یا رژیم غذایی مانند گوشت، ماهی، شیر، تخم مرغ و پنیر به دست می آید. کمبود این ماده مغذی با اختلالات پوستی، خستگی، ضعف و مشکلات قلبی مشخص می شود. با این حال، مصرف بیش از حد آن با بسیاری از مشکلات سلامتی شدید همراه است که منجر به مرگ می شود. دوز بهینه ویتامین B12 با سن متفاوت است. به عنوان مثال، دوز توصیه شده برای بزرگسالان ۲٫۴ میکروگرم است. این مقاله به مشکلات سلامتی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین B12 اشاره می کند.

اثرات مصرف بیش از حد ویتامین B12

مصرف بیش از حد ویتامین B12 منجر به مشکلات شدید سلامتی می شود که باید به طور حرفه ای با آنها برخورد کرد. علاوه بر این، علائم آنها ناامید کننده و دلسرد کننده است. در زیر اثرات مصرف زیاد آن را مشاهده می کنید.

سرطان

انواع مختلفی از سرطان مانند سرطان پروستات، گلو، پوست و دهانه رحم وجود دارد. مصرف بیش از حد ویتامین B12 با انواع خاصی از سرطان مرتبط است، حتی اگر دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد، به ویژه تغییر سبک زندگی. اگرچه گزارش‌های پزشکان بیان می‌کنند که افزایش مصرف ویتامین B12 ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و دهانه رحم را کاهش دهد، اما به سرطان ریه، به‌ویژه در افراد سیگاری کمک می‌کند. به عنوان مثال، اسید فولیک موجود در مکمل های ویتامین B12 سلول های ریه را می کشد و باعث ایجاد ضایعاتی می شود که تومور ایجاد می کنند. احتمال مرگ ناشی از سرطان ریه ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین B12 وجود دارد. بنابراین، انجام غربالگری ریه مکرر هنگام مصرف دوز ویتامین B12 بسیار مهم است. با پزشک خود مشورت کنید تا دوز توصیه شده برای فرد خاص را تعیین کنید تا از ابتلا به این وضعیت جلوگیری کنید.

اثرات مصرف بیش از حد ویتامین B12

دیابت

افراد دیابتی روزهای سختی را تجربه می کنند، دیابت یک بیماری تهدید کننده زندگی است که درمان دقیقی ندارد و می تواند به هر فردی حمله کند. این بیماری با گرسنگی، تشنگی، تاری دید، خستگی، خشکی پوست و وزن غیر ضروری مشخص می شود. علاوه بر این، فشار خون بالا، اختلال در تحمل گلوکز، اضافه وزن، سبک زندگی بی تحرک، سندرم تخمدان پلی کیستیک و سابقه خانوادگی ایجاد می شود. کمبود ویتامین B12 منجر به کم خونی می شود که با خستگی، ضعف، رنگ پریدگی یا زردی پوست، ضربان قلب نامنظم همراه است. ، سرگیجه، درد قفسه سینه و سردی دست و پا، با این حال، مصرف زیاد منجر به دیابت می شود.

بیماری کبد

مصرف زیاد ویتامین B12 با بیماری کبدی که منجر به مرگ می شود مرتبط است. این وضعیت با خستگی، تهوع، استفراغ، زردی چشم ها، تورم پاها و مچ پا مشخص می شود. کبد با سنتز، دفع، متابولیسم و ​​ذخیره ترکیبات ضروری در بدن مانند پروتئین های پلاسما مرتبط است. به عنوان مثال، با متابولیسم، پروتئین ها و کربوهیدرات ها مرتبط است. علاوه بر این، پروتئین پلاسما را سنتز کرده و داروها، هورمون ها و کلسترول را دفع می کند. بنابراین، آسیب آن خطر مرگ را افزایش می دهد. ویتامین B12 قبل از خروج از ادرار برای مدت طولانی در کبد ذخیره می شود. اما جذب آن در روده افراد مبتلا به سیروز ضعیف است. بنابراین، اگر چنین افرادی به مدت طولانی به مصرف آن ادامه دهند، سلامت آنها به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد و منجر به مرگ می شود.

نارسایی کلیه

مصرف زیاد ویتامین B12 منجر به نارسایی کلیه می شود، حتی اگر عوامل دیگری با این مشکل مرتبط باشند. کلیه‌ها PH و غلظت یون‌ها را دفع می‌کنند و هورمون تولید می‌کنند. بیماری کلیوی با رنگ‌آمیزی ادرار، بد خوابی، خشکی پوست، خستگی و ادرار کف‌آلود مشخص می‌شود. به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می شود برای جلوگیری از گیجی، تشنج، حالت تهوع، تورم پاها و خستگی، مصرف ویتامین B12 را کاهش دهند.

اثرات مصرف بیش از حد ویتامین B12

بیخوابی

مصرف بیش از حد ویتامین B12 منجر به بی خوابی، یک اختلال رایج خواب، حتی استرس، عادت بد خوابیدن و دیر غذا خوردن در شب می شود. سه نوع بی خوابی شامل بی خوابی حاد، گذرا و مزمن وجود دارد.

چگونه می‌دانید که بی‌خوابی دارید؟ مشکل به خواب رفتن، زود بیدار شدن، خستگی، افسردگی، اضطراب، حافظه ضعیف، خواب‌آلودگی

اسهال

مصرف بیش از حد ویتامین B12 منجر به اسهال می شود. این بیماری با خونریزی، تب، گرفتگی عضلات شکمی، مدفوع شل، لکه دار و آبکی مکرر مشخص می شود. اگر مکمل ویتامین B12 مصرف می کنید، دوز تجویز شده را رعایت کنید. شما می توانید اسهال را با استراحت، محدود کردن استرس و نوشیدن مقدار زیادی آب شفاف تسکین دهید. علاوه بر این، از رژیم غذایی حاوی چربی، شکر، لبنیات و کافئین خودداری کنید.

نتیجه

ویتامین B12 یکی از ویتامین های با عوارض جانبی کم است. خون و سلول های عصبی را به طور سالم بهبود می بخشد، از کم خونی مگالوبلاستیک جلوگیری می کند و DNA را می سازد. شما می توانید از طریق مکمل ها یا مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، شیر، تخم مرغ و پنیر به دست آورید. کمبود این ماده مغذی با اختلالات پوستی، خستگی، ضعف، تاری دید، زبان صاف، سبکی سر و مشکلات قلبی مشخص می شود. با این حال، مصرف بیش از حد آن منجر به اسهال، بی خوابی، نارسایی کلیه، دیابت، سرطان و بیماری های کبدی می شود. علاوه بر این موارد جزئی شامل سردرد، استفراغ، حالت تهوع، احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها، خستگی و ضعف همراه است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 46 در انتظار بررسی : 46 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.