کد خبر : 4294
تاریخ انتشار : شنبه 15 ژوئن 2024 - 2:03

مهدی پیرتاجانی

قارچ های که برای سیستم ایمنی مفیداند

قارچ های که برای سیستم ایمنی مفیداند
فهرست فوایدی که قارچ های دارویی برای سلامتی ارائه می دهند طولانی است ( تقویت کننده مغز، محرک هورمون، حاوی آنتی اکسیدانی، عملکرد ورزشی و ریکاوری عضلات).

قارچ های که برای سیستم ایمنی مفیداند

  • برای استرس
  • برای سلامت مغز
  • برای التهاب

جادوی قارچ های دارویی

قارچ‌های دارویی هزاران سال است که در طب شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اخیراً محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این قارچ‌ها که قرار است به صورت پودر مصرف شوند (هرگز نباید به صورت خام یا کامل خورده شوند)، می‌توانید این قارچ‌ها را در اشکال مختلف پیدا کنید.

فهرست فوایدی که قارچ های دارویی برای سلامتی ارائه می دهند طولانی است ( تقویت کننده مغز، محرک هورمون، حاوی آنتی اکسیدانی). اما هر قارچ منحصر به فرد است و مزایای سلامتی متمایز خود را دارد.

توجه داشته باشید که این قارچ ها درمان کننده نیستند. در واقع، مطالعات هنوز برای پزشکان غربی جدید است و شواهد محکم برای انسان هنوز به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز دارد. بنابراین آنها را بیشتر به عنوان کمکی برای سیستم ایمنی خود در برابر استرس، التهاب و سرطان در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید با قارچ‌ها آشنا شوید، بیایید با شش قارچ برتر و چیزهای که آنها را بسیار برتر می‌کند آشنا شویم.

قارچ های که برای سیستم ایمنی مفیداند

قارچ ریشی – Reishi

قارچ ریشی را به عنوان دارویی طبیعی در نظر بگیرید. این قارچ مورد علاقه یکی از محبوب ترین قارچ های دارویی است و دلیل خوبی هم دارد. قارچ ریشی ممکن است بتواند همه این کارها را انجام دهد: کمک به کاهش وزن (همانطور که در مطالعه روی موش مشاهده شد)، سیستم ایمنی را تحت کنترل نگه دارد، و حتی ممکن است به شدت با سلول های سرطانی مبارزه کند.

با این حال، چیزی که این قارچ را منحصربه ‌فرد می‌کند، خواص آرام‌بخش آن است – که همه اینها به لطف ترکیب تری ترپن است که ریشی سهم مناسبی از آن دارد. این ترکیبات تقویت‌ کننده خلق‌وخو ممکن است اضطراب را کاهش دهد، در کاهش افسردگی موثر است و خواب بهتر را بهبود می بخشد، (همانطور که در موش‌ها دیده ‌شد).

قارچ ریشی می تواند کمک کند به بهبود:

  • خواب
  • اضطراب
  • افسردگی
  • تمرکز

از یک قاشق پودر قارچ ریشی برای تهیه یک فنجان چای گرم، شفابخش استفاده کنید یا آن را به دسرهای شکلاتی مورد علاقه خود اضافه کنید.

قارچ های که برای سیستم ایمنی مفیداند

قارچ یال شیر را برای تقویت مغز امتحان کنید

قارچ یال شیر را برای وضوح ذهنی طبیعی امتحان کنید. این قارچ پردار «پوم پوم» مملو از آنتی اکسیدان است و مانند اکثر قارچ های دارویی سیستم ایمنی را تقویت می کند. اما یال شیر از این نظر نادر است که تولید فاکتور رشد عصب زیستی پروتئین (NFG) و Myelin میلین (عایق اطراف رشته های عصبی) را تقویت می کند.

هر دو NFG و  Myelin برای سلامت مغز کاملاً حیاتی هستند. عدم تعادل در آنها می تواند به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و مولتیپل اسکلروزیس کمک کند. این باعث می شود که یال شیر به غذای جدی مغز تبدیل شود! همچنین نشان داده شده است که این قارچ معجزه آسا در یک مطالعه کوچک ، قدرت شناختی، حافظه را در موش‌ها، افزایش تمرکز، و کاهش اضطراب و تحریک‌پذیری را بهبود می‌بخشد.

یال شیر می تواند کمک کند به بهود:

  • شناخت
  • حافظه
  • تمرکز

قارچ یال شیر را امتحان کنید: یک قاشق یال شیر را به فنجان یربا میت خود اضافه کنید تا یک فنجان سرشار از آنتی اکسیدان انرژی و شفافیت ذهنی داشته باشید.

دوز آنتی اکسیدانی خود را با چاگا تنظیم کنید.

قارچ چاگا حاوی آنتی اکسیدانی است که آنها را به رقبای عالی برای مبارزه با رادیکال های آزاد و التهاب تبدیل می کند. این قارچ سیاه تیره با استرس اکسیداتیو (که با پیری پوست مرتبط است) مبارزه می کند، ممکن است از رشد سرطان جلوگیری کند یا آن را کند کند، و مشخص شده است که لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، کلسترول «بد» را کاهش می دهد. بیشتر مطالعات در مورد چاگا روی سلول‌های انسان و موش انجام شده است، اما نشانه‌ها حاکی از آن است که این قارچ برای شما مفید است.

چاگا می تواند کمک کند به بهبود:

  • سالخوردگی
  • التهاب
  • کاهش LDL

آن را امتحان کنید: پودر چاگا را به اسموتی صبحگاهی خود اضافه کنید یا یک چاگا چای لاته کف‌دار و گرم‌کننده درست کنید.

قارچ های که برای سیستم ایمنی مفیداند

به قارچ شیتاکه توجه کنید.

اگر در حال حاضر در آشپزخانه خود با قارچ شیتاکه آشپزی می کنید، این کار را ادامه دهید. اما این قارچ محبوب فوایدی فراتر از خوش طمع کردن غذاها دارد.

این قارچ ها به ویژه برای قلب مفید هستند. نشان داده شده است که شیتاک ها LDL را در موش کاهش می دهند و حاوی ترکیباتی هستند که جذب و تولید کلسترول در کبد را مهار می کنند. این قارچ‌های زیبا همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی هستند که به جلوگیری از تجمع پلاک کمک می‌کنند و همانطور که در مطالعه موش‌ها نشان داده شده است، فشار خون و گردش خون سالم را حفظ می‌کنند.

شیتاکه می تواند کمک کند به بهبود:

  • کاهش کلسترول
  • سلامت قلب
  • فشار خون و گردش خون

آن را امتحان کنید: یک قاشق غذاخوری پودر شیتاکه را به دستور العمل های مورد علاقه خود اضافه کنید تا طعم و مزه اومامی را افزایش دهید.

قارچ های که برای سیستم ایمنی مفیداند

با قارچ دم بوقلمون به مبارزه با سرطان کمک کنید.

مطمئناً، بیشتر قارچ‌های دارویی فهرست ما به دلیل مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، خواص ضد سرطانی دارند. اما دم بوقلمون آن را یک قدم جلوتر می برد.

قارچ دم بوقلمون حاوی ترکیبی به نام پلی ساکارید-K (PSK)  است که سیستم ایمنی را تحریک می کند. PSK آنقدر مؤثر است که یک داروی تجویزی ضد سرطان در ژاپن تأیید شده است. نشان داده شده است که دم بوقلمون نرخ بقای افراد مبتلا به برخی سرطان‌ها را بهبود می‌بخشد، با سلول‌های سرطان خون مبارزه می‌کند و سیستم ایمنی افراد تحت شیمی‌درمانی را بهبود می‌بخشد. (البته، درمان سرطان تجویز شده خود را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید.)

دم بوقلمون می تواند کمک کند به بهبود:

  • حمایت ایمنی
  • پیشگیری از سرطان
  • آنتی اکسیدان ها

آن را امتحان کنید، برای یک اسموتی تقویت کننده سیستم ایمنی، یک قاشق قارچ دم بوقلمون اضافه کنید. دسر خود را در درست کردن دم بوقلمون امتحان کنید!

قارچ های که برای سیستم ایمنی مفیداند

قارچ کوردیپس محرک انرژی

احساس کمبود انرژی می کنید یا نیاز به تقویت قبل از ورزش دارید؟ این قارچ به دلیل محرک بودن بسیار معروف است – هم برای انرژی و هم برای میل جنسی.

قارچ کوردیپس می تواند به بدن کمک کند تا اکسیژن را به طور موثرتر استفاده کند و جریان خون را افزایش دهد. این می تواند به ویژه برای ورزشکاران یا کسانی که به طور منظم ورزش می کنند مفید باشد. نشان داده شده است که این قارچ نه تنها ورزش و عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد، بلکه ریکاوری عضلات پس از تمرین را نیز سرعت می بخشد.

کوردیسپس ممکن است کمک کند به بهبود:

  • انرژی
  • عملکرد ورزشی
  • ریکاوری عضلات

آن را امتحان کنید، برای افزایش انرژی یا ریکاوری سریعتر، یک قاشق غذاخوری کوردیپس را به وعده غذایی مورد علاقه خود قبل یا بعد از تمرین اضافه کنید.

یادداشتی از تغذیه و ورزش

افزودن یک قاشق پودر قارچ به دستور العمل های مورد علاقه خود راهی عالی برای بهره مندی از مزایای سلامتی جادویی آن ها است. همچنین بهتر است دوز را دقیقاً در همان حد نگه دارید – یک قاشق یا ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری در روز. حتی اگر احساس می‌کنید سلامتی‌تان تقویت می‌شود، هرگز ایده خوبی نیست که مصرف خود را افزایش دهید، به خصوص که این قارچ‌ها هنوز منتظر آزمایش‌های بیشتری برای تأیید فوایدشان هستند.

همیشه از قبل با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که آیا اضافه کردن قارچ های دارویی به رژیم غذایی شما بی خطر است، به خصوص اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید یا باردار هستید، و قبل از مصرف در مورد هر نوع قارچی کمی تحقیق کنید. برخی از قارچ ها می توانند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده یا آلرژی و مسمومیت شدید ایجاد کنند.

با وجود همه این ها، قارچ‌های دارویی شگفت ‌انگیزاند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.