کد خبر : 4192
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 می 2024 - 3:02

مهدی پیرتاجانی

قارچ ریشی

قارچ ریشی
این قارچ برای بیماری آلزایمر، سرطان، دیابت، تبخال و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود.

قارچ ریشی – گانودرما لوسیدوم

بررسی اجمالی

قارچ ریشی (گانودرما لوسیدوم – Ganoderma lucidum) یک قارچ تلخ مزه است که هیچ فواید سلامتی ثابت شده ای ندارد. تصور می شود که برخی از اثرات آن بر سیستم ایمنی بدن است.

این قارچ برای بیماری آلزایمر، سرطان، دیابت، تبخال و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

موارد استفاده و اثربخشی

سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی ها (لیپیدها) در خون (هیپرلیپیدمی). به نظر نمی رسد مصرف خوراکی گانودرما لوسیدوم سطح کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت یا کلسترول بالا کاهش دهد.

علاقه به استفاده از قارچ ریشی برای چندین هدف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی و اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی: عصاره قارچ در صورت استفاده تا یک سال احتمالاً بی خطر است. گانودرما لوسیدوم کامل پودر شده در صورت استفاده تا ۱۶ هفته احتمالاً بی خطر است. قارچ ریشی می تواند باعث سرگیجه، خشکی دهان، خارش، حالت تهوع، ناراحتی معده و بثورات پوستی شود.

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا قارچ ریشی برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده آن خودداری کنید.

اختلالات خونریزی: دوزهای بالای گانودرما لوسیدوم ممکن است خطر خونریزی را در برخی از افراد مبتلا به برخی اختلالات خونریزی افزایش دهد.

جراحی: دوزهای بالای قارچ ریشی در صورت استفاده قبل یا در حین جراحی ممکن است خطر خونریزی را در برخی افراد افزایش دهد. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از گانودرما لوسیدوم را متوقف کنید.

در این ترکیب محتاط باشید

  • تداخل داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با گانودرما لوسیدوم تداخل دارند.

قارچ ریشی ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف گانودرما لوسیدوم همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود، فشار خون خود را کنترل کنید.

  • داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) باگانودرما لوسیدوم تداخل دارند.

قارچ ریشی ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف گانودرما لوسیدوم همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

  • تداخل داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با گانودرما لوسیدوم تداخل دارند.

قارچ ریشی ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف گانودرما لوسیدوم همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

دوز

این قارچ اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۱۴۰۰-۵۴۰۰ میلی گرم خوراکی روزانه، در چند دوز استفاده می شود. عصاره قارچ ریشی نیز در دوزهای پایین تری استفاده شده است. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.