کد خبر : 4286
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 ژوئن 2024 - 0:49

مهدی پیرتاجانی

قارچ میتاکه

قارچ میتاکه
قارچ میتاکه در مزایایی سلامت قلب، حمایت از سرطان، تقویت سیستم ایمنی و مدیریت دیابت نقش دارد.

قارچ میتاکه (Grifola frondosa)

قارچ Maitake میتاکه دارای عطر خاکی و طعمی سالم است. سرشار از ویتامین D است و به همه چیز از حمایت از سرطان گرفته تا سلامت استخوان کمک می کند. شکل متمایز آن به آن لقب «مرغ جنگلی» داده است. همچنین به عنوان سر گوسفند و پادشاه قارچ ها با رایج ترین نام آن – میتاکه – به معنای “قارچ رقصنده” شناخته می شود.

قارچ میتاکه دارای یک خوشه دایره ای از کلاهک های مواج است و در ساختارهای قفسه مانند در پایه درختان سخت چوب و چوب نرم رشد می کند و بیشتر تمایل به درخت بلوط دارد.

قارچ میتاکه که دارای کلاهک‌های قهوه‌ای خاکستری و زیره‌های کرم سفید حاوی یک تا سه منافذ است. این قارچ با بدنه میوه دهی درشت متعلق به گروه چندپوره قارچ ها می باشد.

این قارچ های جذاب دارای عطر خاکی، بافت ترد و طعمی شبیه به گوشت شکار دلچسب هستند. آنها تا سه فوت عرض دارند و می توانند تا ۵۰ پوند وزن داشته باشند، اگرچه میانگین اکثر قارچ های میتاکه حدود ۱۰ پوند است. مانند سایر قارچ ها، میتاکه ترکیبات مفیدی را ارائه می دهد که می تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

فواید سلامتی

میتاکه سرشار از پلی ساکاریدهای فعال زیستی، به ویژه D-fraction، MD-fraction و SX-fraction است. این پلی ساکاریدهای پروتئینی دارای خواص محافظت از سیستم ایمنی و ضد تومور هستند.

علاوه بر این، قارچ های میتاکه می تواند مزایای سلامتی مانند:

  • سلامت قلب

بتا گلوکان موجود در میتاکه می تواند به کاهش کلسترول، بهبود عملکرد شریان ها و سلامت کلی قلب و عروق کمک کند تا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ میتاکه می توانند کلسترول LDL (بد) را بدون تأثیر بر سطح تری گلیسیرید یا HDL (کلسترول خوب) کاهش دهند.

  • تقویت سیستم ایمنی

در کنار حمایت از سلامت قلب، بتا گلوکان می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

D-fraction در قارچ های میتاکه تأثیر قوی بر سیستم ایمنی دارد. تولید لنفوکین ها (واسطه های پروتئینی) و اینترلوکین ها (پروتئین های ترشح شده) را افزایش می دهد که پاسخ ایمنی شما را بهبود می بخشد.

  • حمایت از سرطان

بتا گلوکان ممکن است به ویژه در هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی مفید باشد. چندین مطالعه توانایی آن را در حمله به تومورها برای انواع مختلف سرطان نشان می دهد.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که وقتی D-fraction و MD-fraction با ویتامین C برای درمان سرطان ترکیب می‌شوند، توانایی‌های بیشتری را نشان می‌دهند.

  • مدیریت دیابت

یکی دیگر از بتا گلوکان، SX-fraction، در آزمایشات بالینی نشان داده است که سطح گلوکز خون را کاهش می دهد. این به فعال شدن گیرنده های انسولین کمک می کند و در عین حال مقاومت به انسولین را در مدیریت دیابت کاهش می دهد.

  • تغذیه

در حالی که همه قارچ ها حاوی ارگوسترول هستند، یک ماده شیمیایی که ویتامین D را ایجاد می کند، برخی از انواع آن مقادیر بیشتری دارند. قارچ میتاکه به صورت وحشی برداشت می شود، که می تواند ویتامین D طبیعی آنها را در معرض نور خورشید افزایش دهد.

محتوای ویتامین D بر اساس محل رشد قارچ ها متفاوت است، اما به طور متوسط حدود ۲۸ میکروگرم یا ۱۱۲۳ IU است. این حدود ۲۰۰ درصد از مصرف توصیه شده روزانه شما برای این ویتامین است. ویتامین D برای سلامت استخوان ها مهم است زیرا به جذب کلسیم کمک می کند.

قارچ میتاکه همچنین منبع خوبی از:

مواد مغذی در هر وعده، یک وعده ½ فنجان قارچ میتاکه تازه حاوی:

  • کالری: ۱۱
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۲ گرم
  • فیبر: ۱ گرم
  • شکر: ۱ گرم

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.