کد خبر : 1315
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 ژانویه 2020 - 15:41

ویتامین ب ۳

ویتامین ب ۳
هر چه فعالیت بدنی ما بیشتر باشد به ویتامین ب۳ بیشتری نیاز خواهیم داشت. ویتامین ب ۳ در رشد پوست، حفظ سلامت اعصاب و دستگاه گوارش موثر می باشد.

ویتامین ب ۳ – ویتامین B3

ویتامین ب۳ (B3) که نام شیمیایی آن نیاسین (Niacin) می باشد برای تولید دو آنزیم های به نام های  NDA  و NADP  در بدن لازم می باشد که با آزاد شدن انرژی از غذاهایی که میخوریم کمک می‌کند. هر چه فعالیت بدنی ما بیشتر باشد به ویتامین ب۳ بیشتری نیاز خواهیم داشت. این ویتامین همچنین می‌تواند در بدن توسط ماده ای به نام تریپتوفان (tryptophan) نیز ساخته شود. ویتامین ب ۳ در رشد پوست، حفظ سلامت اعصاب و دستگاه گوارش موثر می باشد. مقدار مورد نیاز ویتامین ب ۳ در افراد بزرگسال ۱۸ میلی گرم می باشد. مکمل ها و قرص های حاوی ویتامین ب۳ با نام نیکوتینیک اسید (nicotinic acid) و نیکوتینامید (Nicotinamide) در داروخانه ها به فروش می رسند. تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز در یک دوره زمانی کوتاه مدت می توان ۴۵۰ میلی گرم در روز در یک مدت زمان طولانی می توان از قرص های نیکوتینامید استفاده نمود در حالی که از قرصهای نیکوتینامید اسید در کوتاه مدت می توان ۵۰۰ میلی گرم و در دراز مدت تا ۱۵۰ میلی گرم استفاده نمود. متخصصین تغذیه عقیده دارند که روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلی گرم باید از نیکوتینیک اسید مصرف نمود و در موارد درمانی به میزان ۵۰ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز از این قرص ها استفاده شود.

هشدار در مورد ویتامین ب ۳

مصرف خیلی زیاد ۳ تا ۶ گرم نیکوتینیک اسید باعث صدمه زدن به کبد می‌شود در حالی که مصرف بیشتر از ۱۵۰ میلی گرم در روز آن موجب گرگرفتگی و قرمز شدن موقت پوست در بعضی از افراد می‌گردد. مصرف ویتامین ب ۳ به صورت قرصهای نیکوتینامید باعث بروز این اثر نمی شود با اینحال مصرف مقادیر زیاد آن می‌تواند خواب آور باشد. افرادی که بیماری نقرس دچار هستند نباید از این قرص ها و مکمل ها استفاده نمایند.

موارد استفاده های درمانی از ویتامین ب ۳

آکنه روزاسه(Acne Rosacea: آکنه روزاسه یک بیماری پوستی می باشد که باعث سرخ شدن صورت به خصوص در خانم‌های یائسه می شود. این وضعیت به علت گشاد شدن رگهای خونی کوچک که در زیر پوست قرار دادن ایجاد می‌شود که به نوبه خود باعث رشد بیش از حد غدد ترشح کننده چربی در پوست شده و جوش های شبیه آکنه( جوش غرور جوانی) ایجاد می‌کند. مصرف روزانه قرص های حاوی ویتامین ب ۳ می تواند به  بهبود این مشکل کمک نمایید.

کم کردن میل به نوشیدن الکل: تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم ویتامین ب ۳ به مدت ۳ تا ۴ هفته می تواند به کم نمودن میل به نوشیدن الکل کمک نمایید.

واکنش های آلرژیک( حساسیتی): به نظر می‌رسد که ویتامین ۳ باعث جلوگیری از آزاد شدن هیستامین‌ها می‌شود و ممکن است همچنین باعث بهبودی سریع در علایمی که در حساسیت فصلی ایجاد گردد.

بیماری قلبی:مصرف مقادیر کم ویتامین ب۳ ممکن است باعث افزایش اثر محافظتی چربی خوب HDL شود تا به کاهش ایجاد پلاک های چسبنده در دیواره شریان ها کمک نماید. مقدار مورد نیاز ویتامین ب ۳ در این مورد باید توسط یک پزشک تجویز شود تا از بروز عوارض جانبی بالقوه جلوگیری شود. افراد دچار مرض قند( دیابت) که به بیماری قلبی مبتلا هستند نباید مکمل ویتامین ب ۳ استفاده نمایید.

آسم: مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم نیاسین (ویتامین ب۳) ممکن است و بهبودی آسم کمک نماید.

کمبود ویتامین ب۳ می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری زیر شود:

بی‌ اشتهایی

سردرد

تهوع

ایجاد زخم هایی در دهان

خشکی پوست

اشکال در خوابیدن

ضعف حافظه

تحریک پذیری و زودرنجی

حساسیت به نور زیاد

ورم کردن لثه ها

قرمز شدن بیش از حد زبان

غذاهای سرشار از ویتامین ب ۳

در ۱۰۰ گرم از مواد غذایی زیر، مقدار ویتامین ب۳ برابر است با:

گوشت مرغ        ۱۲.۸ میلی گرم

گوشت گاو         ۱۰.۲ میلی گرم

گوشت بوقلمون     ۸.۵ میلی گرم

پنیر چدار             ۰.۴ میلی گرم

نان سبوس دار        ۵.۹ میلی گرم

ماهی روغن(cod) ۵.۷ میلی گرم

گوشت گوسفند      ۴.۸ میلی گرم

تخم مرغ              ۳.۸ میلی گرم

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.