کد خبر : 3689
تاریخ انتشار : جمعه 7 جولای 2023 - 1:46

ماچا

ماچا

چای ماچا نوعی چای سبز است. به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی که دارد ممکن است برای قلب، وزن و سایر جنبه های سلامتی شما مفید باشد. همچنین گنجاندن آن در رژیم غذایی شما آسان است. ماچا چیست؟ مانند چای سبز، ماچا نیز از گیاه Camellia sinensis می آید. با این حال، رشد متفاوتی دارد و

چای ماچا نوعی چای سبز است. به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی که دارد ممکن است برای قلب، وزن و سایر جنبه های سلامتی شما مفید باشد. همچنین گنجاندن آن در رژیم غذایی شما آسان است.

ماچا چیست؟

مانند چای سبز، ماچا نیز از گیاه Camellia sinensis می آید. با این حال، رشد متفاوتی دارد و دارای مشخصات غذایی منحصر به فرد است.

کشاورزان در بیشتر دوره رشد گیاهانی را که برای ماچا استفاده می شوند سایه می زنند. این کمبود نور مستقیم خورشید، تولید کلروفیل را افزایش می دهد، محتوای اسید آمینه را افزایش می دهد و رنگ سبز تیره تری به گیاه می دهد.

پس از برداشت برگ‌ها، تولیدکنندگان ساقه‌ها و گلبرگ‌ها را جدا کرده و برگ‌ها را به صورت پودر ریز خرد می‌کنند. این ماچا است.

ماچا حاوی مواد مغذی کل برگ چای است و حاوی کافئین و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز است.

مطالعات ماچا و اجزای آن فواید مختلفی را کشف کرده اند که نشان می دهد می تواند به محافظت از کبد، ارتقای سلامت قلب و حتی کاهش وزن کمک کند.

در اینجا ۷ مزیت و مزایای سلامتی احتمالی مصرف ماچا وجود دارد.

  1. آنتی اکسیدان بالایی دارد

ماچا حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است آسیب سلولی را کاهش داده و از بیماری های مزمن جلوگیری کند.

  1. ممکن است به محافظت از کبد کمک کند

برخی از مطالعات نشان داده اند که ماچا می تواند از آسیب کبدی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری کبدی را کاهش دهد. با این حال، مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات آن بر انسان در جمعیت عمومی مورد نیاز است.

  1. عملکرد مغز را تقویت می کند.

نشان داده شده است که ماچا توجه، حافظه و زمان واکنش را بهبود می بخشد. همچنین حاوی کافئین و ال تیانین است که می تواند چندین جنبه از عملکرد مغز را بهبود بخشد.

  1. ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند.

مطالعات لوله آزمایش و حیوانات نشان داده است که ترکیبات موجود در ماچا ممکن است از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند.

  1. ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز و ماچا می توانند چندین عامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

  1. به کاهش وزن کمک می کند

برخی از مطالعات نشان می دهد که عصاره چای سبز به افزایش متابولیسم و چربی سوزی کمک می کند، که هر دو ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.

  1. چای ماچا به راحتی تهیه می شود

روش‌های زیادی برای تهیه ماچا وجود دارد، بنابراین می‌توانید یکی را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. همچنین می توان آن را در طیف وسیعی از دستور العمل های مختلف گنجاند.

عوارض و خطرات

علیرغم فواید بالقوه آن برای سلامتی، بهتر است ماچا را در حد اعتدال مصرف کنید. ماچا کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دارد. در حالی که مقداری کافئین ممکن است مفید باشد، مصرف بیش از حد آن می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد، مانند افزایش ضربان قلب.

برخی از دانشمندان می گویند که مصرف زیاد کاتچین ها می تواند باعث مشکلات کبدی شود، اگرچه آنها خاطرنشان می کنند که زمانی که مردم چای سبز را به عنوان غذا یا نوشیدنی مصرف می کنند، بعید است. تحقیقات نشان داده است که مصرف ۳۳۸ میلی گرم کاتچین و EGCG در روز برای بزرگسالان بی خطر است. این مقدار در حدود ۴ گرم ماچا یا ۲ قاشق چایخوری است.

نوشیدن ماچا همچنین ممکن است قرار گرفتن در معرض آلاینده‌هایی مانند آفت‌کش‌ها، مواد شیمیایی و حتی آرسنیک موجود در خاکی که گیاهان چای در آن رشد می‌کنند را افزایش دهد.

با این حال، حداکثر مصرف قابل تحمل پودر ماچا ممکن است به فرد بستگی داشته باشد. برای ایمن بودن، حتما ماچا را در حد اعتدال مصرف کنید.

همچنین، به دنبال انواع ارگانیک تایید شده برای کاهش خطر ناخالصی ها باشید. فرم تقلبی ماچا در فروشگاه ها و بازار عرضه میگردد.

نوشیدن مقدار زیادی ماچا ممکن است برای همه مفید نباشد. ماچای ارگانیک را انتخاب کنید و ۱ تا ۲ فنجان در روز برای حداکثر سود بنوشید.

مزایای ماچا چیست؟

ماچا به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی به شما کمک می کند وزن خود را مدیریت کنید، واضح تر فکر کنید و خطر بیماری را کاهش دهید. با این حال، تحقیقات بیشتری برای حمایت از بسیاری از این مزایا مورد نیاز است.

آیا ماچا چربی های شکم را می سوزاند؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف چای سبز به عنوان بخشی از برنامه مدیریت وزن – در کنار ورزش و سایر تغییرات رژیم غذایی – ممکن است به کاهش BMI و دور کمر کمک کند.

آیا نوشیدن ماچا مضرات یا خطراتی دارد؟

ماچا سرشار از کافئین است و ممکن است حاوی آثاری از آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی باشد. ترکیبات مفید موجود در آن، مانند کاتچین، ممکن است در مقادیر زیاد مضر باشند. بهتر است ماچا را در حد اعتدال مصرف کنید، به عنوان مثال، ۱ تا ۲ فنجان چای در روز یا حداکثر ۲ قاشق چایخوری ماچا.

کلام آخر

ماچا از همان گیاه چای سبز می آید، اما حاوی سطوح متمرکزتری از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات گیاهی است.

ممکن است فواید سلامتی مختلفی داشته باشد، از افزایش مدیریت وزن گرفته تا کاهش خطر بیماری قلبی.

همچنین تهیه آن به عنوان چای ساده است و برای افزودن به شیک، دسر، لاته و سایر غذاها و نوشیدنی ها مناسب است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.