کد خبر : 3958
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دسامبر 2023 - 15:44

مهدی پیرتاجانی

گلدن سیل Hydrastis canadensis

گلدن سیل Hydrastis canadensis
از گلدن سیل برای سرماخوردگی و سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، تب یونجه، اسهال، یبوست و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می کنند. اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از هر یک از این کاربردها وجود ندارد.

گلدن سیل Hydrastis canadensis ختم ذهبی

بررسی اجمالی

گلدن سیل (Hydrastis canadensis) ریشه خشک شده آن بسیار رایج است و در مکمل ها در ایالات متحده استفاده می شود.

گلدن سیل حاوی بربرین است که ممکن است اثراتی بر علیه باکتری ها و قارچ ها داشته باشد. بربرین همچنین دارای خواصی است که می تواند فشار خون را کاهش داده و به ضربان قلب نامنظم کمک کند. اما بسیاری از مواد شیمیایی مهم موجود در گلدن سیل هنگام مصرف خوراکی به خوبی جذب نمی شوند. بنابراین، مشخص نیست که گلدن سیل همان اثرات بربرین را دارد یا خیر.

مردم از گلدن سیل برای سرماخوردگی و سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، تب یونجه، اسهال، یبوست و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می کنند. اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از هر یک از این کاربردها وجود ندارد.

موارد استفاده و اثربخشی

پوشاندن داروهای غیرقانونی در آزمایش ادرار گلدن سیل، اغلب برای پوشاندن داروهای غیرقانونی در آزمایش ادرار تبلیغ می شود. اما به نظر نمی رسد نوشیدن یک گالن آب با گلدن سیل یا افزودن چای گلدن سیل به نمونه ادرار نتیجه منفی کاذب در آزمایشات دارویی برای آمفتامین ها، باربیتورات ها، بنزودیازپین ها، کوکائین، مواد افیونی، فن سیکلیدین یا تتراهیدروکانابینول (THC) ایجاد کند.

علاقه به استفاده از گلدن سیل، برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

گلدن سیل Hydrastis canadensis

اثرات جانبی، اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی: گلدن سیل احتمالاً برای اکثر بزرگسالان در صورت مصرف به صورت یک دوز بی خطر است. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا گلدن سیل برای استفاده بیش از یک دوز بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

بارداری و شیردهی: استفاده از گلدن سیل در دوران بارداری یا شیردهی احتمالاً برای نوزاد ناامن است. یک ماده شیمیایی خطرناک در گلدن سیل می تواند از جفت عبور کند و همچنین می تواند به شیر مادر راه پیدا کند. آسیب مغزی در نوزادان تازه متولد شده در معرض گلدن سیل ایجاد شده است. از گلدن سیل در دوران بارداری یا شیردهی استفاده نکنید.

کودکان: از گلدن سیل در نوزادان تازه متولد شده استفاده نکنید. احتمالاً برای آنها ناامن است. ممکن است باعث آسیب مغزی شود.

شرایط خونریزی: از گلدن سیل با احتیاط استفاده کنید. مصرف گلدن سیل ممکن است خطر خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.

سطح بالای بیلی روبین در خون نوزادان: بیلی روبین یک ماده شیمیایی است که با تجزیه گلبول های قرمز قدیمی تولید می شود. بربرین، یک ماده شیمیایی موجود در گلدن سیل، ممکن است کبد را از حذف سریع بیلی روبین جلوگیری کند. این می تواند باعث مشکلات مغزی شود، به ویژه در نوزادانی که سطوح بالای بیلی روبین در خون دارند. از مصرف آن خودداری کنید.

جراحی: گلدن سیل ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. افرادی که گلدن سیل مصرف می کنند باید حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی را قطع کنند.

گلدن سیل Hydrastis canadensis

در این ترکیب محتاط باشید

دیگوکسین (لانوکسین) با گلدن سیل تعامل دارد.

مصرف گلدن سیل با دیگوکسین ممکن است باعث افزایش جزئی در سطح دیگوکسین در بدن شود. اگر دیگوکسین مصرف می کنید، قبل از مصرف گلدن سیل با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 2D6 (CYP2D6)) با گلدن سیل تداخل دارند.

برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند. گلدن سیل ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 3A4 (CYP3A4)) با گلدن سیل تداخل دارند.

برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند. گلدن سیل ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.

داروهایی که توسط پمپ ها در سلول ها حرکت می کنند (P-Glycoprotein Substrates) با گلدن سیل، تداخل دارند.

برخی از داروها توسط پمپ ها به داخل و خارج سلول ها منتقل می شوند. گلدن سیل ممکن است نحوه عملکرد این پمپ ها را تغییر دهد و میزان ماندگاری دارو در بدن را تغییر دهد. در برخی موارد، این ممکن است اثرات و عوارض جانبی یک دارو را تغییر دهد.

دکسترومتورفان با گلدن سیل تعامل می کند.

گلدن سیل حاوی بربرین است که ممکن است سرعت تجزیه دکسترومتورفان را در بدن کاهش دهد. مصرف گلدن سیل در حین مصرف دکسترومتورفان ممکن است اثرات و عوارض جانبی دکسترومتورفان را افزایش دهد.

لوزارتان (کوزار) با گلدن سیل تعامل دارد.

گلدن سیل حاوی بربرین است که ممکن است سرعت تجزیه لوزارتان را در بدن تغییر دهد. مصرف گلدن سیل در حین مصرف لوزارتان ممکن است اثرات لوزارتان را تغییر دهد.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 2C9 (CYP2C9)) با گلدن سیل تداخل دارند.

برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند. گلدن سیل ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 2E1 (CYP2E1)) با گلدن سیل تداخل دارند.

گلدن سیل Hydrastis canadensis

در این ترکیب محتاط باشید

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با گلدن سیل تداخل دارند.

گلدن سیل ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف گلدنیال همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با گلدن سیل تداخل دارند.

گلدن سیل ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف گلدن سیل همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

پنتوباربیتال با گلدن سیل تعامل دارد

داروهای آرام بخش (مضعف کننده های CNS) با گلدن سیل تداخل دارند.

گلدن سیل ممکن است باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شود. برخی از داروها به نام آرام بخش نیز می توانند باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شوند. مصرف گلدن سیل همراه با داروهای آرام بخش ممکن است باعث مشکلات تنفسی و/یا خواب آلودگی بیش از حد شود.

تاکرولیموس (Prograf) با گلدن سیل تعامل دارد.

گلدن سیل حاوی بربرین است که ممکن است سرعت تجزیه تاکرولیموس را در بدن کاهش دهد. مصرف گلدن سیل با تاکرولیموس ممکن است اثرات و عوارض جانبی تاکرولیموس را افزایش دهد.

داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد/ضد پلاکت) با گلدن سیل تداخل دارند.

گلدن سیل ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف گلدن سیل همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

متفورمین (گلوکوفاژ) با گلدن سیل تعامل دارد

گلدن سیل ممکن است میزان متفورمین را در بدن کاهش دهد. مصرف گلدن سیل همراه با متفورمین ممکن است اثرات متفورمین را کاهش دهد.

تعامل جزئی

با این ترکیب مراقب باشید

اسلتامیویر Oseltamivir با گلدن سیل تداخل دارد.

مصرف گلدن سیل با اسلتامیویر ممکن است از تبدیل اسلتامیویر به شکل فعال خود جلوگیری کند. با این حال، مشخص نیست که آیا این تداخل به اندازه کافی جدی است که اثرات اسلتامیویر را کاهش دهد.

دوز

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن مقدار مناسب گلدن سیل وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و دوز آن می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل‌های مربوطه روی برچسب‌های محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 6 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.