کد خبر : 3737
تاریخ انتشار : جمعه 4 آگوست 2023 - 19:39

مهدی پیرتاجانی

شاه بلوط اسبی Aesculus hippocastanum

شاه بلوط اسبی Aesculus hippocastanum
معمولاً عصاره دانه شاه بلوط اسبی را برای درمان گردش خون ضعیف که می تواند باعث تورم پاها شود (نارسایی مزمن وریدی یا CVI) را به صورت خوراکی مصرف می کنند.

شاه بلوط اسبی Aesculus hippocastanum

درختی است بزرگ، خزان کننده، همپایه (با گل هرمافرودیت) به آن شاه بلوط اسبی، شاه بلوط اروپایی، باکی، درخت کنکر نیز گفته می شود. نباید آن را با شاه بلوط اسپانیایی، Castanea sativa، که درختی از خانواده دیگر Fagaceae است، اشتباه گرفت.

شاه بلوط اسبی حاوی مقادیر قابل توجهی سمی به نام اسکولین است و اگر خام خورده شود می تواند باعث مرگ شود.

شاه بلوط اسبی همچنین حاوی ماده ای است که خون را رقیق می کند. نشت مایع از سیاهرگ ها و مویرگ ها را سخت تر می کند که می تواند به جلوگیری از احتباس آب (ادم) کمک کند. میوه شاه بلوط اسبی حاوی دانه هایی است که شبیه شاه بلوط شیرین است اما طعم تلخی دارد.

مردم معمولاً عصاره دانه شاه بلوط اسبی را برای درمان گردش خون ضعیف که می تواند باعث تورم پاها شود (نارسایی مزمن وریدی یا CVI) را به صورت خوراکی مصرف می کنند. همچنین برای بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد دیگر وجود ندارد.

مراقب باشید Aesculus hippocastanum (شلوط بلوط اسبی) را با Aesculus californica (California buckeye) یا Aesculus glabra (باکی اوهایو) اشتباه نگیرید. برخی از مردم به هر یک از این گیاهان شاه بلوط اسبی می گویند، اما آنها گیاهانی متفاوت با اثرات متفاوت هستند.

موارد استفاده و اثربخشی

مصرف ۳۰۰ میلی گرم عصاره استاندارد شده دانه شاه بلوط اسبی به صورت خوراکی می تواند برخی از علائم گردش خون ضعیف مانند واریس، درد، خستگی، تورم در پاها، خارش و احتباس آب را کاهش دهد. اما ممکن است نسبت به پوست درخت کاج دریایی برای کاهش تورم و گرفتگی پا موثرتر باشد.

علاقه به استفاده از شاه بلوط اسبی برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی

هنگام مصرف خوراکی: محصولات استاندارد شده عصاره دانه شاه بلوط اسبی در صورت استفاده کوتاه مدت احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر هستند. فقط از محصولاتی استفاده کنید که اسکولین، یک ماده سمی، حذف شده است. فرآورده های شاه بلوط اسبی گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی مانند سرگیجه، سردرد، ناراحتی معده و خارش ایجاد کنند.

دانه، پوست، گل و برگ شاه بلوط اسبی خام حاوی اسکولین است. علائم مسمومیت با اسکولین شامل ناراحتی معده، انقباض عضلات، ضعف، استفراغ، اسهال، افسردگی و فلج است. اگر به طور تصادفی شاه بلوط اسبی خام مصرف کرده اید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از ایمن بودن شاه بلوط اسبی وجود ندارد. برخی از افراد به شاه بلوط اسبی حساسیت دارند.

شاه بلوط اسبی Aesculus hippocastanum

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی: مصرف دانه، پوست، گل یا برگ خام بی خطر است و می تواند منجر به مرگ شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا محصولات عصاره دانه شاه بلوط اسب در دوران بارداری و شیردهی بی خطر هستند، حتی اگر مواد شیمیایی سمی اسکولین را حذف کرده باشند، وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده خودداری کنید.

کودکان: دانه، پوست، گل و برگ شاه بلوط اسب خام بی خطر هستند و حتی می توانند باعث مرگ شوند. کودکان با نوشیدن چای تهیه شده از برگ ها و شاخه ها یا خوردن دانه ها مسموم شده اند.

اختلالات خونریزی: شاه بلوط اسبی ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف شاه بلوط اسبی ممکن است خطر کبودی و خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.

مشکلات گوارشی: دانه ها و پوست شاه بلوط اسب می تواند معده را تحریک کند. اگر مشکل روده یا معده دارید از آن استفاده نکنید.

بیماری کبد: یک گزارش از آسیب کبدی مرتبط با استفاده از شاه بلوط اسبی وجود دارد. اگر بیماری کبدی دارید، بهتر است از شاه بلوط اسبی خودداری کنید.

آلرژی به لاتکس: افرادی که به لاتکس حساسیت دارند ممکن است به شاه بلوط اسبی نیز حساسیت داشته باشند.

بیماری کلیوی: این نگرانی وجود دارد که شاه بلوط اسبی ممکن است بیماری کلیوی را بدتر کند. اگر مشکلات کلیوی دارید از آن استفاده نکنید.

جراحی: شاه بلوط اسبی ممکن است لخته شدن خون را کند کند. شاه بلوط اسب اگر قبل از جراحی استفاده شود ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. افرادی که از شاه بلوط اسبی استفاده می کنند باید حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی را قطع کنند.

شاه بلوط اسبی Aesculus hippocastanum

در این ترکیب محتاط باشید

داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با شاه بلوط اسبی تداخل دارند.

شاه بلوط اسبی ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف شاه بلوط اسب همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

دوز

عصاره شاه بلوط اسب اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۳۰۰-۶۰۰ میلی گرم خوراکی روزانه به مدت ۸-۱۲ هفته استفاده می شود. بیشتر محصولات عصاره شاه بلوط اسب حاوی ۱۶ تا ۲۰ درصد تری ترپن گلیکوزیدها (ساپونین ها) هستند که در برچسب های محصول به آن “آسین” گفته می شود. فقط از محصولات شاه بلوط اسبی استفاده کنید که اسکولین، یک ماده شیمیایی سمی، حذف شده است. با یک متخصص یا یک داروساز صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.