کد خبر : 3577
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 می 2023 - 0:21

مهدی پیرتاجانی

آترواسکلروز

آترواسکلروز
عوامل خطرزا ممکن است شامل سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت، چاقی، عدم فعالیت بدنی و خوردن چربی های اشباع شده باشد.

آترواسکلروز چیست؟

آترواسکلروز ضخیم شدن یا سخت شدن شریان ها است. این بیماری در اثر تجمع پلاک در پوشش داخلی شریان ایجاد می شود.

پلاک از رسوبات مواد چرب، کلسترول، مواد زائد سلولی، کلسیم و فیبرین تشکیل شده است. با انباشته شدن آن در رگ ها، دیواره های سرخرگ ضخیم و سفت می شوند.

آترواسکلروز یک بیماری آهسته و پیشرونده است که ممکن است از دوران کودکی شروع شود. با این حال، می تواند به سرعت پیشرفت کند.

چه چیزی باعث تصلب شرایین می شود؟

دقیقاً مشخص نیست که آترواسکلروز چگونه شروع می شود یا چه چیزی باعث آن می شود. با این حال، تجمع تدریجی پلاک یا ضخیم شدن به دلیل التهاب در داخل دیواره سرخرگ رخ می دهد. این باعث کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی به اندام ها و اندام های حیاتی بدن می شود.

عوامل خطر آترواسکلروز عبارتند از:

  • سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا
  • فشار خون بالا
  • سیگار کشیدن
  • دیابت نوع ۱
  • چاقی
  • عدم تحرک بدنی
  • رژیم غذایی با چربی اشباع بالا

علائم آترواسکلروز چیست؟

علائم و نشانه های آترواسکلروز ممکن است به تدریج ایجاد شود، و ممکن است کم باشد، زیرا پلاک به تدریج در شریان ایجاد می شود. علائم نیز ممکن است بسته به شریان آسیب دیده متفاوت باشد. با این حال، هنگامی که یک شریان اصلی مسدود می شود، علائم و نشانه ها ممکن است شدید باشند، مانند مواردی که با حمله قلبی، سکته مغزی یا لخته شدن خون رخ می دهد.

علائم آترواسکلروز ممکن است شبیه سایر بیماری های قلبی باشد. لذا برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.

آترواسکلروز چگونه تشخیص داده می شود؟

ابتدا پزشک یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین ممکن است یک یا چند مورد از این آزمایش ها را انجام دهید:

کاتتریزاسیون قلبی. با این روش، یک لوله نازک بلند (کاتتر) به داخل عروق کرونر منتقل می شود. عکسبرداری با اشعه ایکس پس از تزریق رنگ به شریان انجام می شود تا باریک شدن، انسداد و سایر ناهنجاری های سرخرگ مشخص شود.

سونوگرافی داپلر. یک کاوشگر ویژه برای هدایت امواج صوتی به داخل رگ خونی برای ارزیابی جریان خون استفاده می شود. یک گیرنده صوتی صدای حرکت خون در داخل رگ را تقویت می کند. ضعف یا عدم وجود صدا ممکن است به معنای انسداد باشد. این برای شناسایی تنگی عروق خونی شکم، گردن یا پاها استفاده می شود.

مقایسه فشار خون مقایسه اندازه گیری فشار خون در مچ پا و بازوها به تعیین هرگونه انقباض در جریان خون کمک می کند. تفاوت های قابل توجه ممکن است به این معنی باشد که رگ های خونی به دلیل تصلب شرایین باریک شده اند.

آنژیوگرافی MUGA/رادیونوکلئید. این یک اسکن هسته ای است تا ببیند دیواره قلب چگونه حرکت می کند و با هر ضربان قلب چقدر خون دفع می شود، در حالی که فرد در حال استراحت است.

اسکن پرفیوژن تالیوم/میوکارد. این یک اسکن هسته ای است که در زمانی که فرد در حال استراحت یا بعد از ورزش است انجام می شود و ممکن است مناطقی از عضله قلب را نشان دهد که خون کافی دریافت نمی کند.

توموگرافی کامپیوتری یا سی تی. این یک نوع آزمایش اشعه ایکس است که می تواند ببیند آیا کلسیفیکاسیون کرونر وجود دارد که ممکن است نشان دهنده یک مشکل قلبی در آینده باشد.

آترواسکلروز چگونه درمان می شود؟

درمان آترواسکلروز ممکن است شامل تغییر سبک زندگی، دارو و جراحی باشد.

 

آترواسکلروز

تغییر سبک زندگی

شما می توانید برخی از عوامل خطرزا، آترواسکلروز مانند سیگار کشیدن، سطح کلسترول بالا، سطح قند خون (گلوکز) بالا، ورزش نکردن، عادات غذایی نامناسب و فشار خون بالا را تغییر دهید.

داروها

داروهایی که ممکن است برای درمان آترواسکلروز استفاده شوند عبارتند از:

داروهای ضد پلاکت اینها داروهایی هستند که برای کاهش توانایی پلاکت ها در خون برای چسبیدن به یکدیگر و ایجاد لخته استفاده می شوند. آسپرین، کلوپیدوگرل، تیکلوپیدین و دی پیریدامول نمونه هایی از داروهای ضد پلاکت هستند.

داروهای ضد انعقاد این داروها که رقیق کننده های خون نیز نامیده می شوند، با داروهای ضد پلاکتی متفاوت عمل می کنند تا توانایی لخته شدن خون را کاهش دهند. وارفارین و هپارین نمونه هایی از داروهای ضد انعقاد هستند.

داروهای کاهش دهنده کلسترول اینها داروهایی هستند که برای کاهش چربی ها (لیپیدها) در خون، به ویژه کلسترول لیپید با چگالی کم (LDL) استفاده می شوند. استاتین ها گروهی از داروهای کاهش دهنده کلسترول هستند. آنها شامل سیمواستاتین، آتورواستاتین و پراواستاتین در میان دیگران هستند. جداکننده‌های اسید صفراوی – کولسولام، کلستیرامین و کلستیپول – و اسید نیکوتین دیگر انواع دارویی هستند که ممکن است برای کاهش سطح کلسترول استفاده شوند. پزشک شما همچنین ممکن است فیبرات را برای کمک به بهبود سطح کلسترول و تری گلیسیرید شما تجویز کند.

داروهای فشار خون چندین گروه مختلف از داروها به روش های مختلفی برای کاهش فشار خون عمل می کنند.

آنژیوپلاستی عروق کرونر

با این روش، یک لوله نازک بلند (کاتتر) از طریق یک رگ خونی به قلب کشیده می شود. در آنجا، بالونی باد می‌شود تا دهانه بزرگ‌تری در رگ ایجاد شود تا جریان خون افزایش یابد. اگرچه آنژیوپلاستی در سایر رگ‌های خونی در سایر نقاط بدن انجام می‌شود، مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI) به آنژیوپلاستی در شریان‌های کرونر برای اجازه دادن به جریان خون بیشتر در قلب اشاره دارد. انواع مختلفی از روش های PCI وجود دارد، از جمله:

  • آنژیوپلاستی با بالون. یک اس ام اس
  • آنژیوپلاستی با بالون. یک بالون کوچک در داخل شریان مسدود شده باد می شود تا ناحیه مسدود شده باز شود.
  • آترکتومی. ناحیه مسدود شده در داخل شریان توسط یک دستگاه کوچک در انتهای یک کاتتر تراشیده می شود.
  • آنژیوپلاستی با لیزر. لیزری که برای تبخیر انسداد شریان استفاده می شود.

استنت عروق کرونر یک سیم پیچ توری کوچک در داخل شریان مسدود شده منبسط می شود تا ناحیه مسدود شده را باز کند و در جای خود رها می شود تا شریان باز بماند.

بای پس عروق کرونر

این جراحی که بیشتر به عنوان جراحی بای پس نامیده می شود، اغلب در افرادی انجام می شود که به دلیل بیماری عروق کرونر (جایی که پلاک در رگ ها ایجاد شده است) آنژین (درد قفسه سینه) دارند. در طول جراحی، با پیوند یک ورید سالم از جای دیگری در بدن و چسباندن آن در بالا و زیر ناحیه مسدود شده یک شریان کرونر، یک بای پس ایجاد می‌شود. این اجازه می دهد تا خون در اطراف انسداد جریان یابد. وریدها معمولاً از ساق پا یا از دیواره قفسه سینه گرفته می شوند. گاهی اوقات باید بیش از یک شریان در طول یک عمل جراحی بای پس شود.

آترواسکلروز چه عوارضی دارد؟

تجمع پلاک در داخل رگ ها باعث کاهش جریان خون می شود. اگر خون رسانی به قلب کاهش یابد، ممکن است حمله قلبی رخ دهد. عضله قلب آسیب دیده ممکن است به خوبی پمپ نشود و منجر به نارسایی قلبی شود. اگر خونرسانی به مغز قطع شود، ممکن است سکته مغزی رخ دهد. اگر خون رسانی به بازوها و پاها کاهش یابد، ممکن است درد شدید و مرگ بافت رخ دهد.

آیا می توان از تصلب شرایین پیشگیری کرد؟

شما می توانید با کاهش عوامل خطر از آترواسکلروز پیشگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازید. این شامل اتخاذ یک سبک زندگی سالم است. رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، فعالیت بدنی و سیگار نکشیدن می تواند به کاهش خطر تصلب شرایین کمک کند. یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست، غذاهای دریایی و لبنیات بدون چربی یا کم چرب است. یک رژیم غذایی سالم همچنین سدیم، قندها و غلات تصفیه شده و چربی های جامد را محدود می کند.

اگر به دلیل سابقه خانوادگی یا کلسترول بالا در معرض خطر ابتلا به آترواسکلروز هستید، مهم است که داروها را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.

اگر علائم شما بدتر شد یا علائم جدیدی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات کلیدی آترواسکلروز

آترواسکلروز ضخیم شدن یا سخت شدن شریان ها است که در اثر تجمع پلاک در پوشش داخلی شریان ایجاد می شود.

عوامل خطرزا ممکن است شامل سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت، چاقی، عدم فعالیت بدنی و خوردن چربی های اشباع شده باشد.

آترواسکلروز می تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم یا لخته شدن خون شود.

ممکن است برای کاهش عوارض آترواسکلروز به دارو، درمان یا جراحی نیاز داشته باشید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.