کد خبر : 3281
تاریخ انتشار : جمعه 21 ژانویه 2022 - 23:44

اجزاء وزن بدن

اجزاء وزن بدن

اجزاء وزن بدن وزن بدن مجموع استخوان، عضله، ارگان ها، آّب بدن و بافت چربی است. همه یا بعضی ازاین اجزائ در معرض تغییرات در اثر رشد، وضعیت تولید مثلی، فعالیت فیزیکی، سن وژنتیک می باشند. وزن ثابت بدن به وسیله مکانیسم های عصبی، هورمونی و شیمیایی که دریافت و مصرف انرژی را در محدوده

اجزاء وزن بدن

وزن بدن مجموع استخوان، عضله، ارگان ها، آّب بدن و بافت چربی است. همه یا بعضی ازاین اجزائ در معرض تغییرات در اثر رشد، وضعیت تولید مثلی، فعالیت فیزیکی، سن وژنتیک می باشند. وزن ثابت بدن به وسیله مکانیسم های عصبی، هورمونی و شیمیایی که دریافت و مصرف انرژی را در محدوده ی باریکی متعادل می کند کنترل می شود. اختلال در این مکانیسم های پیچیده منجر به نوسانات وزن شده که عمدتآ باعث اضافه وزن و چاقی می شود.

اجزاء وزن بدن

وزن بدن معمولاً از نظر ترکیب خود توصیف می‌شود و مدل‌های مختلفی برای تخمین چربی بدن بوجود آمده است.

برای تخمین میزان چربی بدن؛ بدن را به دو بخش تقسیم می‌کنند:

  • توده چربی (fat mass)
  • توده بدون چربی (fat-free mass) FFM

توده چربی، شامل چربی تمام بخش‌های مغز، اسکلت و بافت چربی می‌باشد اما FFM بافتی است بدون هرگونه چربی که آن را می‌توان به آب، پروتئین و املاح تقسیم کرد. نسبت FFM از شخصی به شخص دیگر ثابت می‌باشد. FFM اغلب به‌ جای (lean body mass) LBM بکار می‌رود اما با آن یکی نیست، LBM عضله می‌باشد. LBM در مردان بیشتر است و بر اثر تمرین و ورزش افزایش می‌یابد و در سالمندان رو به کاستی می‌رود و تعیین ‌کننده اصلی در میزان متابولیسم استراحت (resting metabolic rate) RMR است.

کاهش LBM می‌تواند کاهش وزن بدن را مخفی کند. بنابراین برای کاهش وزن طولانی‌ مدت کاهش توده چربی و حفظ FFM و RMR مطلوب است. آب که ۶۰ تا ۶۵ درصد وزن بدن را تشکیل می دهد متغیر ترین جزء LBM است. بنابراین تغییر در وضعیت هیدراسیون می تواند به میزان چندین پوند بر وزن بدن موثر باشد.

هر کیلو گرم بافت چربی ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم آب دارد، و حاوی ۸۰۰ گرم چربی است.

مطالب بیشتر

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.