کد خبر : 1604
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 فوریه 2020 - 22:32

اسید گاما لینولنیک (GLA)

اسید گاما لینولنیک (GLA)
برخی مواقع GLA به مکمل های کاهش وزن به عنوان یک منبع از اسیدهای چرب اضافه می شود که تصور بر این است، موجب بهبود کاهش وزن و ترکیب بدنی می شوند.

اسید گاما لینولنیک (GLA)

اسید گاما لینولنیک (GLA) را می توان در انواع روغن ها در طبیعت، یافت و هنچنین در بدن از اسید چرب امگا-۶ اسید لینولنیک تولید می شود. اسید لینولنیک را می توان در روغن سبزیجات همچون، دانه های سیاه، گلبرگ، ذرت و کلزا یافت که همگی می تواند به GLA تبدیل شوند. متاسفانه، میزان تبدیل اسید لینولنیک به GLA خیلی کم است زیر ۵% (چرنیشاو ۲۰۱۰). GLA به طور معمول در انواع روغن های فروخته شده به عنوان مکمل از جمله گل گاو زبان، گل شبو، انگور سیاه و روغن قارچ ها وجود دارد. همچنین می توان آن را در محصولات گوشتی همچون، تخم مرغ و جگر و همچنین در شیر انسان یافت.

عملکرد اسید گاما لینولنیک (GLA):

در بدن، اسید چرب امگا-۶، اسید لینولنیک به GLA تبدیل میشود. سپس GLA به dihomo GLA تبدیل میشود که در پایان به اسید آرشیدونیک تغییر می کند (وانگ، لین، گو ۲۰۱۲).

اسید آرشیدونیک، قادر به اعمال انواع اثرات فیزیولوژیکی بر بدن است. در سال های اخیر، توجه بیشتری به اسیدهای چرب امگا-۳ و نقش مهم آن ها در سلامتی جلب شده است. امگا-۳ ها همانند اسیدهای چرب امگا-۶ در نهایت به، EPA (اسید ایکوساپنتینوئیک) و DHA (اسید دوکوساهگزینوئیک) تبدیل می شوند که همانند اسید آرشیدونیک، اثرات فیزیولوژیکی را اعمال می کنند. امگا-۳ ها به عنوان یک ضدالتهاب در طبیعت و اسیدهای چرب امگا-۶، به عنوان یک پبش التهاب نشان داده شده اند. با این حال این موضوع کل داستان نیست. برخی از اعمال اسید آرشیدونیک، ضدالتهابی هستند، همانند توانایی آن در افزایش پروستاگلاندین ها (PGA1) که یک مهار کننده سایتوکین های پیش التهابی و همچنین لوکوترین های التهابی است. تبدیل اسید لینولنیک به GLA، مرحله محدود کننده سرعت تولید اسید آرشیدونیک است؛ در نتیجه، عقیده بر این است که مصرف مکمل با GLA، تولید اسید آرشیدونیک را بهبود داده، به طور مثبت بر سلامت تاثیر می گذارد.

مزایای ورزشکاران اسید گاما لینولنیک (GLA):

GLA به طور بسیار معمولی در درمان التهاب مزمن برای شرایطی همچون، التهاب پوستی، اگزما و بیماری آرتریت روماتوئید استفاده می شود. همچنین عقیده بر این است که به کاهش علائم یاسئگی و نشانه های پیش قاعدگی کمک می کند. مزایا دقیق مصرف مکمل GLA ، برای ورزشکاران نظری هستند؛ با این حال برخی مواقع به مکمل های کاهش وزن به عنوان یک منبع از اسیدهای چرب اضافه می شود که تصور بر این است، موجب بهبود کاهش وزن و ترکیب بدنی می شوند.

میزان مصرف:

به طور معمول دامنه ای از ۰٫۱۶ گرم تا ۰٫۶۴ گرم GLA در پژوهش های تحقیقاتی استفاده می شود. یک کپسول ۱گرمی استاندارد روغن گل شبوء حاوی تقریبآ ۰٫۰۸ گرم GLA است، و ۵ گرم آن حاوی تقریبآ ۰٫۴۵ گرم GLA می شود.

عوارض:

عوارض جانبی بسیار کمی گزارش شده اند که شامل، درد شکمی، تهوع، افزایش حرکت روده، اسهال و سردرد است. GLA زمانی بی خطر است که در میزان مصرف توصیه شده استفاده شود (بایلس و یوساتین ۲۰۰۹). جهت شناخت وجود هرگونه تداخلات دارویی، مکملی، تحقیقات ناکافی در دسترس است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.