کد خبر : 2780
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 مارس 2021 - 23:43

وزن مطلوب

وزن مطلوب

  وزن مطلوب وزن مطلوب، وزن بدنی است که در آن ورزشکار سهم درستی از عضله، استخوان، چربی و در نتیجه اندازه، قدرت توان و انرژی کافی برای تامین نیازمندیهای ورزشی خود داشته باشد. چون قدرت، سرعت، توان و نیازمندی های استقامتی از ورزشی تا ورزش دیگر تفاوت می کند، برای کلیه رشته های ورزشی

 

وزن مطلوب

وزن مطلوب، وزن بدنی است که در آن ورزشکار سهم درستی از عضله، استخوان، چربی و در نتیجه اندازه، قدرت توان و انرژی کافی برای تامین نیازمندیهای ورزشی خود داشته باشد. چون قدرت، سرعت، توان و نیازمندی های استقامتی از ورزشی تا ورزش دیگر تفاوت می کند، برای کلیه رشته های ورزشی هیچ چیز به اندازه وزن مطلوب با اهمیت تر نیست.

حتی در ورزش هایی که موضوعی عنوان (وزن مطلوب) وجود ندارد، نه تنها نوعی اختلاف (ناپایداری) بین نیازمندیهای پست های گوناگون یک ورزش (برای مثال فروارد، سانتر و گارد در بسکتبال) وجود دارد بلکه تفاوت چشمگیری در یک پست ویژه وجود دارد.

این مطلب به آن معنی است که برای هر ورزشکار در یک ورزش ویژه، وزن مطلوب خاصی وجود دارد و هنر یک مربی آن است که وزن مطلوب ورزشکار یا ورزشکاران خود را بشناسد.

کمک به ورزشکاران برای به دست آوردن وزن مطلوب، بسیار دشوارتر از دست کاری ساده ای اعداد و رقم هایی است که هنگام ایستادن آنها روی ترازو دیده می شود.

برای نمونه، ژیمناست ها علاوه بر آن که باید وزنشان را به کمترین حد ممکن برسانند، به منظور بهبود مهارت و پیشگیری از آسیب ها باید نسبت نیرو به وزن بدن را نیز افزایش دهند. همین طور کشتی گیران باید در وزنی به رقابت بپردازند که در آن وزن بیشترین قدرت، پایداری و مهارت را داشته باشند.

برای رسیدن به این هدف ها، و درک واقعیت های زیر ضروری است:

  • واقعیت اول: وزن بدن از مواد گوناگونی بسیاری تشکیل شده است.
  • واقعیت دوم: سهم اجزای بدن در ایجاد وزن متفاوت است.
  • واقعیت سوم: سهم مواد تشکیل دهنده ی بدن در توانایی اجرایی ورزشی متفاوت است.

دو بخش اصلی وزن بدن

وزن بدن از اجزای بسیاری (استخوان، عصب، املاح معدنی، چربی و …) تشکیل شده است.

متاسفانه، دانشمندان علوم ورزشی نمی توانند تمام این اجزا را به طور دقیق و واقعی اندازه گیری کنند. آنها برای آنکه بتوانند هر یک از این اجزا را بسنجند، وزن بدن را به دو بخش تقسیم می‌کنند؛ وزن چربی و وزن بدون چربی.

به عبارت دیگر تمام آن اجزایی را که چربی نیستند به عنوان یک کل در نظر می گیرند و به آن وزن بدون چربی می گویند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.