کد خبر : 2914
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 می 2021 - 1:28

مراحل کمبود آهن

مراحل کمبود آهن

مراحل کمبود آهن سه مرحله برای کمبود آهن هرکدام با نوسانات متفاوتی در شاخص های خون وجود دارد. به همین دلیل است، که ورزشکاران باید تست ذخایر آهن خون را به صورت مکرر انجام دهند. مرحله اول تخلیه آهن است، که خفیف ترین مرحله ی کمبود آهن است. به طور معمول سطح فریتین سرم کاهش

مراحل کمبود آهن

سه مرحله برای کمبود آهن هرکدام با نوسانات متفاوتی در شاخص های خون وجود دارد. به همین دلیل است، که ورزشکاران باید تست ذخایر آهن خون را به صورت مکرر انجام دهند.

مرحله اول تخلیه آهن است، که خفیف ترین مرحله ی کمبود آهن است. به طور معمول سطح فریتین سرم کاهش می‌یابد و خیلی سریع تشخیص داده می شود، می توان این مرحله را به راحتی از طریق مواد غذایی مدیریت کرد در اکثر موارد به مکمل نیازی نیست.

در مرحله دوم، کمبود آهن بدون کم خونی است که به وسیله فریتین سرم پایین، کاهش درصد اشباع ترانسفرین و یک افزایش در کل ظرفیت اتصال به آهن تشخیص داده میشود. همچنین میتواند با مواد غذایی درمان شود اگر در اوایل درگیر شدن باشد در این مرحله ممکن است نیازی به مکمل باشد.

مرحله سوم، کم خونی (آنمی) از جدیدترین مراحل است و شامل تمام علائم بالینی قبلی به علاوه کاهش در هموگلوبین است.

مراحل کمبود آهن

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، که شناسایی نوع آن ممکن است روند درمان را تسهیل کند.

ماکروسیتیک: سلول های قرمز خون بزرگتر از اندازه معمولی اند و به طور رایج مگالوبلاستیک یا کم خونی خطرناک نامیده می‌شود که به علت کمبود ویتامین ب ۱۲ یا اسید فولیک ایجاد میشود.

میکروسیتیک: سلول های قرمز خون از اندازه معمولی کوچکتر هستند و علت اصلی کم خونی ناشی از کمبود آهن است.

نورموسیتیک: سلول های قرمز خون دارای اندازه معمولی است اما تعداد آنها کم است و سطح هموگلوبین آنها پایین است به طور معمول علت آن بیماری مزمن، داروها، بارداری و همولیز است.

ورزش ها : این نوع، از نظر بالینی شناخته شده نیست اما در میان ورزشکاران در مراحل اولیه تمرین شایع است. به دلیل حجم بالای پلاسما (پاسخ تمرین)، آهن در بدن رقیق به نظر می رسد و سطح هموگلوبین پایین تر می باشد. اگر این مورد دیده شود بدن سازگار می شود و ورزشکار نباید نگران باشد یا مکمل آهن مصرف کنند به نظر نمی رسد که بر عملکرد تاثیر منفی داشته باشد.

مطالب بیشتر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.