کد خبر : 3023
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آگوست 2021 - 23:17

مشکلات فیزیولوژیکی و عملکردی وابسته به کاهش وزن سریع

مشکلات فیزیولوژیکی و عملکردی وابسته به کاهش وزن سریع

مشکلات فیزیولوژیکی و عملکردی وابسته به کاهش وزن سریع متاسفانه برخی ورزشکاران برای کاستن سریع وزن خود دست به اقدام‌های مانند آب نخوردن و انجام فعالیت ورزشی با لباسهای مخصوص پلاستیکی می‌زند که جریان هوا را در سطح بدن کاهش می‌دهند. همزمانی این دو اقدام پیامدهای خطرناک به دنبال دارد. چنانچه ۱ تا ۲ درصد

مشکلات فیزیولوژیکی و عملکردی وابسته به کاهش وزن سریع

متاسفانه برخی ورزشکاران برای کاستن سریع وزن خود دست به اقدام‌های مانند آب نخوردن و انجام فعالیت ورزشی با لباسهای مخصوص پلاستیکی می‌زند که جریان هوا را در سطح بدن کاهش می‌دهند. همزمانی این دو اقدام پیامدهای خطرناک به دنبال دارد.

چنانچه ۱ تا ۲ درصد کاهش وزن ناشی از دهیدراسیون باشد، عملکرد هوازی کاهش می‌یابد و اگر ۳ تا ۴ درصد کاهش وزن به دلیل دهیدراسیون باشد؛ تاثیر منفی بر ظرفیت بی هوازی، توان بی هوازی، مقدار تعریق و سایر عوامل فیزیولوژیکی خواهد داشت. اگر اثر دهیدراسیون عمدی، ۷ تا ۸ درصد وزن کاهش یابد، پر گرمایی و برافروختگی شدید و طاقت فرسا رخ می‌دهد. در این شرایط، هر چند ممکن است ورزشکار بتواند به فعالیت ورزشی ادامه دهد، ولی بازده توانی وی به شدت کاهش می‌یابد. در این شرایط ورزشکار تسلط بر عملکردهای بدنی اش را از دست می دهد.

مشکلات فیزیولوژیکی و عملکردی وابسته به کاهش وزن سریع

زمانی که دمای عمقی بدن از ۴۱ درجه سانتی‌گراد فراتر رود، علایم سرگیجه، اسپاسم‌های عضلانی و مشکلات تنفسی ظاهر خواهد شد. همچنین، از این به بعد، دستگاه تنظیم گرمایی ورزشکار به طور دقیق کار نمی‌کند و ورزشکار شروع به لرزیدن می کند (چنانجه گویی به شدت احساس سرما می کند). اگر درمان به سرعت آغاز نشود، ورزشکار ممکن است دچار ایست قلبی گردد‌. کاهش سریع وزن همچنین می تواند به تهی شدن منابع گلیکوژنی، هیپوگلیسمی (کاهش قند خون)، به هم خوردن تعادل الکترولیت ها، کاتابولیسم پروتئین ها، کتونوری (وجود کتون در ادرار) و گلوکونئوژنز منجر شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.