کد خبر : 2749
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 فوریه 2021 - 22:05

کراتین و بازیافت فسفوکراتین (PC)

کراتین و بازیافت فسفوکراتین (PC)

  کراتین و بازیافت فسفوکراتین (PC) کراتین در غالب فسفوکراتین (PC)، نقش غیر قابل انکاری در متابولیسم انرژی دارد. PC ماده‌ای است که با فسفوریلاسیون مجدد ADP در تشکیل ATP شرکت می کند.  فسفو کراتین به ویژه این عمل را در فعالیت های ورزشی کوتاه مدت می‌دهد. سرعت توانایی فسفریله مجدد ADP به آنزیم کراتین

 

کراتین و بازیافت فسفوکراتین (PC)

کراتین در غالب فسفوکراتین (PC)، نقش غیر قابل انکاری در متابولیسم انرژی دارد. PC ماده‌ای است که با فسفوریلاسیون مجدد ADP در تشکیل ATP شرکت می کند.  فسفو کراتین به ویژه این عمل را در فعالیت های ورزشی کوتاه مدت می‌دهد. سرعت توانایی فسفریله مجدد ADP به آنزیم کراتین کیناز و دسترس بودن فسفوکراتین در عضله بستگی دارد. با تخلیه ذخایر فسفوکراتین، توانایی انجام فعالیت ورزشی خیلی شدید کاهش می یابد.

موارد زیر ریز نقش هایی است که برای PC در عضله اسکلتی پیشنهاد شده :

  • از راه واکنش کراتین کیناز، سرعت فسفوریلاسیون مجدد ADP را تحریک میکند (منبع اصلی بازسازی ATP در فعالیت های ورزشی کوتاه مدت خیلی شدید )
  • ظرفیت انتقال فسفات های پر انرژی از میتوکندریها (منبع سنتز ATP) به جایگاه های مصرف ATP (برای مثال، میوفیبریل ها) را زیاد میکند.
  • هنگام فعالیت ورزشی، در خنثی سازی اسیدوز درون سلولی شرکت می‌کند (به این دلیل پیشنهاد شده که هیدرولیز PC خالص، یون های هیدروژن را استفاده می کند).
  • با استفاده از فراورده های هیدرولیز PC (کراتین و فسفات غیر عالی)، گلیکوژنولیز و سایر مسیرهای کاتابولیکی را فعال می سازد.

کراتین و بازیافت فسفوکراتین (PC)

کراتین یک ترکیب آلی نیتروژن زاست که در بدن عمدتآ در کبد سنتز می شود، همچنین مقدار کمی کراتین در کلیه ها و لوزالمعده سنتز میشود. آرژنین، گلیسین و متیونین، پیش سازهای سنتز کراتین در بافت های مذکور می باشند.

کراتین همچنین می تواند از منابع غذایی نیز به دست آید. در گوشت و ماهی فراوان یافت می شود. تقریباً ۹۸ درصد کراتین در عضلات اسکلتی به شکل آزاد (%۴۰) یا به شکل فسفوریله (%۶۰) ذخیره می‌شوند. قلب مغز و بیضه ها نیز اندام هایی هستند که مقدار کمی کراتین در آنها ذخیره میشود. کراتین از راه سیستم گردش خون از نقاطی که ساخته می شود به عضله اسکلتی منتقل می‌گردد. غلظت طبیعی کراتین در پلاسما از ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم مول در لیتر نوسان دارد.

مطالب بیشتر

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.