کد خبر : 1678
تاریخ انتشار : شنبه 14 مارس 2020 - 22:42

سیستم غدد درون‌ریز

سیستم غدد درون‌ریز

سیستم غدد درون‌ریز سیستم غدد درون‌ریز، یک سیستم پیچیده قدرت است که انواع هورمون را در پاسخ به تمرین و در دوره‌های ریکاوری پیرو  تمرین ترشح می‌کنند. هورمون هایی همانند،  کورتیزول، اپی نفرین، نورو اپی نفرین، تستوسترون،  هورمون رشد و IGF-1  ( فاکتور رشد شبه انسولینی-۱ )، همگی جزئی از سیستم غدد درون‌ریز این سیستم

سیستم غدد درون‌ریز

سیستم غدد درون‌ریز، یک سیستم پیچیده قدرت است که انواع هورمون را در پاسخ به تمرین و در دوره‌های ریکاوری پیرو  تمرین ترشح می‌کنند. هورمون هایی همانند،  کورتیزول، اپی نفرین، نورو اپی نفرین، تستوسترون،  هورمون رشد و IGF-1  ( فاکتور رشد شبه انسولینی-۱ )، همگی جزئی از سیستم غدد درون‌ریز این سیستم پیچیده هستند.

هورمونهای کاتابولیکی ( کورتیزول، اپی نفرین، نورو اپی نفرین)، تجزیه چربی، ذخایر گلیکوژن و پروتئین را هدایت می‌کنند. این هورمون‌ها به بدن اجازه پاسخ به نیازهای استرس زای تمرین را می‌دهند. جلسات تمرینی یا ورزش استرس زا،  را بیشتر سبب  ترشح  بیشتر این هورمون های کاتابولیکی می‌شود.

هورمون های آنابولیک ( تستوسترون، هورمون رشد، و IGF-1 )، نیز در طول تمرین و هنگام فاز ریکاوری پیرو تمرین ترشح می‌شوند. این هورمون های آنابولیک، می‌توانند سنتز پروتئین را آغاز، بازسازی ذخایر کربوهیدرات را شروع کنند و جهت سازگاری عضله و سیستم عصبی –  عضلانی با تمرین سیگنال بفرستند.

اطلاع داشتن از تعادل بین این هورمون های کاتابولیک و آنابولیک، برای ورزشکاران بسیار مهم است. مواجه شدن مداوم با تمرینات استرس زا ( حجم بالای کار با شدت بالا) یک پاسخ کاتابولیکی ایجاد خواهد کرد.

اگر یک دوره مناسب ریکاوری وجود نداشته باشد، این هورمون های کاتابولیکی غالب خواهند شد و بدن را به سمت یک وضعیت بیش تمرینی که خطر آسیب  دیدگی و ادامه ضعف عملکردی را افزایش می‌دهد، هل خواهند داد. با این حال، اگر مواد غذایی کافی، خواب و استراحت وجود داشته باشد، پاسخ های آنابولیک غالب خواهند شد، به بدن برای  ریکاوری؛ سازگاری با فشار تمرین و قوی‌تر شدن، نیرومند تر شدن  یا توسعه بهتر مقاومت در برابر خستگی زمان می‌دهد.

مکمل هایی مانند، اسید آمینه‌ زنجیره‌ای شاخه دار، پودرهای پروتئین و کربوهیدرات های ویژه ادعا دارند که می‌توانند بر ریکاوری عضلات در ریکاوری سریع تر (۱ تا ۴ ساعت) پیرو تمرین تاثیر بگذارند. دیگر مکمل ها شامل، اسید آمینه‌های آرژنین و اورنیتین، این مکمل های گیاهان دارویی، ایکارین، اسدی استروئیدها،  چریزین و آسترالاگوس نیز ادعا دارند که به طور طبیعی،سطوح  هورمون های آنابولیک را افزایش می دهند. دیگر گروه مواد معدنی شامل، روی و اسید آمینه ها ( همانند ملاتونین، GABA) بر بهبود کیفیت خواب و ریکاوری در طول خواب ادعا می کنند. برخی مکمل ها، بر توسعه ترشح هورمون های آنابولیک یا بهبود ریکاوری عصبی- عضلانی، در طول خواب ادعا دارند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.