کد خبر : 3541
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 می 2023 - 1:24

مهدی پیرتاجانی

فیتواسترول ها

فیتواسترول ها
مطالعات انسانی نشان می دهد که مصرف مقادیر بالای فیتوسترول ها می تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، ریه، کبد، سینه، پروستات و تخمدان مرتبط باشد.

فیتواسترول ها اغلب به غذاها و مکمل ها برای تقویت سلامت قلب اضافه می شوند. این ترکیبات با کاهش جذب کلسترول باعث کاهش سطح کلسترول می شوند.

با این حال، تحقیقات نتایج متناقضی را در مورد اینکه چگونه فیتواسترول ها می توانند بر سلامت شما تأثیر بگذارند، مشاهده کرده اند.

این مقاله نگاهی دقیق‌تر به فیتواسترول‌ها دارد، از جمله اینکه چه چیزی هستند، در کدام غذاها یافت می‌شوند، و فواید و مضرات احتمالی و گنجاندن آنها در رژیم غذایی بررسی میشود.

فیتواسترول ها چیست؟
فیتواسترول ها که به نام استرول های گیاهی نیز شناخته می شوند، خانواده ای از مولکول های مرتبط با کلسترول هستند.

آنها به طور طبیعی در انواع گیاهان یافت می شوند. مانند کلسترول، آنها یک جزء ساختاری کلیدی غشای سلولی هستند.

کمپسترول، بتا سیتوسترول و استیگماسترول رایج ترین فیتواسترول های گیاهی هستند که از رژیم غذایی خود دریافت می کنید. آنها به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی یافت می شوند و به برخی از غذاهای فرآوری شده مانند مارگارین اضافه می شوند.

از آنجایی که فیتواسترول ها می توانند جذب کلسترول را مسدود کنند، اغلب به عنوان راهی برای بهبود سلامت قلب و کاهش سطح کلسترول LDL (بد) خون معرفی می شوند.

با این حال، تخمین زده می شود که تنها حدود ۲٪ از فیتواسترول های موجود در غذا توسط بدن شما جذب می شود، در حالی که حدود ۵۰٪ کلسترول است.

خلاصه
فیتواسترول ها نوعی ترکیب هستند که در مغزها، دانه ها، روغن نباتی و مارگارین یافت می شوند. آنها اغلب برای کاهش سطح کلسترول استفاده می شوند، اگرچه بدن شما فقط مقادیر کمی از آنها را جذب می کند.

منابع غذایی
بسیاری از غذاهای گیاهی سالم حاوی مقادیر قابل توجهی فیتواسترول هستند، از جمله:

آجیل: پسته، آجیل ماکادمیا، بادام، بادام هندی، بادام زمینی، فندق
دانه ها: تخمه کدو تنبل، تخمه آفتابگردان، تخمه هندوانه
میوه ها: آناناس، پرتقال، توت، موز، سیب، زردآلو
سبزیجات: کنگر فرنگی، کلم بروکلی، لوبیا سبز، کلم، مارچوبه، سیب زمینی شیرین، کرفس، گل کلم
حبوبات: نخود، عدس، ماش، لوبیا آزوکی، سویا
روغن ها: روغن زیتون، روغن آرگان، روغن آفتابگردان، روغن کانولا
به همین دلیل، برخی تحقیقات نشان داده است که افرادی که رژیم گیاهخواری دارند، معمولاً فیتواسترول بیشتری نسبت به افرادی که از رژیم های غیر گیاهی پیروی می کنند، مصرف می کنند.

به طور مشابه، تخمین زده می شود که رژیم غذایی شکارچیان-گردآورنده دوران پارینه سنگی باستان ، که سرشار از غذاهای گیاهی مانند آجیل و دانه ها بود، حاوی حدود ۲٫۵ تا ۵ برابر بیشتر از رژیم غذایی معمول مدرن، حاوی فیتواسترول بود.

در حالی که این گروه های باستانی از مردم مقدار زیادی فیتواسترول از غذاهای گیاهی دریافت می کردند، امروزه بسیاری از مردم به طور منظم فیتواسترول های اضافه شده را از روغن های گیاهی تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده مانند مارگارین دریافت می کنند.

علاوه بر این، غلات حاوی مقداری فیتواسترول هستند و می توانند منبع خوبی برای افرادی که غلات زیادی مصرف می کنند، باشد.

به طور کلی اعتقاد بر این است که مصرف حداقل ۲ گرم فیتواسترول در روز می تواند به طور قابل توجهی سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.۸).

به عنوان مثال، ۱ فنجان (۱۷۰ گرم) نخود حاوی تقریباً ۲۰۶ میلی گرم فیتواسترول، یک وعده ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) سیب زمینی شیرین حاوی ۱۰۵ میلی گرم و ۱ قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) روغن آفتابگردان حاوی ۶۹ میلی گرم فیتواسترول است.

به خاطر داشته باشید که روغن‌های گیاهی تصفیه‌ شده، مارگارین یا مکمل‌های فیتواسترول، سایر مواد مغذی مفید مانند فیبر یا ویتامین‌های C، K یا A را فراهم نمی‌کنند. بنابراین، بهتر است در صورت تمایل، غذاهای کامل بیشتری مصرف کنید که حاوی فیتواسترول هستند.

خلاصه
غذاهای گیاهی مانند آجیل، دانه ها، سبزیجات و حبوبات سرشار از فیتوسترول هستند. بسیاری از مردم همچنین به طور منظم روغن های گیاهی تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده را مصرف می کنند که اغلب حاوی فیتواسترول های اضافه شده هستند.

مزایای سلامتی بالقوه

در روده شما، فیتواسترول ها با کلسترول رژیم غذایی برای آنزیم های خاصی که برای متابولیسم آنها لازم است رقابت می کنند. این می تواند جذب کلسترول را تا ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

طبق یک بررسی، مصرف حداقل ۲ گرم فیتواسترول در روز می تواند سطح کلسترول بد (LDL) خون شما را حدود ۸ تا ۱۰ درصد کاهش دهد. با این حال، شایان ذکر است که این مطالعه از مکمل‌های با دوز بالا استفاده کرد، نه منابع غذایی طبیعی.

فیتوسترول ها به ویژه برای افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند مفید هستند، زیرا نشان داده شده است که اثربخشی استاتین ها، نوعی داروی کاهش دهنده کلسترول را افزایش می دهند.

اگرچه کلسترول مستقیماً باعث ایجاد مشکلات قلبی نمی شود، داشتن سطوح بالای کلسترول در خون شما یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.

ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد.
برخی شواهد نشان می دهد که فیتواسترول ها ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهند .

مطالعات انسانی نشان می دهد که مصرف مقادیر بالای فیتوسترول ها می تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، ریه، کبد، سینه، پروستات و تخمدان مرتبط باشد.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی به طور مشابه نشان می دهد که فیتواسترول ها ممکن است خاصیت مبارزه با سرطان داشته باشند و رشد و گسترش تومورها را کاهش دهند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که مطالعات انجام شده بر روی انسان، عوامل دیگری را که می‌توانند در ایجاد سرطان نقش داشته باشند، مانند سابقه خانوادگی، فعالیت بدنی، مصرف الکل و مصرف دخانیات را در نظر نمی‌گیرند.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی با استفاده از مقادیر زیادی فیتواسترول بسیار غلیظ انجام شده است که بیش از مقداری است که شما به طور طبیعی از رژیم غذایی خود دریافت می کنید.

بنابراین، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه فیتواسترول ها ممکن است بر رشد سرطان در انسان تأثیر بگذارند، زمانی که در مقادیر طبیعی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شوند، مورد نیاز است.

خلاصه
فیتواسترول ها می توانند سطح کلسترول را ۸ تا ۱۰ درصد کاهش دهند. برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که آنها می توانند با خطر کمتر سرطان مرتبط باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

نکات منفی بالقوه
اگرچه ممکن است فیتواسترول ها با چندین فواید همراه باشند، اما چند جنبه منفی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.

ممکن است تجمع پلاکت را افزایش دهد.
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که فیتواسترول‌ها می‌توانند تجمع پلاکت را در شریان‌های شما افزایش دهند، که می‌تواند به وضعیتی به نام آترواسکلروز کمک کند .

این می تواند شریان ها را باریک کند و پمپاژ خون در سراسر بدن را برای قلب سخت تر کند.

این امر به ویژه برای افرادی که دارای یک بیماری ژنتیکی به نام سیتوسترولمی هستند قابل توجه است. سیتوسترولمی باعث می شود بدن مقادیر زیادی فیتواسترول را به جریان خون جذب کند و خطر تشکیل پلاکت و بیماری قلبی را افزایش دهد.

با این حال، تحقیقات متناقض است.

برای مثال، مطالعات قدیمی‌تر و جدیدتر روی انسان‌ها و حیوانات نشان داده‌اند که افزایش مصرف فیتواسترول‌ها با خطر بالاتر تصلب شرایین مرتبط نیست. در عوض، آنها دریافته اند که ممکن است با گشاد کردن رگ های خونی باعث افزایش جریان خون شود.

به این ترتیب، تحقیقات بیشتری در مورد موضوع مورد نیاز است.

می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.
اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که فیتواسترول‌ها ممکن است سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهند، اما مطالعات در مورد اینکه آیا آنها می‌توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند، نتایج متفاوتی را نشان داده‌اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی را در میان افرادی که سطوح خونی فیتواسترول‌های بالاتری داشتند، نشان نداد.

علاوه بر این، یک مطالعه ۱۲ هفته ای بر روی ۲۳۲ فرد مبتلا به کلسترول بالا نشان داد که مصرف اسپرید کم چربی با ۳ گرم فیتواسترول اضافه شده در روز بر نشانگرهای سلامت گردش خون تاثیری ندارد.

از سوی دیگر، چندین مطالعه قدیمی نشان داده اند که افزایش سطح فیتواسترول در خون ممکن است با خطر بالاتر ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی مرتبط باشد.

یک بررسی همچنین اشاره کرد که برخی از افراد دارای تغییرات ژنتیکی در پروتئین های خاصی هستند که جذب فیتواسترول ها را در روده افزایش می دهد – و داشتن این پروتئین ها می تواند با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد.

خلاصه
برخی از مطالعات نشان می دهد که فیتواسترول ها می توانند تجمع پلاک را در رگ های خونی شما افزایش دهند و ممکن است با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط باشند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کلام اخر
برای قرن ها، فیتواسترول ها به عنوان جزئی از سبزیجات، میوه ها ، حبوبات و سایر غذاهای گیاهی بخشی از رژیم غذایی انسان بوده اند.

امروزه آنها به برخی از غذاهای فرآوری شده از جمله بسیاری از انواع مارگارین اضافه می شوند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد فیتواسترول ها ممکن است با کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط باشد.

با این حال، تحقیقات در مورد سایر اثرات بالقوه آنها بر سلامت قلب – از جمله نحوه تأثیر آنها بر تشکیل پلاک و بیماری قلبی – نتایج متفاوتی را نشان داده است. بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در نهایت، بهتر است مصرف خود را با لذت بردن از غذاهای گیاهی با مواد مغذی بیشتر به جای غذاهای فرآوری شده و مکمل های غنی شده با فیتوسترول افزایش دهید.

به دنبال یک رژیم غذایی کامل، رژیم غذایی گیاهی یک راه عالی برای افزایش مصرف فیتواسترول ها است. غذاهای گیاهی مانند آجیل، دانه ها و حبوبات نه تنها سرشار از فیتواسترول هستند، بلکه منبع بسیار خوبی از سایر مواد مغذی مفید مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.