کد خبر : 3456
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آوریل 2023 - 6:59

آشواگاندا

آشواگاندا

آشواگاندا  فواید ثابت شده آشواگاندا برای سلامتی مزایای بالقوه آشواگاندا شامل عملکرد ورزشی و خواب بهتر است. برخی تحقیقات نشان می دهد که این گیاه ممکن است به افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اضطراب و ناباروری کمک کند، اما مطالعات قوی تری مورد نیاز است. آشواگاندا یکی از مهم ترین گیاهان در آیورودا (آیورودا

آشواگاندا 

فواید ثابت شده آشواگاندا برای سلامتی

مزایای بالقوه آشواگاندا شامل عملکرد ورزشی و خواب بهتر است. برخی تحقیقات نشان می دهد که این گیاه ممکن است به افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اضطراب و ناباروری کمک کند، اما مطالعات قوی تری مورد نیاز است.

آشواگاندا یکی از مهم ترین گیاهان در آیورودا (آیورودا یک علم باستانی و کهن و نزد بسیاری از افراد هندی و اروپا و آمریکا است که از هندوستان ریشه گرفته و به خصوص در هند بسیار مرکز توجه‌است، اگر چه در کشورهای دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در آیوردا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود.) است که یک شکل سنتی از طب جایگزین بر اساس اصول هندی درمان طبیعی است.

مردم برای هزاران سال از آشواگاندا برای تسکین استرس، افزایش سطح انرژی و بهبود تمرکز استفاده کرده اند.

آشواگاندا به زبان سانسکریت به معنای “بوی اسب” است که هم به بوی گیاه و هم به توانایی بالقوه آن در افزایش قدرت اشاره دارد.

آشواگاندا نام گیاهی آن ویتانیا سومنیفرا است و با نام‌های متعدد دیگری از جمله «جینسنگ هندی» و «گیلاس زمستانی» نیز شناخته می‌شود.

 

گیلاس زمستانی

 

گیاه آشواگاندا درختچه ای کوچک با گل های زرد است که بومی هند و آسیای جنوب شرقی است. عصاره یا پودر ریشه یا برگ گیاه برای درمان انواع شرایط از جمله اضطراب و مشکلات باروری استفاده می شود.

مزایا و عملکرد آشواگاندا

  • ۱- ممکن است به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.
  • ۲- برای عملکرد ورزشی مفید است.
  • ۳- ممکن است علائم برخی از شرایط سلامت روان را کاهش دهد.
  • ۴- به افزایش تستوسترون و افزایش باروری در مردان کمک کند.
  • ۵- ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد.
  • ۶- التهاب را کاهش دهد.
  • ۷- عملکرد مغز، از جمله حافظه را بهبود بخشد.
  • ۸- به بهبود خواب کمک کند.

عوارض و دوز مصرف

آشواگاندا نسبتا امن و به طور گسترده در دسترس است.

آشواگاندا یک مکمل بی خطر برای اکثر افراد است، اگرچه اثرات طولانی مدت آن ناشناخته است.

بررسی ۶۹ مطالعه نشان داد که به نظر می رسد ریشه آشواگاندا برای مدیریت برخی شرایط سلامتی از جمله استرس، اضطراب و بی خوابی ایمن و موثر است.

یک مطالعه بر روی ۸۰ مرد و زن سالم نشان داد که مصرف ۶۰۰ میلی گرم آشواگاندا در روز به مدت ۸ هفته بی خطر بوده و هیچ گونه اثرات نامطلوب بر سلامتی در شرکت کنندگان ایجاد نمی کند.

با این حال، افراد خاص نباید آن را مصرف کنند. به عنوان مثال، افراد باردار باید از آن اجتناب کنند زیرا در صورت استفاده در دوزهای بالا ممکن است باعث از دست دادن بارداری شود.

همچنین، کسانی که مبتلا به سرطان پروستات حساس به هورمون هستند و کسانی که داروهای خاصی مانند بنزودیازپین ها، داروهای ضد تشنج یا باربیتورات ها مصرف می کنند، باید از مصرف آشواگاندا خودداری کنند.

برخی از عوارض جانبی در افرادی که مکمل های آشواگاندا مصرف می کنند، از جمله ناراحتی دستگاه گوارش فوقانی، خواب آلودگی و اسهال گزارش شده است.

علاوه بر این، آشواگاندا ممکن است تیروئید را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین کسانی که بیماری تیروئید دارند باید قبل از مصرف آن با یک متخصص  مشورت کنند.

توصیه های دوز برای آشواگاندا متفاوت است. به عنوان مثال، دوزهای ۲۵۰ تا ۱۲۵۰ میلی گرم در روز برای شرایط مختلف موثر هستند. اگر در مورد دوز آشواگاندا سوالی دارید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

یافته های تحقیقات نشان می دهد که اثرات آشواگاندا فوری نیست، بنابراین به خاطر داشته باشید که ممکن است مجبور شوید آن را برای چندین ماه مصرف کنید.

حرف پایانی

آشواگاندا یک گیاه دارویی باستانی با فواید سلامتی متعدد است.

یافته های مطالعه نشان می دهد که ممکن است به کاهش اضطراب و استرس، حمایت از خواب آرام و حتی بهبود عملکرد شناختی در جمعیت های خاص کمک کند.

آشواگاندا برای اکثر مردم نسبتاً بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، این برای همه مناسب نیست، بنابراین مهم است که قبل از افزودن آشواگاندا به روال خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.