کد خبر : 2579
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 نوامبر 2020 - 21:32

مکمل گلیسرول یک عامل آبرسانی

مکمل گلیسرول یک عامل آبرسانی

  آیا مکمل گلیسرول یک عامل آبرسانی است ؟ زمانیکه گلیسرول با حجم آب نسبتاً زیادی خورده می‌شود (۱ تا ۲ لیتر)، گلیسرول جذب آب را گسترش می‌دهد و احتباس آب در فضای برون سلولی به ویژه در پلاسما را زیاد میکند.  این عمل ممکن است از راه دو ساز و کار محقق شود: گلیسرول

 

آیا مکمل گلیسرول یک عامل آبرسانی است ؟

زمانیکه گلیسرول با حجم آب نسبتاً زیادی خورده می‌شود (۱ تا ۲ لیتر)، گلیسرول جذب آب را گسترش می‌دهد و احتباس آب در فضای برون سلولی به ویژه در پلاسما را زیاد میکند.

 این عمل ممکن است از راه دو ساز و کار محقق شود:

  1. گلیسرول احتمالاً به فضای برون سلولی وارد می شود و از راه اسموز، آب را به درون این بخش می کشد. به بیان دیگر گلیسرول مانند یک اسفنج عمل می‌کند.
  2. هرگونه افزایش ناچیز در اسمولاریته پلاسما می تواند ترشح ADH از غده هیپوفیز خلفی را گسترش دهد و بنابراین تولید ادرار کاهش می یابد. آبرسانی زیاد توأم با گلیسرول پیش از فعالیت ورزشی موجب کاهش فشار گرما تام هنگام فعالیت ورزشی می شود که این ویژگی با کمتر شدن تواتر قلبی و دمای بدن نشان داده شده است.

پروتکل توصیه شده برای دریافت گلیسرول و آب برای به حداکثر رساندن آب رسانی پیش از فعالیت ورزشی

(خوردن گلیسرول ۲/۵ ساعت پیش از فعالیت ورزشی به میزان ۱۵۰ میلی لیتر شروع میشود)

  • ۱۵۰ دقیقه قبل از فعالیت ورزشی، ۵ میلی لیتر گلیسرول به ازای هر کیلوگرم در یک محلول ۲۰ درصد
  • ۱۲۰ دقیقه قبل از فعالیت ورزشی، ۵ میلی لیتر آب به ازای هر کیلوگرم
  • ۱۰۵ دقیقه قبل از فعالیت ورزشی، ۵ میلی لیتر آب به ازای هر کیلوگرم
  • ۹۰ دقیقه قبل از فعالیت ورزشی، ۵ میلی لیتر گلیسرول به ازای هر کیلوگرم در یک محلول ۲۰ درصد به اضافه ۵ میلی لیتر آب به ازای هر کیلوگرم
  • ۶۰ دقیقه قبل از فعالیت ورزشی، ۵ میلی لیتر آب به ازای هر کیلوگرم
  • دقیقه صفر، شروع فعالیت ورزشی

* مقادیر بیان شده میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

مکمل گلیسرول یک عامل آبرسانی

هرچند این مطالعات مایه امیدواری است، ولی معدود مطالعاتی نیز بی تاثیر بودن گلیسرول بر گرمای تنظیمی را گزارش کرده اند. در این مطالعات، حجم آب مصرفی (۵۰۰ میلی لیتر) خیلی کم بوده است. با وجود این، به طور کلی خوردن یک گرم گلیسرول به ازای هر کیلوگرم وزن بدن همراه با ۱ تا ۲ لیتر آب می‌تواند مانع از فشار گرمایی شود.  بنابراین هنگام ورزش کردن در شرایط فوق العاده گرم، برخی فواید بهداشتی را به دنبال دارد. برخی مطالعات نشان داده‌اند کاهش فشار قلبی عروقی و کاهش دمای بدن به گسترش عملکرد فعالیت ورزشی می‌انجامد. این یافته نمی‌تواند تایید شود، حتی اگر مطالعات یاد شده مبنی بر بهتر شدن تنظیم گرما گزارش کرده باشند. اینکه آیا گلیسرول، عملکرد استقامتی را گسترش می‌دهد، معلوم نیست. گلیسرول، باعث آثار جانبی بارزی مثل تهوع، تپش قلب، سیاهی رفتن چشم، ناراحتی های معده‌ای – روده ای، سرگیجه و سردرد های ملایم می شود. همچنین، مقادیر زیاد آبی که لازم است با گلیسرول خورده شود موجب می شود بسیاری از مصرف کنندگان احساس نفخ کنند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.