کد خبر : 2952
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 22 ژوئن 2021 - 22:40

آثار زیان بار رژیم غذایی گرفتن

آثار زیان بار رژیم غذایی گرفتن

آثار زیان بار رژیم غذایی گرفتن برای ادامه حیات، سیستم عصبی به گلوکز خون وابسته است. اگر ذخایر گلیکوژن کبد تهی شوند و فرد از رژیم غذایی نیز استفاده کند، طوری که هیچ کربوهیدراتی از راه غذا وارد بدن نشود، غلظت گلوکز خون پایین می افتد. نظر به آنکه سلولهای عصبی نمی‌توانند مواد کربوهیدراتی را

آثار زیان بار رژیم غذایی گرفتن

برای ادامه حیات، سیستم عصبی به گلوکز خون وابسته است. اگر ذخایر گلیکوژن کبد تهی شوند و فرد از رژیم غذایی نیز استفاده کند، طوری که هیچ کربوهیدراتی از راه غذا وارد بدن نشود، غلظت گلوکز خون پایین می افتد.

نظر به آنکه سلولهای عصبی نمی‌توانند مواد کربوهیدراتی را به صورت گلیکوژن ذخیره کنند، در نتیجه به سرعت گرسنه می شوند. در این شرایط بدن، با آزاد کردن هورمون های استرس ای واکنش نشان می‌دهد. یکی از هدف‌های این هورمون ها آن است که پروتئین های موجود را تجزیه کنند تا گلوکز مورد نیاز سیستم عصبی را تامین سازند (فرآیند گلوکونئوژنز).

در این شرایط تنها پروتئین عضله می تواند برای تولید گلوکز استفاده شود، چون چربی ذخیره نمی تواند به گلوکز تبدیل شود. سوختن اسیدهای چرب آزاد (Free faty acid) در مسیر هوازی افزایش می‌یابد و انرژی به صورت ATP (آدنوزین تری فسفات) آزاد می‌شود باقیمانده مولکولهای انرژی سرانجام به صورت H2O و CO2 در می آید.

تبدیل بافت خالص بدن (عضلات) به گلوکز، یک پاسخ محافظتی طبیعی است، زیرا بافت عضلانی می تواند گسترش یابد، ولی سلولهای مغز از چنین توانایی برخوردار نیستند و در صورت از بین رفتن، سلول جدیدی جایگزین آن نمی‌شود. ورزشکاران باید با آموزش های بیشتر و داشتن یک رژیم غذایی مناسب، به هر شکل ممکن از تهی شدن گلوکز ناشی از رژیم‌های غذایی اجتناب کنند. خوشبختانه، پیشگیری آسان تر است و می توان از برنامه های کاهش وزن که تنها به کاهش کالریک متکی اند، پرهیز کرد.

آثار زیان بار رژیم غذایی گرفتن – کاهش شدید انرژی دریافتی سبب افزایش درصد چربی بدن ورزشکاران میشود.

رژیم های غذایی کم کالری در عمل به یک سلسله اتفاقاتی در بدن منجر می شود که پیامد آن، تجزیه بافت های خالص بدن است تا گلوکز مورد نیاز اندام های حیاتی را تامین کند. این فرآیند می‌تواند گلوکز بسیار زیادی تولید کند که در نتیجه سلول‌های چربی شروع به گرفتن آنها از خون می کنند و سرانجام آنها را به چربی تبدیل و ذخیره می‌کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.