کد خبر : 1859
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آوریل 2020 - 22:40

اسکلرودرما

اسکلرودرما
اسکلرودرم یک بیماری مفصلی خود ایمنی می باشد. این بیماری باعث رسوب بافت پیوندی در پوست و سیستم احشایی دستگاه گوارش می‌شود.

 

اسکلرودرما

این بیماری باعث رسوب بافت پیوندی در پوست و سیستم احشایی دستگاه گوارش می‌شود. در زنان ۴ برابر مردان رخ می دهد. Raynaud’s syndrome در انتهای انگشتان کوچک همراه با ایسکمی و سردی اتفاق می‌افتد و باعث مشکل در تهیه و مصرف غذا می شود.

اسکلرودرما یک بیماری مفصلی خود ایمنی می باشد. رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو به واسطه سایتوکین ها که منجر به تغییر پروتئین های فیبروبلاستی می‌شود دخیل هستند.

علائم گوارشی مثل :

رفلاکس معده – مری، تهوع، استفراغ، دیسفاژی، اسهال، یبوست و رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک اتفاق می افتد. نرمی و درد مفاصل، فشار خون، فشار خون سرخرگ ریوی، فیبروز ریوی و اختلال عملکرد کلیوی نیز شایع می‌باشد.

تغذیه درمانی در اسکلرودرما :

دیسفاژی (عدم بلع) نیاز به مداخله دارد‌. خشکی دهان همراه با پوسیدگی و افتادن دندان ها و نیز سفت شدن پوست صورت خوردن را دچار مشکل می کند. مصرف مایعات کافی، انتخاب غذاهای مربوط و جویدن صمغهای بدون شکر و استفاده از جانشین های بزاق می تواند به رطوبت دهان کمک کند و موثر باشد در صورت وجود رفلاکس معده – مری (GERD)، توصیه به خوردن وعده های متعدد و کوچک، همراه با اجتناب از خوردن غذا در آخر شب و اجتناب از مصرف الکل، کافئین، غذاهای حاوی ادویه و پرچرب توصیه می شود. سوء جذب لاکتوز ویتامین ها اسیدهای چرب و منیرال ها می تواند باعث مشکلات تغذیه ای شود.

انرژی بالا، مکمل هایی با پروتئین بالا، و تغذیه روده ای می تواند در تصحیح یا جلوگیری از کاهش وزن یک نشانه ی شایع است موثر باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.