کد خبر : 3919
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 نوامبر 2023 - 1:17

مهدی پیرتاجانی

زغال چوب فعال

زغال چوب فعال
زغال چوب فعال معمولاً برای درمان مسمومیت استفاده می شود. همچنین برای کاهش کلسترول، جلوگیری از جذب سم، درمان معده درد، بهبود زخم، کلسترول بالا، خماری و ناراحتی معده استفاده می شود.

زغال چوب فعال دارای منافذی است که می تواند مواد شیمیایی را به دام بیندازد. معمولاً از طریق دهان به عنوان درمانی برای برخی از سموم بلعیده شده مصرف می شود. شواهد کمی برای کاربردهای دیگر وجود دارد.

زغال چوب از زغال سنگ نارس، زغال سنگ، چوب، پوسته نارگیل یا نفت ساخته می شود. زغال فعال از گرم کردن زغال چوب در حضور گاز ساخته می شود. این فرآیند باعث می شود که زغال چوب فضاهای داخلی یا منافذ زیادی ایجاد کند. این منافذ به به دام انداختن مواد شیمیایی زغال چوب فعال کمک می کند.

زغال چوب فعال معمولاً برای درمان مسمومیت استفاده می شود. همچنین برای کلسترول بالا، خماری و ناراحتی معده استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی قوی برای حمایت از بیشتر این موارد وجود ندارد.

موارد استفاده و اثربخشی

مسمومیت مصرف زغال فعال خوراکی برای به دام انداختن داروها و سایر انواع مواد شیمیایی برای جلوگیری از مسمومیت مفید است. باید تحت راهنمایی یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی همراه با درمان های استاندارد برای مسمومیت استفاده شود.

علاقه به استفاده از زغال فعال برای چندین هدف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی، اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

در صورت مصرف خوراکی: زغال چوب فعال در صورت استفاده کوتاه مدت بی خطر است. مصرف طولانی مدت زغال فعال احتمالا بی خطر است. عوارض جانبی شایع شامل یبوست و مدفوع سیاه است.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: زغال چوب فعال به احتمال زیاد برای اکثر بزرگسالان در صورت استفاده روی زخم ها بی خطر است.

بارداری و شیردهی: زغال فعال در صورت استفاده کوتاه مدت در دوران بارداری یا شیردهی احتمالاً بی خطر است. قبل از استفاده از آن با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

انسداد دستگاه گوارش (GI) یا حرکت آهسته غذا از طریق روده: در صورت داشتن هر نوع انسداد روده از زغال چوب فعال استفاده نکنید. همچنین، اگر شرایطی دارید که عبور غذا از روده را کند می کند، قبل از استفاده از زغال فعال با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

در این ترکیب محتاط باشید

الکل (اتانول) با زغال چوب فعال تعامل می کند، مصرف الکل با زغال فعال ممکن است عملکرد زغال فعال را برای جلوگیری از جذب سم کاهش دهد.

داروهای خوراکی (داروهای خوراکی) با زغال چوب فعال تداخل دارند.

زغال چوب فعال جذب داروها و سایر مواد شیمیایی را در معده و روده کاهش می دهد. مصرف زغال فعال همراه با داروهای خوراکی می تواند میزان جذب دارو را کاهش دهد. این می تواند اثرات داروهای شما را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، زغال فعال را حداقل یک ساعت پس از داروهای خوراکی مصرف کنید.

شربت ایپکاک با زغال چوب فعال تداخل دارد، زغال فعال می تواند شربت ایپکاک را در معده بچسباند. این باعث کاهش اثرات شربت ایپکاک می شود.

قرص های ضد بارداری (داروهای ضد بارداری) با زغال فعال تداخل دارند.

زغال فعال باعث کاهش جذب مواد در معده و روده می شود. مصرف زغال فعال همراه با قرص های ضد بارداری می تواند میزان جذب قرص های ضد بارداری را کاهش دهد. این می تواند اثرات قرص های ضد بارداری را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، زغال فعال را حداقل ۳ ساعت بعد یا ۱۲ ساعت قبل از قرص های ضد بارداری مصرف کنید.

دوز

در غذاها، زغال فعال به طور فزاینده ای به عنوان رنگ سیاه غذایی استفاده می شود.

به عنوان دارو، زغال فعال اغلب تحت نظارت یک متخصص مراقبت های بهداشتی در یک دوز ۱۰۰ گرم خوراکی استفاده می شود. همچنین در پانسمان زخم استفاده می شود. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه نوع محصول و دوز ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.