کد خبر : 4239
تاریخ انتشار : شنبه 11 می 2024 - 1:59

مهدی پیرتاجانی

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

مولتیپل اسکلروزیس (MS)
ام اس می تواند باعث مشکلات بینایی، تعادل، کنترل ماهیچه ها و سایر عملکردهای اساسی بدن شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) چیست؟

تعریف مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به میلین، غلاف اطراف سلول های عصبی شما حمله می کند. بدون این پوسته بیرونی، اعصاب شما آسیب می بینند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و بقیه بدن می شوند.

ام اس یک بیماری مزمن یا طولانی مدت است که می تواند بر مغز، نخاع و اعصاب بینایی چشم تأثیر بگذارد. این می تواند باعث مشکلات بینایی، تعادل، کنترل ماهیچه ها و سایر عملکردهای اساسی بدن شود.

اثرات ام اس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد علائم خفیفی دارند و نیازی به درمان ندارند، در حالی که برخی دیگر در رفت و آمد و انجام کارهای روزانه مشکل دارند.

علائم مولتیپل اسکلروزیس (MS)

آسیب به این معنی است که مغز شما نمی تواند سیگنال ها را به درستی از طریق بدن شما ارسال کند. اعصاب شما نیز آنطور که باید برای کمک به حرکت و احساس کار نمی کنند. در نتیجه، ممکن است علائمی مانند:

  • مشکل در راه رفتن
  • احساس خستگی
  • ضعف یا اسپاسم عضلانی
  • تاری یا دوبینی
  • بی حسی و گزگز
  • مشکلات جنسی
  • کنترل ضعیف مثانه یا روده
  • درد
  • افسردگی
  • مشکلات تمرکز یا به خاطر سپردن

 

مولتیپل اسکلروزیس (MS).

ام اس زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به پوشش سلول های عصبی شما حمله می کند.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) چه زمانی شروع می شود؟

اولین علائم مولتیپل اسکلروزیس اغلب بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی شروع می شود. اکثر افراد مبتلا به ام اس حملاتی را تجربه می کنند که عود نیز نامیده می شود، زمانی که وضعیت به طور قابل توجهی بدتر می شود. معمولاً زمانی که علائم بهبود می یابند، زمان بهبودی دنبال می شوند. برای سایر افراد، این بیماری به مرور زمان بدتر می شود.

در سال‌های اخیر، دانشمندان بسیاری ار درمان‌های جدید را یافته‌اند که اغلب می‌توانند به پیشگیری از عود و کاهش اثرات بیماری کمک کنند.

انواع مولتیپل اسکلروزیس (MS)

سه نوع اصلی ام اس وجود دارد:

  1. ام اس عود کننده – فروکش کننده (RRMS)

این شایع ترین نوع ام اس است. حدود ۸۵ درصد از افراد مبتلا به ام اس این تشخیص را دریافت می کنند. با RRMS، شما تمایل به شعله ور شدن موقت دارید. به این موارد عود می گویند. اگر RRMS دارید، به احتمال زیاد در طول حمله علائم بدتر می‌شوید.

 

پس از تشدید، مرحله بهبودی را پشت سر می گذارید، به این معنی که ممکن است بدون علائم به حالت اولیه بازگردید یا ممکن است پس از عود، ناتوانی بیشتری داشته باشید (به نام RRMS با بدتر شدن). با این حال، وضعیت شما در طول بهبودی بدتر نمی شود.

  1. ام اس پیشرونده اولیه (PPMS)

اگر PPMS دارید، علائم MS شما پس از تشخیص به آرامی بدتر می شود. اما دوره های خاصی از عود یا بهبودی را دریافت نمی کنید. حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس با PPMS تشخیص داده می شوند.

  1. ام اس پیشرونده ثانویه (SPMS)

با SPMS، علائم شما به طور پیوسته در طول زمان بدتر می شود. ممکن است پس از بروز علائم اولیه RRMS به این نوع مبتلا شوید. مطالعات به وضوح نشان نمی دهند که آیا داروها می توانند وضعیت شما را از بدتر شدن کند کنند یا خیر.

اولین علائم مولتیپل اسکلروزیس

علائم ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، و با پیشرفت یا بدتر شدن وضعیت، ممکن است علائم جدیدی مشاهده کنید. اولین علائم ام اس معمولاً شامل تغییرات بینایی است. این همچنین به عنوان نوریت بینایی شناخته می شود. مسائل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن کامل یا جزئی بینایی (که معمولاً در یک چشم اتفاق می افتد)
  • درد هنگام حرکت دادن چشم
  • تاری دید
  • دوبینی

سایر علائم اولیه رایج مولتیپل اسکلروزیس که ممکن است داشته باشید عبارتند از:

  • بی حسی و گزگز
  • خستگی
  • از دست دادن تعادل
  • سرگیجه
  • سفتی، سختی
  • اسپاسم ها
  • لرزش
  • درد
  • مشکلات مثانه
  • ناراحتی روده
  • مشکلات تفکر و حافظه

علل مولتیپل اسکلروزیس

پزشکان به طور قطع نمی‌دانند چه چیزی باعث ام‌اس می‌شود، اما به نظر می‌رسد بسیاری از چیزها این بیماری را بیشتر می‌کنند. افرادی که دارای ژن های خاصی هستند ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به آن داشته باشند. سیگار کشیدن نیز ممکن است این خطر را افزایش دهد.

برخی از افراد ممکن است پس از ابتلا به یک عفونت ویروسی، مانند ویروس اپشتین بار یا ویروس هرپس انسانی ۶، به ام اس مبتلا شوند، زیرا باعث می شود سیستم ایمنی آنها به طور طبیعی کار نکند. عفونت ممکن است باعث شروع بیماری یا عود شود. دانشمندان در حال بررسی ارتباط بین ویروس ها و ام اس هستند، اما هنوز پاسخ روشنی ندارند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که ویتامین D، که می توانید از نور خورشید دریافت کنید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از شما در برابر ام اس محافظت کند. برای برخی از افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است، به نظر می رسد حرکت به مناطق آفتابی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

پیشگیری از مولتیپل اسکلروزیس (MS)

ام اس به طور کامل قابل پیشگیری نیست. این توسط عوامل مختلفی شناخته شده و ناشناخته ایجاد می شود که بسیاری از آنها خارج از کنترل شما هستند. اما راه هایی برای کاهش خطر وجود دارد. عادات سبک زندگی مانند دریافت ویتامین D کافی، حفظ وزن مناسب، زندگی در آب و هوای آفتابی، گذراندن وقت در خارج از خانه، کاهش استرس و عدم مصرف سیگار ممکن است به پیشگیری از ام اس کمک کند.

زندگی با ام اس

شما می توانید چند کار را انجام دهید که ممکن است علائم مولتیپل اسکلروزیس را کاهش دهد:

خواب را در اولویت قرار دهید مطمئن شوید که خواب باکیفیت و کافی دارید. برای حفظ بهداشت خواب، زمان خواب و بیداری ثابتی داشته باشید. اگر آپنه انسدادی خواب یا اختلال خواب دیگری دارید، با پزشک خود در مورد درمان آن صحبت کنید.

غذاهای خوب بخورید. تغذیه نقش مهمی در سلامتی دارد، بنابراین یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما کمک کند بهترین احساس را داشته باشید. به جای غلات تصفیه شده غلات کامل بخورید. از غذاهای فرآوری شده و شکر اضافه شده خودداری یا محدود کنید. میوه و سبزیجات فراوان بخورید.

به طور منظم ورزش کنید. فعالیت منظم ممکن است قدرت، تعادل و هماهنگی شما را افزایش دهد.

در دمای مناسب زندگی کنید. اگر دمای بدن شما بالاتر باشد علائم می توانند بدتر شوند. از گرما دوری کنید یا لباس هایی بپوشید که به شما کمک می کند خنک بمانید.

آرامش داشته باشید. استرس می تواند علائم را تحریک کند، بنابراین راهی برای کاهش استرس پیدا کنید که برای شما مفید باشد. یوگا، مدیتیشن یا ماساژ ممکن است کمک کننده باشد.

از سیگار کشیدن خودداری کنید. این با طیف گسترده ای از بیماری ها و شرایط مرتبط است. سیگار کشیدن همچنین می تواند علائم ام اس را سریعتر بدتر کند.

مراقبت منظم دریافت کنید. به طور منظم به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید تا علائم را بررسی کنید. اطلاعاتی در مورد درمان های جدید و آینده بخواهید. برای تطبیق با بیماری ام اس خود، هر گونه تغییراتی را که نیاز دارید در محل زندگی خود انجام دهید. این ممکن است به معنای چیزهایی از جمله بی نظمی، اضافه کردن میله های چنگ زدن، و تنظیمات دیگر باشد.

تغییرات احتمالی را پیش بینی کنید. ام اس ممکن است میزان کار کردن شما را تغییر دهد (و می تواند شما را از کار کردن باز دارد). در نتیجه ممکن است درآمد کمتری داشته باشید (یا اصلا نتوانید درآمد کسب کنید). در یک مطالعه، افراد مبتلا به ام اس که وضعیت اجتماعی – اقتصادی پایین تری داشتند سریعتر از کار افتادند. شرکت کنندگان احتمال بیشتری داشت که SPMS را تجربه کنند – که به این معنی است که عملکرد عصبی آنها بدتر می شود.

به دنبال حمایت باشید. ارتباط با افراد مبتلا به ام اس (انجمن ام اس) ممکن است به شما حمایت ذهنی و عاطفی لازم برای زندگی خوب را بدهد.

اخبار ام اس را دنبال کنید.

از آنجایی که هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد، پزشکان روی درمان علائم شما تمرکز خواهند کرد. در طول ۲۰ سال گذشته، درمان های جدید کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. این درمان ها نه تنها به علائم کمک می کنند، بلکه می توانند پیشرفت ام اس را نیز کند کنند.

کنار آمدن با ام اس عودکننده

حدود نیمی از مبتلایان به ام اس تا ۱۵ سال پس از تشخیص همچنان می توانند به تنهایی راه بروند. بقیه به ویلچر یا وسایل کمکی دیگر نیاز دارند. به طور متوسط ۳۳ سال طول می کشد تا افراد مبتلا به ام اس به ناتوانی های جدی مانند بستری شدن در رختخواب پیشرفت کنند.

اکثر افراد مبتلا به ام اس امید به زندگی نزدیک به نرمال دارند. اگرچه در برخی موارد جدی، افراد مبتلا به ام اس ممکن است زودتر به دلیل ذات الریه یا سایر عفونت های مرتبط با بیماری خود بمیرند، اما بیشتر افراد به دلیل بیماری های دیگر می میرند. به طور کلی، امید به زندگی یک فرد مبتلا به ام اس تنها حدود ۵ درصد کمتر از یک فرد بالغ سالم است.

 

به طور کلی، علائم و ناتوانی‌ها در ۵ سال اول پس از تشخیص بدتر نمی‌شوند. با این حال، دشوار است که بدانیم بیماری در هر مورد خاص چه مسیری را طی خواهد کرد.

نظارت دقیق و مداوم و درمان ام اس با تیم پزشکی شما بهترین راه برای جلوگیری از علائم شما و کند کردن پیشرفت بیماری است.

منابع مولتیپل اسکلروزیس (MS)

منابع زیادی برای افراد مبتلا به ام اس و خانواده ها و مراقبین آنها وجود دارد. انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس اطلاعات زیادی در مورد دریافت کمک دارد، از جمله “MS Navigators” که می تواند به سوالات پاسخ دهد و شما را با خدمات پشتیبانی مرتبط کند. پزشک شما همچنین می تواند به شما در یافتن منابع محلی کمک کند.

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری پیچیده و مادام العمر است. علل آن به طور کامل شناخته نشده است، اما راه هایی برای درمان علائم و مدیریت تاثیر بیماری بر زندگی شما وجود دارد. اگر برای شما تشخیص داده شده است، با پزشک خود در مورد هر گونه سوال و کمک برای دسترسی به منابع و پشتیبانی تماس بگیرید.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) چقدر شایع است؟

ام اس شایع ترین بیماری عصبی است که جوانان را درگیر می کند. نزدیک به ۱٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.

اگر ام اس دارید می توانید تنها زندگی کنید؟

بستگی به این دارد که علائم شما چقدر پیشرفته باشد. طیف وسیعی از فناوری ها و روش های کمکی برای تغییر محیط خانه وجود دارد که می تواند به شما در حفظ استقلال کمک کند. اما علائم هر کسی متفاوت است. افراد مبتلا به ام اس پیشرفته ممکن است به کمک یک مراقب حرفه ای برای حفظ کیفیت زندگی خوب نیاز داشته باشند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.