کد خبر : 3651
تاریخ انتشار : شنبه 10 ژوئن 2023 - 2:17

وازوموتور

وازوموتور

علائم وازوموتور چیست؟ علائم وازوموتور که بیشتر به عنوان گرگرفتگی و تعریق شبانه شناخته می شوند، شایع ترین علائم یائسگی هستند. از هر ۵ نفری که یائسه می شوند، ۴ نفر دچار علائم وازوموتور می شوند. علائم وازوموتور چه احساسی دارند؟ گرگرفتگی مانند یک شعله ناگهانی گرما است. ممکن است آن را در قسمت بالای

علائم وازوموتور چیست؟

علائم وازوموتور که بیشتر به عنوان گرگرفتگی و تعریق شبانه شناخته می شوند، شایع ترین علائم یائسگی هستند. از هر ۵ نفری که یائسه می شوند، ۴ نفر دچار علائم وازوموتور می شوند.

علائم وازوموتور چه احساسی دارند؟

گرگرفتگی مانند یک شعله ناگهانی گرما است. ممکن است آن را در قسمت بالای سینه، صورت و سایر قسمت های بدن خود احساس کنید. ممکن است شروع به عرق کردن کنید و پوست شما برافروخته یا لکه دار شود. ضربان قلب شما ممکن است بالا برود. ممکن است احساس اضطراب کنید. گاهی اوقات می تواند منجر به تپش قلب و سرگیجه شود. پس از احساس گرما، ممکن است احساس سرما داشته باشید. یا به جای گرما، ممکن است فقط احساس سرما کنید.

آیا می دانستید؟

وازوموتور

گرگرفتگی معمولاً ۱-۲ دقیقه طول می کشد، اما ممکن است تا ۵ دقیقه طول بکشد.

تعریق شبانه، گرگرفتگی است که در شب اتفاق می افتد. ممکن است با تعریق شدید ترکیب شوند و خواب شما را مختل کنند. ممکن است خیلی عرق کرده از خواب بیدار شوید و نیاز داشته باشید لباس و ملحفه خود را عوض کنید.

در هر فردی متفاوت است، بنابراین تجربه شما با علائم وازوموتور ممکن است با تجربیات دیگران متفاوت باشد.

گرگرفتگی شما ممکن است خفیف یا شدید باشد. ممکن است آنها را هر روز یا فقط هراز گاهی داشته باشید. آنها ممکن است آنقدر خفیف باشند که حتی به سختی متوجه آنها شوید یا آنقدر شدید باشند که مانع از انجام فعالیت های روزانه شما شوند.

چه چیزی باعث علائم وازوموتور می شود؟

کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث گرگرفتگی می شود، اما فکر می کنند بین تغییر هورمون ها و دمای مرکزی بدن شما ارتباطی وجود دارد.

در دوران یائسگی، سطح استروژن شما کاهش می یابد. این ممکن است بر نحوه تنظیم دمای بدن شما تأثیر بگذارد. ممکن است ترموستات داخلی شما را حتی به تغییرات کوچک حساس تر کند.

اگر بدن شما احساس می کند که بیش از حد گرم است، سعی می کند آن را خنک کند. رگ های خونی شما منبسط یا بزرگ می شوند. این اتساع خون بیشتری را به سطح پوست شما می فرستد تا از گرما خلاص شود. این تلاش بدن شما برای خنک کردن شماست.

چه کسانی دچار علائم وازوموتور می شوند؟

همه افرادی که یائسه می شوند علائم وازوموتور ندارند. اکثر آنها  (حدود ۸۰٪ ) مشخص نیست که چرا برخی افراد این علائم را دارند و برخی دیگر نه. وازوموتور در میان افرادی که سیگار می کشند، چاق هستند یا سیاه پوست هستند شایع تر است.

علائم وازوموتور چه زمانی شروع و پایان می یابد؟

ممکن است در هر زمانی قبل، در حین یا بعد از یائسگی دچار گرگرفتگی یا تعریق شبانه شوید. گرگرفتگی ممکن است به طور منظم یا گهگاه رخ دهد. همه با هم فرق دارن.

آنها اغلب در ابتدای یائسگی یا قبل از یائسگی شروع می شوند. معمول است که اولین گرگرفتگی خود را قبل از آخرین قاعدگی تجربه کنید.

مدت زمانی که آنها را خواهید داشت متفاوت است. برای حدود ۸۰ درصد افراد، ۲ سال یا کمتر است.

در حدود ۱۸ درصد از کسانی که به آن مبتلا هستند، اکثر گرگرفتگی ها در ابتدای گذار به یائسگی اتفاق می افتد. تقریباً ۳۰٪ اغلب آنها را دیرتر، پس از اینکه چرخه هایشان به طور کامل متوقف شد، دریافت می کنند. برخی از آنها گرگرفتگی دارند که در اوایل یائسگی شروع می شود و تا سال ها پس از پایان آن ادامه می یابد.

 

اگر گرگرفتگی شما برای شروع خفیف باشد، ممکن است مدت زمان بیشتری ادامه داشته باشد. کمتر رایج است اما ممکن است گرگرفتگی شما مادام العمر باشد. با گذشت زمان، ممکن است شدت آنها کمتر شود.

در مورد علائم وازوموتور چه کاری می توانید انجام دهید؟

لازم نیست فقط از گرگرفتگی و تعریق شبانه رنج ببرید. راه های زیادی وجود دارد که می توانید میزان تکرار و شدت آنها را کاهش دهید.

از محرک ها اجتناب کنید. بسیاری از چیزها می توانند باعث گرگرفتگی شوند. با اجتناب از محرک ها، ممکن است بتوانید گرگرفتگی را متوقف کنید یا شدت آنها را کاهش دهید.

آیا میدانستید

محرک های رایج گرگرفتگی عبارتند از گرما، سیگار کشیدن، الکل، کافئین، غذاهای تند، لباس های تنگ و استرس.

خونسرد باشید خنک نگه داشتن خود، به خصوص در هوای گرم، کلید پیدا کردن آرامش است. وقتی هوا گرم است داخل بمانید. لباس‌های سبک و قابل تنفس بپوشید – لایه‌های سبک به شما اجازه می‌دهند وقتی خیلی گرم هستید چیزی را از تنتان در بیاورید و اگر دوباره احساس خنکی کردید دوباره آن را بپوشید. نوشیدن نوشیدنی های سرد به شما کمک می کند دمای بدن خود را تنظیم کنید و هیدراته بمانید.

داروهای تجویزی را امتحان کنید. پزشک می تواند برای درمان گرگرفتگی شما دارو تجویز کند. درمان جایگزینی هورمونی یا HRT روشی موثر برای درمان آنها است. سایر داروها از جمله داروهای ضد افسردگی نیز در کاهش گرگرفتگی موثر هستند. با پزشک خود در مورد آنچه که ممکن است برای شما بهترین باشد صحبت کنید.

انتخاب های خوبی برای سبک زندگی داشته باشید. مواردی مانند رژیم غذایی، ورزش، و استراتژی‌های تمدد اعصاب ممکن است بر تعداد گرگرفتگی‌ها و شدت آن‌ها تأثیر بگذارد.

رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات و غلات کامل، مانند رژیم مدیترانه ای، می تواند به کنترل علائم وازوموتور کمک کند. برخی غذاها مانند سویا، نخود و عدس ممکن است به جبران تغییرات هورمونی کمک کنند. این غذاها حاوی ترکیبات استروژن مانند هستند که می توانند افت هورمون ها را که در یائسگی اتفاق می افتد متعادل کنند.

اگر اضافه وزن دارید یا چاقی دارید، علائم وازوموتور شما ممکن است بدتر شود. کاهش وزن و حفظ وزن سالم می تواند به شما در مدیریت بهتر آنها کمک کند.

سیگار یک محرک برای علائم وازوموتور است. افرادی که سیگار می کشند اغلب گرگرفتگی های مکرر و شدیدتری دارند. اگر سیگار می‌کشید، یا از سایر محصولات تنباکو استفاده می‌کنید، دخانیات را ترک کنید.

تکنیک های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق و مدیتیشن می تواند کمک کننده باشد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که علائم یائسگی را امتحان می‌کنند، کمتر احساس اضطراب، افسردگی و تحریک‌پذیری دارند. این تمرین‌ها به خودی خود علائم را کاهش نمی‌دهند، اما ممکن است به شما کمک کنند کنترل بیشتری بر موقعیت داشته باشید و بهتر بتوانید علائمی را که دارید مدیریت کنید.

 

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.