کد خبر : 634
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 سپتامبر 2019 - 23:41

آلفا- لیپوئیک اسید

آلفا- لیپوئیک اسید
آلفا- لیپوئیک اسید نقش کلیدی در تبدیل مواد غذایی ، بویژه تبدیل گلوکز به انرژیی نقش دارد. همچنین کیفیت آنتی اکسیدانی بالقوه مفید، برای استقامت ، قدرت و ایمنی یک ورزشکار دارد.

آلفا- لیپوئیک اسید – نام های دیگر: اسید تیوتیک، اسید لیپوئیک، لیپولیت، دی هیدرولیپوئیک اسید،عامل جایگزین استات، عامل اکسیداسیون پیروات
این مکمل از چه تشکیل شده است: یک ترکیب که به طور طبیعی در داخل بدن یافت می شود و همچنین از مصرف غذاهایی همانند، محصولات گوشتی،(گوشت قرمز،دل ، قلوه ،جگر) اسفناج ،بروکلی، گوجه فرنگی و مخمر گرفته می شود.
آلفا- لیپوئیک اسید نقش کلیدی در تبدیل مواد غذایی ، بویژه تبدیل گلوکز به انرژیی نقش دارد. همچنین کیفیت آنتی اکسیدانی بالقوه مفید، برای استقامت ، قدرت و ایمنی یک ورزشکار دارد.
چگونه عمل می کند: تحقیقات حیوانی نشان داده است آلفا-لیپوئیک اسید GLUT4، یک پروتئین مهم برای جذب گلوکز توسط عضله و همچنین یک موکلول به نام PGC1آلفا که به نظر موجب گسترش توانایی سلول برای سنتز میتوکندریابی می شود را فعال می کند. که هر دو فاکتورهای کلیدی در گسترش استقامت عضله هستند.همچنین GLUT4،بدلیل توانایی آشکاراش در افزایش جذب کراتین بوسیله عضله به عنوان یک آنتی اکسیدان که هم در آب و هم درچربی محلول است، آلفا-لیپوئیک اسید، تمامی سلول های بدن انسان را محافظت می کند؛ به طور خاص، می تواند به دفع افزایش تولید مواد زائد سوخت و سازی در طول تمرین کمک کند که در غیر این صورت ممکن است، به سلول ها آسیب زده و سبب تخریب عملکرد ایمنی و برگشت به حالت اولیه بعد از تمرینات شدید شوند.
آلفا- لیپوئیک اسید و مزایای عملکردی : ممکن است ورزشکاران از توسعه استقامت و قدرت عضلانی و همچنین بهبود زمان برگشت به حالت اولیه سود ببرند.
مطالعات انجام شده در این زمینه: بیشتر ارزیابی های پژوهشی اخیر در مورد آلفا-لیپوئیک اسید بر حیوانات متمرکز بوده، و نقدهای مختلفی را به همراه داشته است.یک مطالعه از موش ها، %۴۵ افزایش در جذب گلوکز توسط عضلات را بعد از ۱۵روز مکمل سازی با ۳۰میلی گرم آلفا-لیپوئیک اسید برای هر کیلوگرم وزن بدن را منتشر کرد(سانگسیریسوان و همکاران۲۰۰۴)
زمانی که مکمل سازی با ۶۰دقیقه دویدن روی تردمیل ترکیب شد، جذب گلوکز توسط عضلات به طور موثر%۱۲۴ افزایش یافت ، سیگنالینک تمرین تاثیر عمیقی بر پویایی جذب گلوکز داشت. با این حال، مکمل یاری با آلفا-لیپوئیک اسید، به طور معنا داری این تاثیرات را گسترش داد. از انجا که مطالعه روی حیوانات چاق انجام شد، تعمیم نتایج برای جمعیت های ورزشکار سالم سخت است.مطالعه انسانی مشخص کرد که پروتکل مکمل سازی روزانه با ۶۰۰میلی گرم آلفا-لیپوئیک اسید در ۸ روز، آسیب اکسیداتیو در عضلات مردان سلامت تمرین کرده و تمرین نکرده را بعد از تمام کردن یک تست ورزشی با وزنه کاهش داد، که کاربردهای بالقوه از منظر برگشت به حالت اولیه را پیشنهاد می کند.(زمبرون لاسی و همکاران۲۰۰۹) با این وجود، مطالعه دیگری دریافت که مکمل سازی روزانه طولانی مدت با۱/۶گرم آلفا-لیپوئیک اسید در ترکیب با IU1000 ویتامینE برای هر کیلوگرم وزن بدن در ۱۴هفته تاثیرات زیان آوری ایجاد می کند و به طور معنا داری، افزایش میتوکندریایی ناشی از تمرین در عضلات را هم در موش های تمرین کرده و هم موش های تمرین نکرده کاهش می دهد(استروبل و همکاران۲۰۱۱) در حالی که نتیجه گیری برای تعمیم به دلیل پروتکل های مکمل سازی ترکیب شده مشکل است، یکسری از نتایج اولیه گسترش یافته وجود دارد از جمله آنهایی که در این مطالعه دریافتند، مکمل سازی آنتی اکسیدانی طولانی مدت،ممکن است به طور منفی با دفاع آنتی اکسیدان طبیعی بدن تداخل ایجاد کند.
آلفا- لیپوئیک اسید و میزان معمول مصرف: آلفا-لیپوئیک اسید به شکل کپسول در دسترسی است و باید هنگامی مصرف شود که معده خالی است و میزان حمایت شده در پژوهش ها۲۰۰میلی گرم در بافت ۲-۳بار در روز است.
نگرانی های مرتبط با سلامتی:اگرچه که بروز مشکلات مرتبط با این نادر است، عوارض جانبی گزارش شده شامل، واکنشهای حساسیت پوستی از جمله جوش، کهیر و خارش و همچنین اختلال در دستگاه گوارش مانند معده درد، تهوع، استفراغ و اسهال است.
مزایای بیشتر در ارتباط با عمکرد:آلفا-لیپوئیک اسید، احتمالا به علت اثرات مثبتش بر حساسیت انسولینی و سوخت وساز چربی، جهت کاهش مصرف غذا و افزایش مصرف انرژی نشان داده شده است. بنابراین، ممکن است کاربردهایی رابرای ورزشکارانی داشته باشد که علاقه به کاهش چربی بدن دارند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.