کد خبر : 3997
تاریخ انتشار : جمعه 12 ژانویه 2024 - 23:33

مهدی پیرتاجانی

الکالوئیدهای افدرا و افدرین برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی

الکالوئیدهای افدرا و افدرین برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی
برخی از محصولات مکمل غذایی که برای کاهش وزن و افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شوند حاوی الکالوئیدهای افدرا و افدرین هستند.

الکالوئیدهای افدرا و افدرین برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی

این متن نتایج یک بررسی مبتنی بر شواهد را در مورد اثربخشی و ایمنی آلکالوئیدهای افدرا و افدرین برای کاهش وزن یا افزایش عملکرد ورزشی (قدرت و استقامت) خلاصه می‌کند. این گزارش توسط مرکز عمل مبتنی بر شواهد کالیفرنیای جنوبی – (RAND) بر اساس قرارداد با آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های بهداشتی (AHRQ) وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده تهیه شده است. این کار توسط دفتر مکمل های غذایی (ODS) و مرکز ملی طب مکمل و جایگزین (NCCAM) مؤسسه ملی بهداشت، وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده حمایت شده است. خلاصه ای از این گزارش در JAMA منتشر شد و داده های شرح داده شده در اینجا از آن مقاله استخراج و ترجمه شده است.

بررسی های کلیدی

افدرا گیاه، چینی یا ma-huang به عنوان یک مکمل غذایی در ایالات متحده فروخته می شود. این منبع طبیعی از آلکالوئیدهای افدرین و سودوافدرین است. برخی از محصولات مکمل غذایی که برای کاهش وزن و افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شوند حاوی این آلکالوئیدها هستند.

افدرین مصنوعی و پسودوافدرین در داروهای ضداحتقان و سرماخوردگی بدون نسخه یافت می شوند و برای درمان آسم استفاده می شوند. افدرین در ایالات متحده به عنوان دارویی برای کاهش وزن یا افزایش عملکرد ورزشی تایید نشده است.

استفاده از افدرین، افدرین به علاوه کافئین، یا مکمل های غذایی حاوی افدرا و مواد گیاهی همراه با کافئین با افزایش متوسط اما از نظر آماری قابل توجه در کاهش وزن در یک زمان نسبتا کوتاه (کمتر یا مساوی ۶ ماه) همراه است. هیچ مطالعه ای اثرات طولانی مدت آنها (بیش از ۶ ماه) را ارزیابی نکرده است.

هیچ مطالعه ای تأثیر مکمل های غذایی حاوی افدرا و مواد گیاهی را بر عملکرد ورزشی ارزیابی نکرده است. معدود مطالعاتی که اثر افدرین را ارزیابی کردند، از اثر متوسط افدرین به اضافه کافئین بر عملکرد ورزشی بسیار کوتاه مدت (۱ تا ۲ ساعت پس از یک دوز) در یک جمعیت بسیار منتخب از نظر بدنی مناسب حمایت کردند.

نتایج کارآزمایی‌های کنترل‌شده نشان می‌دهد که استفاده از افدرین مصنوعی، افدرین به علاوه کافئین، یا افدرا به علاوه مواد گیاهی حاوی کافئین با خطر تهوع، استفراغ، علائم روان‌پزشکی مانند اضطراب و تغییر خلق و خوی، بیش‌فعالی خودکار و… همراه است.

الکالوئیدهای افدرا و افدرین برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی

RAND گزارش‌های عوارض جانبی ثبت‌شده در سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و تولیدکننده مکمل‌های غذایی حاوی افدرا و همچنین گزارش‌های مورد منتشر شده را تجزیه و تحلیل کرد. اگرچه این تجزیه و تحلیل نگرانی هایی را در مورد ایمنی مکمل های غذایی گیاه شناسی حاوی افدرا ایجاد می کند، اکثر این گزارش های موردی به اندازه کافی برای حمایت از یک قضاوت آگاهانه در مورد رابطه بین استفاده از مکمل های غذایی حاوی افدرا یا افدرین و عارضه جانبی مورد بحث مستند نشده اند.

بر اساس گزارش رند، تعداد مرگ و میر، انفارکتوس میوکارد، حوادث عروق مغزی، تشنج و بیماری های روانی جدی در بزرگسالان جوان برای ارزیابی بیشتر ایمنی این محصولات به صورت کنترل شده (مانند یک مورد آزمایش فرضیه) کافی است. (مطالعه شاهد) برای آزمایش این احتمال که مصرف افدرا یا افدرین باعث این عوارض جانبی جدی می شود.

مقدمه ای بر آلکالوئیدهای افدرا و افدرین

افدرا گیاه چینی یا ma-huang به عنوان یک مکمل غذایی در ایالات متحده فروخته می شود. افدرا نام مشترک سه گونه اصلی است: افدرا سینیکا، افدرا اکویزنتینا و افدرا اینترمدیا. ترکیبات فعال در ساقه گیاه (حدود ۱٫۳۲ درصد وزنی) آلکالوئیدهای مشتق از فنیل آلانین افدرین، سودوافدرین، فنیل پروپانولامین (نورفدرین) و کاتین (نورپسودوافدرین) هستند.

محتوای آلکالوئید و ترکیب آن بر اساس گونه و شرایط رشد متفاوت است. محتوای آلکالوئید کل می تواند از ۰٫۵٪ تا ۲٫۳٪ متفاوت باشد. افدرین، قوی ترین آلکالوئید، می تواند تا ۹۰ درصد از کل محتوای آلکالوئید را تشکیل دهد و پسودوافدرین می تواند تا ۲۷ درصد را تشکیل دهد. فعالیت فارماکولوژیک یک نمونه افدرا به ترکیب آلکالوئید آن بستگی دارد. گونه‌های افدرا در آمریکای شمالی، مانند E. nevadensis (معروف به چای مورمون)، حاوی مقدار کمی افدرین یا سایر آلکالوئیدها هستند یا اصلاً وجود ندارند.

افدرین یک عامل سمپاتومیمتیک ترکیبی است که آزادسازی نوراپی نفرین را از نورون های سمپاتیک افزایش می دهد و گیرنده های آلفا و بتا را تحریک می کند. افدرین ضربان قلب را تحریک می کند و در نتیجه برون ده قلبی را افزایش می دهد. این باعث انقباض محیطی و در نتیجه افزایش مقاومت محیطی می شود که می تواند منجر به افزایش مداوم فشار خون شود. عضله صاف برونش را شل می کند و به عنوان یک ضد احتقان و برای تسکین موقت تنگی نفس ناشی از آسم استفاده می شود.

افدرین به عنوان یک محرک در سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. از بین آلکالوئیدهای افدرا، افدرین قوی ترین عامل ترموژنیک است. ممکن است به عنوان یک آنورک عمل کند.

افدرین به عنوان یک محرک در سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. از بین آلکالوئیدهای افدرا، افدرین قوی ترین عامل ترموژنیک است. ممکن است با اثر بر مرکز سیری در هیپوتالاموس به عنوان یک بی اشتهایی عمل کند.

الکالوئیدهای افدرا و افدرین برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی

محصولات موجود برای کاهش وزن یا تقویت ورزشی

افدرین یا محصولات حاوی ترکیبی از افدرین و کافئین در ایالات متحده به عنوان داروهای کاهش وزن مورد تایید نیستند. مکمل های غذایی گیاه شناسی برای کاهش وزن ممکن است شامل افدرا (منبع طبیعی افدرین) و سایر مواد گیاهی باشد که منابع طبیعی کافئین و اسید سالیسیلیک هستند. به جای افدرا، تولیدکنندگان گاهی اوقات مواد گیاهی حاوی آمین های سمپاتومیمتیک مانند گل خطمی یا پرتقال تلخ را جایگزین می کنند. گاهی اوقات داروهای گیاهی با اثر ادرارآور یا کاتارتیک نیز گنجانده می شود.

اگرچه افدرین در ایالات متحده به عنوان دارویی برای عملکرد ورزشی تایید نشده است، ورزشکاران از محرک های بدون نسخه حاوی افدرین یا آلکالوئیدهای مرتبط با آن برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده کرده اند. محصولات حاوی افدرا به تنهایی یا همراه با ویتامین ها، مواد معدنی یا سایر مواد گیاهی برای افزایش انرژی و افزایش عملکرد ورزشی به بازار عرضه می شوند.

مروری بر بررسی مبتنی بر شواهد RAND آلکالوئیدهای افدرا و افدرین

ODS و NCCAM از یک بررسی مبتنی بر شواهد توسط RAND حمایت کردند تا کارایی بالینی و ایمنی محصولات حاوی افدرا یا آلکالوئیدهای افدرین سنتز شده مورد استفاده برای کاهش وزن یا افزایش عملکرد ورزشی را ارزیابی کنند. RAND، یکی از ۱۲ مرکز شرکت کننده در برنامه تمرین مبتنی بر شواهد AHRQ، گزارشی را برای AHRQ تهیه کرد که در مارس ۲۰۰۳ منتشر شد. یک هیئت متخصص فنی که شامل دانشمندان پایه و پزشکان با طیف وسیعی از تخصص بود، ورودی گزارش را ارائه کرد.

RAND جستجوی جامعی در منابع منتشر شده و منتشر نشده برای آزمایش‌های بالینی کنترل‌شده روی افدرا و افدرین مورد استفاده برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی در انسان انجام داد. هر مطالعه در نظر گرفته شده برای مرور بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده ارزیابی شد. (RAND) 52 کارآزمایی بالینی کنترل‌شده افدرین مصنوعی یا افدرا گیاه‌شناسی را شناسایی کرد که برای کاهش وزن یا عملکرد ورزشی در انسان استفاده می‌شد. مطالعات کاهش وزن با حداقل ۸ هفته داده های پیگیری برای گنجاندن در یک متاآنالیز بررسی شدند. مطالعات عملکرد ورزشی از مداخلات متنوعی استفاده کردند و از طریق متاآنالیز سنتز نشدند.

الکالوئیدهای افدرا و افدرین برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی

قوی‌ترین سطح شواهدی که نشان می‌دهد یک عارضه نامطلوب در اثر قرار گرفتن در معرض خاصی ایجاد شده است، از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده با دارونما به دست آمده است. داده‌های مربوط به عوارض جانبی مرتبط با استفاده از افدرین یا مکمل‌های غذایی حاوی افدرا از ۵۲ کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده شناسایی‌شده در جستجوی ادبیات جمع‌آوری شد. تعداد رویدادها یا افراد (بسته به نحوه گزارش رویدادها در مطالعه) برای هر گروه درمان و دارونما خلاصه شد. یک متاآنالیز بر روی داده‌های ۵۰ کارآزمایی برای زیرگروه‌های عوارض جانبی، از جمله علائم روان‌پزشکی، بیش‌فعالی خودکار، تهوع/استفراغ، تپش قلب، فشار خون بالا و تاکی کاردی انجام شد. هیچ عارضه جانبی جدی (مرگ، انفارکتوس میوکارد، حوادث عروق مغزی/سکته مغزی، تشنج، یا رویدادهای جدی روانپزشکی) در کارآزمایی‌های بالینی گزارش نشد. با این حال، از آنجایی که شرکت‌کنندگان در کارآزمایی‌های بالینی باید معیارهای واجد شرایط بودن را داشته باشند، از جمله عدم وجود خطرات بهداشتی زمینه‌ای خاص، آنها ممکن است نماینده جمعیت عمومی نباشند.

گزارش‌های موردی در این مرور بررسی شد، زیرا تعداد کل بیماران در کارآزمایی‌های بالینی برای ارزیابی کافی احتمال پیامدهای نادر کافی نبود. اگرچه چنین گزارش‌های عوارض جانبی شواهد قطعی از رابطه علت و معلولی نیستند، اما می‌توانند پتانسیل چنین رابطه‌ای را نشان دهند.

موارد از گزارش های مورد منتشر شده که در جستجوی متون شناسایی شده اند به دست آمدند. گزارش های موردی از FDA تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۱٫ و گزارش های موردی از سازنده مکمل های غذایی حاوی افدرا. گزارش ها برای نوع عارضه جانبی کدگذاری شدند. عوارض جانبی جدی بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هدف از تجزیه و تحلیل شناسایی مواردی بود که از نظر پزشکی به عنوان ایدیوپاتیک در اتیولوژی طبقه بندی می شوند (یعنی علت ناشناخته). اگر استفاده از افدرا یا فرآورده‌های حاوی افدرین برای چنین مواردی مستند شده باشد، احتمال اینکه افدرا یا افدرین باعث این رویداد شده باشد در نظر گرفته می‌شود.

موارد به‌عنوان رویدادهای نگهبان طبقه‌بندی می‌شوند که:

۱- اسنادی وجود داشته باشد که یک عارضه نامطلوب مطابق با معیارهای انتخاب رخ داده است.

۲- اسنادی وجود داشته باشد که فرد دارای این عارضه جانبی مکمل حاوی افدرا را ظرف ۲۴ ساعت قبل از رویداد مصرف کرده باشد (برای موارد مرگ، انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی، یا تشنج).

۳- توضیحات جایگزین مورد بررسی قرار گرفت و با قطعیت معقول حذف شد. اگر شرایط دیگری وجود داشته باشد که به خودی خود می تواند باعث ایجاد عارضه نامطلوب شود اما ممکن است توسط افدرا یا افدرین ایجاد شده باشد، به عنوان یک احتمال طبقه بندی می شود.

اثر بخشی افدرا و آلکالوئیدهای افدرین مورد استفاده برای کاهش وزن

(RAND) 44 کارآزمایی کنترل‌شده را شناسایی کرد که آلکالوئیدهای افدرا و افدرین را در ترکیب با سایر ترکیبات برای کاهش وزن ارزیابی می‌کردند. ۲۰ مورد از این کارآزمایی‌ها معیارهای ورود به متاآنالیز را داشتند. متارگرسیون برای ارزیابی اثر افدرین، افدرین به علاوه کافئین، و افدرا به علاوه گیاهان حاوی کافئین استفاده شد. پنج جفت رژیم درمانی مقایسه شدند:

افدرین در مقابل دارونما: ۵ مطالعه. افدرین با کاهش وزن معنی دار آماری ۱٫۳ پوند در ماه بیشتر از دارونما برای حداکثر ۴ ماه استفاده همراه بود.

افدرین به علاوه کافئین در مقابل دارونما: ۱۲ مطالعه. افدرین به همراه کافئین با کاهش وزن معنی‌دار آماری ۲٫۲ پوند در ماه بیشتر از دارونما برای تا ۴ ماه استفاده همراه بود.

افدرین به علاوه کافئین در مقابل افدرین: ۳ مطالعه. افدرین به علاوه کافئین با کاهش وزن معنی دار آماری ۰٫۸ پوند در ماه بیشتر از افدرین به تنهایی همراه بود.

افدرین در مقابل سایر محصولات کاهش وزن فعال: ۲ مطالعه. به دلیل حجم نمونه کوچک در هر یک از این مطالعات، هیچ نتیجه‌ای نمی‌توان گرفت.

گیاهان دارویی افدرا پلاس حاوی کافئین در مقابل دارونما: ۴ مطالعه. Ephedra به علاوه گیاهان حاوی کافئین با کاهش وزن معنی دار آماری ۲٫۱ پوند در ماه بیشتر از دارونما برای تا ۴ ماه استفاده همراه بود.

استفاده از افدرین، افدرین به علاوه کافئین، یا مکمل های غذایی حاوی افدرا و گیاهان با کافئین با افزایش آماری قابل توجهی در کاهش وزن در مدت زمان نسبتاً کوتاه همراه بود. هر دو افدرین به علاوه کافئین و افدرا به علاوه گیاهان حاوی کافئین تا حدودی موثرتر از افدرین به تنهایی در کاهش وزن بودند.

فقط یک مطالعه افدرا را به همراه سایر گیاهان (اما بدون کافئین) با دارونما مقایسه کرد. محصول حاوی افدرا با کاهش وزن ۱٫۸ پوند در ماه بیشتر از دارونما برای حداکثر ۳ ماه استفاده همراه بود.

به طور کلی، اثرات کاهش وزن افدرین مصنوعی به اضافه کافئین و افدرا به علاوه گیاهان حاوی کافئین معادل بود: کاهش وزن تقریباً ۲ پوند در ماه بیشتر از مصرف دارونما تا ۴ یا ۶ ماه. هیچ مطالعه ای اثرات طولانی مدت بر کاهش وزن را ارزیابی نکرده است. طولانی ترین پیگیری منتشر شده ۶ ماه بود.

اثر بخشی افدرا و آلکالوئیدهای افدرا که برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شود

هیچ مطالعه ای تأثیر مکمل های غذایی حاوی افدرا را با یا بدون گیاهان حاوی کافئین بر عملکرد ورزشی ارزیابی نکرد. اثرات افدرین بر عملکرد ورزشی به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. RAND – ۸ کارآزمایی کنترل شده منتشر شده از اثرات افدرین مصنوعی بر عملکرد ورزشی را شناسایی کرد که همه آنها به جز ۱ مورد شامل کافئین نیز بودند. این کارآزمایی‌ها برای یک تحلیل تلفیقی مناسب نبودند زیرا از مداخلات متنوعی استفاده کردند.

چند مطالعه اثر افدرین را بر عملکرد ورزشی در نمونه‌های کوچک برای زمان‌های کوتاه (۱ تا ۲ ساعت پس از یک نوبت مصرف) ارزیابی کردند و تأثیر متوسط افدرین به همراه کافئین را بر عملکرد ورزشی بسیار کوتاه ‌مدت در یک تناسب بدنی بسیار انتخابی نشان دادند. جمعیت این استفاده منعکس کننده استفاده از جمعیت عمومی نیست. هیچ مطالعه ای استفاده مداوم از افدرین را بر عملکرد ارزیابی نکرد.

الکالوئیدهای افدرا و افدرین برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی

ارزیابی ایمنی

RAND عوارض جانبی گزارش شده در ۵۲ کارآزمایی بالینی تصادفی شده و کنترل شده را بررسی کرد. هیچ عارضه جانبی جدی (مرگ، انفارکتوس میوکارد، حوادث عروق مغزی/سکته مغزی، تشنج، یا رویدادهای جدی روانپزشکی) در کارآزمایی‌های بالینی گزارش نشد. با این حال، شواهد به دست آمده از کارآزمایی ها برای حمایت از این نتیجه کافی بود که استفاده از افدرین، افدرین به علاوه کافئین، یا افدرا به علاوه کافئین با ۲ تا ۳ برابر خطر تهوع، استفراغ، علائم روانپزشکی مانند اضطراب و تغییر در خلق و خوی مرتبط است. بیش فعالی اتونومیک و تپش قلب نقش کافئین در این علائم را نمی توان تعیین کرد.

RAND همچنین ۷۱ مورد گزارش شده در متون پزشکی منتشر شده، ۱۸۲۰ گزارش موردی ارائه شده توسط FDA و بیش از ۱۸۰۰۰ شکایت مصرف کننده گزارش شده به یک سازنده مکمل های غذایی حاوی افدرا را بررسی کرد. بیشتر موارد به خوبی مستند نشده بودند، بنابراین نمی‌توان در مورد رابطه احتمالی بین استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی افدرا یا افدرین و عارضه جانبی تصمیم‌گیری کرد. در مجموع ۶۵ مورد از متون منتشر شده، ۲۴۱ مورد از FDA، و ۴۳ مورد از یک سازنده مکمل های غذایی حاوی افدرا در تجزیه و تحلیل عوارض جانبی وارد شدند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.