کد خبر : 3553
تاریخ انتشار : شنبه 6 می 2023 - 4:21

مهدی پیرتاجانی

مکمل های ورزشی و افزایش عملکرد

مکمل های ورزشی و افزایش عملکرد
برای استفاده ایمن از مکمل‌های غذایی، دستورالعمل‌های برچسب را بخوانید و دنبال کنید و بدانید که «طبیعی» همیشه به معنای «ایمن» نیست.

مکمل های ورزشی و افزایش عملکرد

مکمل غذایی محصولی است که برای تکمیل رژیم در نظر گرفته شده است، از طریق دهان مصرف می شود، حاوی یک یا چند ماده غذایی (شامل ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان، اسیدهای آمینه یا برخی مواد دیگر) است و به عنوان یک مکمل غذایی برچسب گذاری شده است. برای استفاده ایمن از مکمل‌های غذایی، دستورالعمل‌های برچسب را بخوانید و دنبال کنید و بدانید که «طبیعی» همیشه به معنای «ایمن» نیست.

چرا برخی از ورزشکاران از مکمل های غذایی استفاده می کنند؟

برخی از ورزشکاران از مکمل های غذایی برای بهبود قدرت، توده عضلانی و انرژی خود استفاده می کنند. با این حال، بسیاری از این نوع محصولات حاوی مواد مضر هستند. همچنین، برای برخی از مواد، از جمله گلوتامین، کولین، متوکسی ایزوفلاوون، کوئرستین،( مکمل آسپارتات، روی، منیزیوم ، ZMA )، اکسید نیتریک و ال-آرژنین، شواهد واضحی مبنی بر بهبود عملکرد ورزشی وجود ندارد.

چه مکمل های غذایی توسط NCAA ممنوع است؟

انجمن ملی ورزش های دانشگاهی (NCAA) فهرستی از مواد ممنوعه را تهیه می کند و توضیح می دهد که برخی از مکمل های غذایی ممکن است حاوی مواد ممنوعه ای باشند که در برچسب محصولات ذکر نشده اند. BMPEA (بتا متیل فن اتیلامین) و DMAA (دی متیل آمیلامین) دو نمونه از مواد ممنوعه توسط NCAA هستند.

آیا مکمل های غذایی ضروری هستند؟

بسیاری از ما می توانیم تمام نیازهای غذایی خود را از طریق غذا تامین کنیم. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مکملی در صورت نیاز توصیه می کنند – برای مثال، ویتامین D اگر زیاد آفتاب نمی خورید و ویتامین D کمی دارید، یا ویتامین B12 اگر در جذب ویتامین B12 از غذا مشکل دارید، از جمله بسیاری از افراد بالای ۵۰ سال و یا کم خونی خطرناک یا اختلالات گوارشی یا اگر از یک رژیم گیاهخواری پیروی می کنید که حاوی سطوح کافی ویتامین B12 نیست.

کراتین چیست؟

کراتین یک آمینو اسید تولید شده توسط بدن و یک مکمل غذایی محبوب است. ممکن است تا حدودی اثرات ورزش بر قدرت، توده عضلانی و استقامت را افزایش دهد. اما کراتین می تواند برخی از عوارض جانبی کوتاه مدت داشته باشد و اثرات بلند مدت آن به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

آیا کراتین بی خطر است؟

گزارش هایی وجود دارد که کراتین ممکن است عملکرد کبد و کلیه را مختل کند. کراتین همچنین با افزایش خطر ابتلا به سندرم کمپارتمان مرتبط است، وضعیتی که در آن فشار در محفظه عضلانی ایجاد می‌شود و از جریان خون جلوگیری می‌کند. افرادی که در معرض خطر مشکلات کلیوی هستند باید قبل از استفاده از کراتین با پزشک خود مشورت کنند و در حین استفاده از آن به دقت تحت نظر باشند.

هیچ داده ای وجود ندارد که ایمنی کراتین را در کودکان یا نوجوانان مستند کند. آکادمی اطفال آمریکا و کالج آمریکایی پزشکی ورزشی هشدار می دهند که نوجوانان نباید از مکمل های تقویت کننده عملکرد، از جمله کراتین، به دلیل خطرات احتمالی برای سلامتی استفاده کنند.

آیا مکمل های غذایی افزایش دهنده عملکرد موثر هستند؟

مطالعات به بررسی انواع مکمل های مورد استفاده برای بدنسازی یا بهبود عملکرد بدنی، از جمله گلوتامین، کولین، متوکسی ایزوفلاوون، کورستین، آسپارتات، روی، منیزیم، اکسید نیتریک و ال-آرژنین پرداخته است. شواهد واضحی وجود ندارد که این مکمل ها عملکرد ورزشی را بهبود می بخشند.

نتایج مطالعات بر روی بتا آلانین، یک آمینو اسید موجود در غذا و مکمل‌های غذایی، ترکیبی است اما به طور کلی نشان نمی‌دهد که عملکرد ورزشی را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

آیا مکمل های ورزشی بی خطر هستند؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هشدار می دهد که مواد تشکیل دهنده پنهان خطرناک یک مشکل فزاینده در محصولاتی هستند که برای ورزشکاران تبلیغ می شوند. مصرف کنندگان ممکن است ناآگاهانه محصولاتی را که حاوی ترکیبات دارویی تجویزی، مواد کنترل شده و سایر مواد تشکیل دهنده هستند مصرف کنند.

مکمل‌های ورزشی اغلب آلوده به استروئیدهای آنابولیک (تقلبی) می‌شوند، که انواع تغییر یافته هورمون‌های مردانه برای افزایش توده عضلانی طراحی شده‌اند.

آسیب کبدی ناشی از مصرف مکمل های غذایی در سال های اخیر افزایش یافته است. این محصولات شایع ترین علت آسیب کبدی هستند که با مصرف مکمل های گیاهی و رژیمی مرتبط هستند.

محصولات حاوی محرک های BMPEA یا DMAA می توانند مشکلات سلامتی جدی ایجاد کنند.

مکمل‌هایی که دارای برچسب حاوی گیاه Acacia rigidula هستند اغلب حاوی BMPEA هستند، اگرچه BMPEA در این گیاه وجود ندارد و یک ماده غذایی نیست.

محصولات حاوی DMAA که به عنوان مکمل های غذایی به بازار عرضه می شوند غیرقانونی هستند. در سال ۲۰۱۳، FDA شروع به اقدام برای حذف این محصولات از بازار کرد. با این حال، DMAA هنوز در برخی از محصولاتی که به عنوان مکمل به بازار عرضه می شوند، از جمله با نام های مختلف، مانند روغن شمعدانی، یافت می شود.

برخی از مکمل های غذایی ممکن است با داروها یا مکمل های دیگر تداخل داشته باشند. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در دوزهای بالا مضر هستند. قبل از استفاده از مکمل های غذایی برای بدنسازی یا استقامت، با یک متخصص تغذیه ورزشی صحبت کنید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.