کد خبر : 2456
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 اکتبر 2020 - 0:48

مکمل پتاسیم

مکمل پتاسیم
ورزشکاران از بهبود عملکرد عضله، از جمله محافظت در برابر گرفتگی عضلانی و افزایش استقامت عضلانی سود خواهند برد.

 

مکمل پتاسیم

به طور طبیعی در منابع غذایی مانند موز سیب زمینی گوجه فرنگی آلو و شیر یافت می شود، پتاسیم، ماده معدنی ضروری ذخیره شده در کنار کربوهیدرات در عضلات است، و همچنین الکترولیت اصلی در سلول های بدن است. به دلیل اینکه میزان قابل توجه پتاسیم از عضلات توسط تعریق، در طول تمرین از دست میرود، افزایش مصرف رژیم غذایی یا مصرف مکمل آن، ممکن است در ورزشکاران جهت حمایت از اعمال عضلانی مطلوب موجه باشد.

پتاسیم در متابولیسم، تسهیل سنتز پروتئین از اسیدهای آمینه در سلول و در نتیجه ارتقاء رشد نرمال و عضله سازی و کمک در تبدیل گلوکز به گلیکوژن جهت افزایش ذخیره سازی کربوهیدرات ضروری برای تولید انرژی، نقش فعال بازی می کند. علاوه بر این، به عنوان یک الکترولیت، پتاسیم همراه با سدیم و کلرآید، جهت کنترل تعادل مایع و الکترولیت و کمک در انتقال تکانه های عصبی حیاتی برای انقباض عضلانی مطلوب و ضربان قلب منظم عمل می کند. کمبود در پتاسیم می تواند موجب، تهوع، استفراغ، عکس العمل‌های آهسته تر، ضعف و گرفتگی عضلانی و افزایش ضربان قلب شود.

ورزشکاران از بهبود عملکرد عضله، از جمله محافظت در برابر گرفتگی عضلانی و افزایش استقامت عضلانی سود خواهند برد.

در حالیکه RDA، برای پتاسیم وجود ندارد، مصرف کافی پتاسیم، خارج از نیازهای جایگزینی آن در طول فعالیت بدنی برای بزرگسالان ۴.۷ گرم در روز تعیین شده است.  جهت حفظ تعادل الکترولیتی و عملکرد عضلانی مطلوب، ورزشکاران باید در طول فعالیت بدنی ۷۵ تا ۱۵۰ میلی گرم پتاسیم در هر لیتر مایع را جهت جایگزینی مصرف کنند. عمل های پتاسیم به عنوان نمک از جمله، کلراید پتاسیم، سیترات پتاسیم و گلوکونات پتاسیم موجود هستند، و تمامی آنها به شکل پودر، قرص، کپسول و قرص جوشان در دسترس هستند. معمول ترین روش جهت بازسازی الکترولیت ها برای بیشتر ورزشکاران، از طریق استفاده از نوشیدنی ورزشی است.

استفاده از ادرار آورها، ملین ها، الکل و میزان بالایی از کافئین  (بیش از ۶ میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن) اسهال و استفراغ طولانی مدت و مصرف بیش از حد شکر، می تواند خطر کمبود پتاسیم را افزایش دهد.

نگرانی های مرتبط با سلامتی : مصرف بیش از حد پتاسیم، به طور معمول در میزان مصرف ۱۸ گرم یا بیشتر، تعادل سدیم را تغییر داده، می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی، اختلال در تکانه های الکتریکی، ضربان قلب نامنظم و احتمالا مرگ شود، بنابراین، میزان مصرف بالای پتاسیم یا فراتر از آنچه که به طور معمول در مکمل ها یافت می شود، هرگز نباید بدون نظارت مستقیم یا مشاوره یک پزشک مصرف شود. ورزشکارانی درگیر در ورزش های برخوردی که در آن ها بافت عضلانی در اثر نیروی ضربه آسیب می‌بیند مانند، فوتبال آمریکایی و هاکی، ممکن است در معرض خطر سطوح پتاسیم سرمی بالای غیر نرمال باشند که این امر، ناشی از حرکت سریع پتاسیم از سلول ها به درون جریان خون در طول آسیب است.

مزایای بیشتر در ارتباط با عملکرد پتاسیم: مصرف کافی پتاسیم از طریق مواد غذایی کامل یا مکمل ها، ممکن است به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان و شکستگی های مرتبط با استرس در ورزشکاران کمک کند (دانشگاه دوک ۲۰۰۸).

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.