کد خبر : 3390
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 ژانویه 2023 - 0:30

اکدی استروئیدها

اکدی استروئیدها

اکدی استروئیدها نام‌های دیگر، اکدی استرون، ۲۰-بتا-هیدروکسی اکدی استرون، اکدیستن، اکدیسون، ایزو اینوکو استرون این مکمل از چه تشکیل شده‌است: ۳ دسته هورمون استروئیدی وجود دارد. آشناترین آن‌ها، هورمون‌های استروئیدی مهره‌ داران همچون آندروژن‌ها و استروژن‌ها، پروژسترون و … هستند. بااین‌حال، طبقه‌ی دوم هورمون‌های افزایش‌ دهنده رشد بنام برسینولاید شناخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را

اکدی استروئیدها

نام‌های دیگر، اکدی استرون، ۲۰-بتا-هیدروکسی اکدی استرون، اکدیستن، اکدیسون، ایزو اینوکو استرون

این مکمل از چه تشکیل شده‌است: ۳ دسته هورمون استروئیدی وجود دارد. آشناترین آن‌ها، هورمون‌های استروئیدی مهره‌ داران همچون آندروژن‌ها و استروژن‌ها، پروژسترون و … هستند. بااین‌حال، طبقه‌ی دوم هورمون‌های افزایش‌ دهنده رشد بنام برسینولاید شناخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را در گیاهان یافت و دسته سوم به‌ عنوان اکدی استروئیدها شناخته می‌شوند که در حشرات و گیاهان یافت می‌شوند (بثوری و همکاران۲۰۰۸). تاکنون نزدیک به ۳۰۰ اکدی استروئید کشف شده‌است، ۲۰-هیدروکسی اکدیسون (HE-20) اکدی استروئید اصلی بیولوژیکی مهم است که در حشرات یافت می‌شود و همچنین یکی از معمول‌ترین اکدی استروئیدهای مشتق شده از گیاهان است (بثوری و همکاران ۲۰۰۸).اسفناج، بذر گنه و شاه بلوط، از جمله گیاهان محتوای میزان قابل ‌توجهی اکدی استروئیدها همانند HE-20 هستند (بثوری و همکاران ۲۰۰۸، گلورلیک-فلدمن و همکاران ۲۰۰۸)

 

عقیده بر این است که اکدی استروئیدها، تأثیرات آنابولیکی‌ و کاهش ‌دهندگی کلسترول ایجاد می‌کنند. بعلاوه، آن‌ها سیستم ایمنی را تحریک و تقویت می‌کنند و به‌عنوان یک ژن سازگار (آداپتوژن ها) هستند که به افراد  اجازه می‌دهند تا با تنش‌های مختلف وارده بر بدن، بهتر سازگار شوند. اکدی استروئیدها  سرزندگی را ارتقا داده، مقاومت در برابر فشار را افزایش می‌دهند. مکانیسم‌ها تا حدودی ناشناخته هستند. برخلاف آندروژن‌ها که بر گیرنده‌های آندروژن عمل کرده و واکنش را آغاز می‌کند بدلیل این‌که گیرنده‌ای برای اکدی استروئیدها وجود ندارد به‌طور متفاوتی رفتار می‌کنند. بااین‌حال، مسیرهای مختلف سیگنالینگ (علامت دهی) بدون گیرنده به ‌عنوان مکانیسم‌های بالقوه دخیل دانسته شده‌اند (بثوری و همکاران ۲۰۰۸).

 

مزایای عملکردی، اگر ادعاهای مربوط به ا‌کدی استروئیدها درست باشند، ورزشکاران از اثرات آنابولیکی و آداپتوژنیکی آن سود می‌برند. همانند، استروئیدهای آنابولیک، اکدی استروئیدها می‌توانند کسب توده خالص بدنی را ارتقا داده، سایز، قدرت، توان و عملکرد عضلانی را افزایش دهند. تأثیرات آداپتوژنیکی اکدی استروئیدها به ورزشکاران اجازه می‌دهد تا با فشارهای تمرینی سازگار شده، به‌طور بالقوه حجم‌ها و شدت‌های بالاتر را پیرو سازگاری و بهبود عملکرد در طول زمان کسب کنند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.