کد خبر : 2968
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 ژوئن 2021 - 23:40

اهمیت چربی ها در چیست

اهمیت چربی ها در چیست

اهمیت چربی ها در چیست بیشتر چربی هایی که خورده می‌شود، به سلول‌های ویژه‌ای در بدن که به سلول‌های چربی معروفند، انتقال می‌یابند. در سلولهای چربی، چربی ها به صورت تری گلیسیرید ذخیره می‌شوند (تری گلیسیریدها از سه مولکول اسید چرب که به یک اسکلت گلیسرولی متصل شده اند، تشکیل می‌گردند) چربی‌ها ۹ کیلوکالری انرژی

اهمیت چربی ها در چیست

بیشتر چربی هایی که خورده می‌شود، به سلول‌های ویژه‌ای در بدن که به سلول‌های چربی معروفند، انتقال می‌یابند. در سلولهای چربی، چربی ها به صورت تری گلیسیرید ذخیره می‌شوند (تری گلیسیریدها از سه مولکول اسید چرب که به یک اسکلت گلیسرولی متصل شده اند، تشکیل می‌گردند) چربی‌ها ۹ کیلوکالری انرژی در هر گرم دارد. در نتیجه، چربی‌ها، چگالی انرژی زایی بالایی دارند. از آنجا که چربی ها کالری زیادی دارند و چون چربی اضافی بدن می‌تواند اجرای فعالیت‌های بدن را بالقوه کاهش دهد و برانجام حرکات بدنی ورزشکاران تاثیر منفی می گذارد، بنابراین چربی های غذایی آوازه و شهرت بدی دارند. مصرف چربی اضافی، هضم را به تاخیر می‌اندازد و باعث احساس سنگین شدن معده و در نتیجه خواب آلودگی می‌شود و در ضمن مانعی در راه دریافت کربوهیدرات است. با وجود این، چربی ها منبع مهمی هستند. آنها در ضمن برای ساختار غشایی سلولی، پوست، هورمون ها و سایر بخش‌های ساختاری و عملکردی بدن مورد نیازند. اما دلیل آنکه چربی ها را منابع انرژی دیر رهش می‌گویند، آن است که در مقایسه با گلیکوژن عضله که در عضلات – محلی که استفاده می‌شوند – ذخیره می‌شوند، اگر بدن بخواهد از چربی‌ها – به عنوان سوخت – استفاده کند، باید اسیدهای چرب آزاد (FFA)  را از تری گلیسیرید های موجود در بافت چربی فراخوان کند و آنها را به عضلات فعال انتقال دهد.  انتقال آنها از میان غشای سلول انجام می‌شود و سرانجام پس از ورود به سلول در حضور اکسیژن می سوزند و به انرژی تبدیل می شوند.

اهمیت چربی ها در چیست

حتی اگر هیچ تفاوت دیگری بین فرآیندهای آزاد سازی انرژی از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها وجود نداشته باشد، تفاوت در محل ذخیره آنها تاثیر چشمگیری بر روند آزادسازی انرژی از هر یک از آنها دارد. هرچند چربی ها نمی توانند به سرعت کربوهیدرات‌ها انرژی آزاد کنند، اما این توانایی را دارند که انرژی زیادی را – به صورت چربی – ذخیره کنند. بنابراین، چربی ها، منبع سوختی مهمی برای فعالیت ورزشی درازمدت به شمار می روند. پژوهش های انجام شده روی دوندگان ماراتون نشان می دهد، در صورتی که چربی ها بتوانند فراخوان شوند و به عنوان سوخت در مراحل اولیه تمرین و مسابقه استفاده شوند، این امکان میسر می شود تا ذخایر گلیکوژن برای مراحل بعدی (آخر تمرین یا مسابقه) حفظ شوند. این شرایط می تواند به بهتر شدن اجرای ورزشی منجر شود.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.