کد خبر : 2588
تاریخ انتشار : شنبه 28 نوامبر 2020 - 21:34

اندازه گیری وزن زیر آب

اندازه گیری وزن زیر آب

  اندازه گیری وزن زیر آب (وزن سنجی زیر آب) وزن سنجی زیر آب، روشی قدیمی برای سنجش ترکیب بدن است. این روش بر اساس قانون ارشمیدس ابداع شده است (برای وزن مساوی، اشیای دارای چگالی کمتر، ناحیه سطحی بیشتری دارند و آب بیشتری را نسبت به اشیای دارای چگالی بیشتر جابجا میکند). قانون مذکور

 

اندازه گیری وزن زیر آب (وزن سنجی زیر آب)

وزن سنجی زیر آب، روشی قدیمی برای سنجش ترکیب بدن است. این روش بر اساس قانون ارشمیدس ابداع شده است (برای وزن مساوی، اشیای دارای چگالی کمتر، ناحیه سطحی بیشتری دارند و آب بیشتری را نسبت به اشیای دارای چگالی بیشتر جابجا میکند).

قانون مذکور بر اساس روش زیر عمل می کند :

۱. وزن آزمودنی با یک ترازوی استاندارد برای به دست آوردن “وزن بر روی زمین” اندازه گیری می شود.

۲. با استفاده از تجهیزات ویژه حجم شُش آزمودنی اندازه گیری می شود (آزمودنی در یک لوله می دمد)

۳. آزمودنی روی صندلی متصل به ترازو می نشیند.

۴. آزمونگر صندلی و ترازو را روی آب قرار می‌دهد و صندلی را به آرامی در آب فرو می برد.

۵. زمانی که آزمودنی درست تا زیر چانه در آب فرو می رود، از او می خواهد که نفس خود را به طور کامل خارج کند و سر را در آب فرو برد تا کاملاً در آب غوطه ور شود.

۶. هنگام غوطه ور شدن “وزن زیر آب” را از روی ترازوی متصل به صندلی آزمودنی می خواند.

اندازه گیری وزن زیر آب

وزن آزمودنی در آب کمتر از بیرون آب است، زیرا چربی بدن (بدون در نظر گرفتن مقدار موجود) شخص را بیشتر شناور می کند. اختلاف بیشتر بین وزن درون و بیرون آب نشان دهنده چربی بیشتر آزمودنی است. از آنجایی که چربی آزمودنی بسیار چاق بیشتر است، لذا در آب نسبت به زمین، وزن کمتری دارد.  حجم شُش را قبل از تعیین وزن زیر آب اندازه گیری می کنند. سازگاری برای شناوری وجود دارد که به هوای درون ششها مربوط است. از آزمودنی درخواست می شود که پیش از فرو رفتن کامل در آب نفس خود را برای به حداقل رساندن اثر هوای درون شش ها خارج کند، اما همیشه مقداری هوا درون شُش ها باقی می ماند که به آن حجم باقیمانده می گویند.

اگرچه در روش وزن سنجی زیر آب، احتمال اشتباه در ارتباط با وضعیت آبداری و حجم باقیمانده وجود دارد اما بیشتر مواقع اگر روش اجرایی اندازه گیری ها و تکرار آنها دقیق باشد، این روش برای تعیین تغییر ترکیب بدن کارآمد است.

همچنین این روش برای تعیین ترکیب بدن یک جمعیت خاص مناسب است، زیرا خطاهای مربوط به روش‌ها احتمالاً به میانگین اندازه ها مربوط است. با این وجود، هیچ‌گاه افراد این جمعیت از دقیق بودن نتایج ترکیب بدن خود مطمئن نخواهند بود. آزمایشگاه های خوب که پژوهش های مربوط به ترکیب بدن را اجرا می کنند، سرمایه گذاری قابل توجهی در مورد تجهیزات مورد نیاز برای وزن سنجی زیر آب انجام داده اند. همچنین، برای استخدام افراد با صلاحیت، دقت کافی مبذول داشته اند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.