کد خبر : 3402
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 مارس 2023 - 0:46

انرژی مورد نیاز هنگام تمرین ها و مسابقات ورزشکاران قدرتی و توانی

انرژی مورد نیاز هنگام تمرین ها و مسابقات ورزشکاران قدرتی و توانی

انرژی مورد نیاز هنگام تمرین ها و مسابقات ورزشکاران قدرتی و توانی انرژی مورد نیاز ورزشکاران قدرتی و توانی از یک جلسه تمرین تا یک مسابقه رقابتی تا حد زیادی فرق می‌کند. جلسات تمرینی می‌تواند تا چند ساعت به درازا بینجامد، در حالی‌ که عملکرد در یک مسابقه ممکن است تنها چند ثانیه یا چند

انرژی مورد نیاز هنگام تمرین ها و مسابقات ورزشکاران قدرتی و توانی

انرژی مورد نیاز ورزشکاران قدرتی و توانی از یک جلسه تمرین تا یک مسابقه رقابتی تا حد زیادی فرق می‌کند. جلسات تمرینی می‌تواند تا چند ساعت به درازا بینجامد، در حالی‌ که عملکرد در یک مسابقه ممکن است تنها چند ثانیه یا چند دقیقه باشد. بنابراین، این دو وضعیت با یکدیگر متفاوتند.

مانند ورزشکاران استقامتی، خوردن مقادیر مناسب انرژی به‌ ویژه کربوهیدرات‌ها هنگام جلسات تمرینی کمک خواهد کرد تا خستگی به تأخیر افتد. خوردن ۱ تا ۱/۱ گرم کربوهیدارت به ازای هر دقیقه فعالیت ورزشی مناسب است که تقریباً ۲۴۰ تا ۲۷۰ کالری در ساعت را تأمین می‌کند. از ویژگی‌های ورزشکاران قدرتی توانی این است که در یک جلسه تمرینی ورزشی خود، فعالیت‌های انفجاری بسیار شدید را مرتب تکرار می‌کنند. این ویژگی نشان می‌دهد آن‌ها باید از منابع انرژی استفاده کنند که به ‌آسانی قابل هضم و جذب باشد تا مانع از ناراحتی‌های گوارشی شوند. به ‌طور کلی، نوشابه‌های ورزشی، منبع ایده‌آل کالری به شمار می‌روند که به‌ خوبی حتی هنگام فعالیت ورزشی بسیار شدید تحمل می‌شوند. غذاهای جامد را باید هنگام دوره‌های استراحتی یا در انتهای یک جلسه تمرینی خورد.

برای برخی ورزشکاران قدرتی توانی، روز مسابقه متشکل از تنها یک مسابقه است که کم‌تر از چند دقیقه طول می‌کشد. در این دسته از ورزش‌ها، خوردن کالری (غذا) هنگام مسابقه نه عملی است و نه ضروری. در چنین فعالیت‌هایی ورزشی انفجاری کوتاه‌ مدت، ذخایر انرژی بدن تخلیه نخواهند شد، بنابراین، جبران فوری آن را برای عملکرد خیلی مهم نیست. تنها استثنای این قانون زمانی است که ورزشکاران باید در چندین مسابقه مثل هم در یک روز به رقابت بپردازد. در این دسته از ورزش‌ها، کل زمان مسابقات ممکن است چند ساعت باشد که با تخلیه اندک اما پیش‌ رونده منابع انرژی با هر مسابقه همراه است. بنابراین، برای حفظ سطح بالایی از عملکرد در سرتاسر روز، ورزشکار باید در طرح غذایی‌اش، خوردن میان وعده ها و نوشابه‌های آسان هضم و احتمالاً وعده‌های غذایی کوچکی در بین مسابقات داشته باشد تا مقادیر انرژی مورد نیازش را به انداز کافی بدست آورد. کمیت غذایی مصرفی به چند عامل از جمله زمان بین مسابقات، طول یک مسابقه، زمان سپری‌ شده از آخرین رژیم غذایی کامل و سلیقه (میل) شخصی ورزشکار بستگی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.