کد خبر : 4231
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 می 2024 - 11:11

نکاتی برای کنترل قند خون بیماران دیابت

نکاتی برای کنترل قند خون بیماران دیابت

نکاتی برای کنترل قند خون بیماران دیابت سطح قند خون خود را بدانید سطح قند خون خود را حداقل یک بار در روز با دستگاه گلوکز سنج بررسی کنید و اطلاعات را یادداشت کنید. تا بدانید قند خونتان چه مقدار (نرمال، زیاد و کم) است. شما می توانید الگوها را تشخیص دهید و به متخصص

نکاتی برای کنترل قند خون بیماران دیابت

سطح قند خون خود را بدانید

سطح قند خون خود را حداقل یک بار در روز با دستگاه گلوکز سنج بررسی کنید و اطلاعات را یادداشت کنید. تا بدانید قند خونتان چه مقدار (نرمال، زیاد و کم) است. شما می توانید الگوها را تشخیص دهید و به متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاعاتی را بدهید که برای تهیه یک برنامه درمانی و غذایی برای زمانی که اوضاع از کنترل خارج می شود، به شما کمک کنند.

حتی زمانی که غذای سالم می خورید، می توانید انتخاب های درست داشته باشید.

یک قانون خوب.

نیمی از بشقاب خود را با میوه ها و سبزیجات پر کنید و نیم دیگر را بین یک پروتئین بدون چربی و یک غلات و حبوبات تقسیم کنید.

فیبر استفاده کنید. 

فیبر یک راه خوب برای حجم دادن به وعده های غذایی است. و از آنجایی که بدن شما آن را هضم نمی کند، قند خون شما را افزایش نمی دهد(مقدار توصییه شده فیبر ۲۵ گرم در روز). میوه ها و سبزیجات با پوست، غلات کامل و حبوبات همگی منابع خوبی هستند.

در استفاده از کربوهیدرات محتاط باشید.

کربوهیدرات ها بعد از خوردن به گلوکز تبدیل می شوند. بنابراین کنترل آنها بسیار مهم است. هنگامی که نوع کربوهیدرات های خود را انتخاب می کنید، به بدن خود کربوهیدرات مفید بدهید: میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و لوبیا، از گزینه های مناسب و سالم تری هستند نسبت به کربوهیدرات های مانند نان سفید و برنج سفید.

نکاتی برای کنترل قند خون بیماران دیابت

دمای بدن را معتدل نگه دارید.

وقتی دیابت دارید، سریعتر از سایر افراد احساس گرما می کنید. بدن گرم با قند خون نیز مقابله نمی کند. لباس های گشاد و خنک بپوشید. زمانی که دما به بالاترین حد خود رسید، به سمت تهویه مطبوع بروید.

ورزش کنید.

ورزش منظم باعث می شود انسولین در بدن شما بهتر عمل کند. فعال بودن برای کاهش قند خون شما حیاتی است، بنابراین یک تمرین مناسب (ورزش مناسب) را پیدا کنید. پیاده روی کنید، چند دور شنا کنید، یوگا انجام دهید، برقصید – چیزی را پیدا کنید که از آن لذت می برید و آن را بخشی از فعالیت روزانه خود کنید.

به اندازه کافی بخوابید.

خواب کم شما را بدخلق و خسته می کند. آیا می دانستید که می تواند سطح قند خون را در با خواب کافی تنظیم کنید؟ علاوه بر خواب مناسب، مغز شما را کمک می کند تا اعمال حیاتی خود را درست انجام دهد. ترشح هورمون ها مهمترین اعمال بدن است که در خواب صورت میگیرد. خواب را در اولویت قرار دهید و هر شب ۸ ساعت با آرامش بخوابید.

نکاتی برای کنترل قند خون بیماران دیابت

مراقب وزن خود باشید.

وزن اضافی به بدن شما فشار می آورد و قند خون شما را بالا می برد. فعالیت های کوچک هر روز می تواند شما را به سمت وزن سالم تر سوق دهد. هر روز وعده های غذایی و میان وعده های خود را یادداشت کنید تا تصویر بهتری از آنچه می خورید به ذهن داشته باشید. راهی پیدا کنید که بدن خود را حداقل ۳۰ دقیقه در روز حرکت بدهید. حتی کاهش وزن چند کیلوگرمی می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

مراقب داروهای خود باشید.

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می توانند وضعیت خود را بدون دارو مدیریت کنند. اگر به انسولین یا سایر داروها نیاز دارید، آنها را همانطور که باید مصرف کنید، حتی زمانی که احساس خوبی دارید داروها تأثیر مستقیمی بر سطح قند خون شما دارند و به شما در کنترل فراز و نشیب ها کمک می کنند. فقط پزشک شما می تواند در مصرف کردن یا نکردن داروهای شما دخالت کند.

در هنگام خروج از خانه همه چیز را چک کنید.

دیابت نباید شما را زمین گیر کند. شما می توانید قند خون خود را در حالی که خارج از خانه هستید کنترل کنید – حتی زمانی که در سفر هستید. فقط کمی این کار آماده سازی می خواهد. قبل از هر سفری با پزشک خود صحبت کنید. هرگز بدون دارو یا تنقلات خانه را ترک نکنید. و بیشتر از آنچه فکر می کنید همراه داشته باشید، تا تمام نشوید.

نکاتی برای کنترل قند خون بیماران دیابت

رژیم همسفرگی

تغذیه دیابت یک مسئله خانوادگی است. اگر افرادی که با شما زندگی می کنند (و غذا می خورند) در مورد اینکه چه چیزی سالم است و چه چیزی سالم نیست، می دانند، مدیریت قند خون شما بسیار آسان تر می شود. به این فکر کنید که با شریک زندگی یا بچه های خود کلاسی داشته باشید تا همه در مورد سبک زندگی دیابت سریع باشید.

مقداری استرس را کم کنید.

وقتی استرس زیاد است، هورمونی به نام کورتیزول در بدن شما افزایش پیدا میکند. کورتیزول بیش از حد باعث می شود که بدن شما نتواند قند خون را مدیریت کند. اگر می توانید استرس را از زندگی خود خارج کنید، در غیر این صورت، نحوه واکنش خود را به آن تغییر دهید: مدیتیشن را انجام دهید، خوب بخورید و بخوابید، به یک مشاور مراجعه کنید و ورزش کنید. مراقبت از سلامت روان باعث افزایش سلامت جسمانی شما نیز می شود.

چربی های مناسب انتخاب کنید.

بدن شما برای انرژی به چربی نیاز دارد. اما چربی های بد مانند چربی های اشباع شده و ترانس می توانند برای قند خون شما بد باشند. چربی های سالم غیراشباع را انتخاب کنید. به جای گوشت قرمز به سراغ ماهی و گوشت بدون چربی بروید. از غذاهای سرخ شده خودداری کنید. لبنیات کم چرب را انتخاب کنید و به سس ها نه بگویید.

آب کافی بنوشید.

دیابت می تواند بدن شما را کم آب کند. وقتی این اتفاق می افتد، خون شما برای پایین نگه داشتن سطح قند تلاش می کند. این باعث می شود بیشتر به دستشویی بروید و همین امر باعث کم آبی بدن شما می شود. منتظر نمانید تا احساس تشنگی کنید. بطری آب را پر کنید و آن را همه جا با خود حمل کنید. از پزشک خود بپرسید که هر روز چقدر باید آب بنوشید. در مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین احتیاط کنید و از نوشیدن الکل اجتناب کنید.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.