کد خبر : 3947
تاریخ انتشار : شنبه 2 دسامبر 2023 - 1:09

مهدی پیرتاجانی

زرشک اروپایی – Berberis vulgaris

زرشک اروپایی – Berberis vulgaris

زرشک اروپایی – Berberis vulgaris بررسی اجمالی زرشک اروپایی (Berberis vulgaris) درختچه ای بلند است. پوست، برگ و میوه آن در داروهای سنتی چینی و بومیان آمریکا استفاده شده است. زرشک اروپایی حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است باعث قوی‌تر شدن ضربان قلب شود. همچنین ممکن است تورم و اسید معده را کاهش دهد.

زرشک اروپایی – Berberis vulgaris

بررسی اجمالی

زرشک اروپایی (Berberis vulgaris) درختچه ای بلند است. پوست، برگ و میوه آن در داروهای سنتی چینی و بومیان آمریکا استفاده شده است.

زرشک اروپایی حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است باعث قوی‌تر شدن ضربان قلب شود. همچنین ممکن است تورم و اسید معده را کاهش دهد.

از زرشک اروپایی برای آکنه، دیابت، کلسترول بالا، سرطان سینه و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

زرشک اروپایی را با انگور اورگان اشتباه نگیرید. اینها یکی نیستند.

زرشک اروپایی – Berberis vulgaris

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی: میوه زرشک اروپایی زمانی که به عنوان غذا مصرف شود احتمالاً بی خطر است. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا زرشک اروپایی برای استفاده به عنوان دارو بی خطر است یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن زرشک اروپایی یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی: زرشک اروپایی زمانی که در دوران بارداری یا شیردهی به صورت خوراکی مصرف شود، احتمالاً خطرناک است. بربرین موجود در زرشک اروپایی در صورت مصرف در دوران بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند و از شیر مادر به نوزاد شیرخوار منتقل شود. مواد شیمیایی موجود در زرشک اروپایی ممکن است باعث آسیب مغزی شود.

کودکان: زرشک اروپایی در صورت مصرف خوراکی احتمالاً برای نوزادان تازه متولد شده ناایمن است. این ماده حاوی ماده شیمیایی به نام بربرین است که می تواند باعث آسیب مغزی شود. نوزادان را در معرض زرشک اروپایی قرار ندهید. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا زرشک اروپایی برای استفاده در کودکان بزرگتر بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

اختلال خونریزی: زرشک اروپایی حاوی ماده شیمیایی به نام بربرین است. بربرین ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد. زرشک اروپایی ممکن است اختلالات خونریزی را بدتر کند.

جراحی: زرشک اروپایی حاوی ماده شیمیایی به نام بربرین است. بربرین از زرشک اروپایی ممکن است خونریزی را طولانی کند یا سیستم عصبی را در حین و بعد از عمل جراحی کند کند. همچنین ممکن است در کنترل قند خون در حین و بعد از جراحی اختلال ایجاد کند. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف زرشک اروپایی را متوقف کنید.

زرشک اروپایی – Berberis vulgaris

در این ترکیب محتاط باشید

سیکلوسپورین (Neoral، Sandimmune) با زرشک اروپایی تداخل دارد.

بدن سیکلوسپورین را تجزیه می کند تا از شر آن خلاص شود. زرشک اروپایی ممکن است سرعت تجزیه سیکلوسپورین را در بدن کاهش دهد. این ممکن است سطح سیکلوسپورین را در بدن افزایش دهد و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 3A4 (CYP3A4)) با زرشک اروپایی تداخل دارند.

برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند. زرشک اروپایی ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.

 

تداخل داروهای خشک کننده (داروهای آنتی کولینرژیک) با زرشک اروپایی

زرشک اروپایی می تواند یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین را در بدن مسدود کند که عملکردهای مهم زیادی دارد. برخی از داروها به نام داروهای آنتی کولینرژیک نیز استیل کولین را مسدود می کنند. نگرانی هایی وجود دارد که مصرف آنها با هم ممکن است خطر گیجی، تاری دید، افزایش تعریق و افزایش ضربان قلب را افزایش دهد.

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با زرشک اروپایی تداخل دارند.

زرشک اروپایی ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف زرشک اروپایی همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

تداخل داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با زرشک اروپایی

زرشک اروپایی ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف زرشک اروپایی همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

زرشک اروپایی – Berberis vulgaris

داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با زرشک اروپایی تداخل دارند.

زرشک اروپایی ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف زرشک اروپایی همراه با داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

داروهای آرام بخش (مضعف کننده های CNS) با زرشک اروپایی تداخل دارند.

زرشک اروپایی ممکن است باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شود. برخی از داروها به نام آرام بخش نیز می توانند باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شوند. مصرف زرشک اروپایی با داروهای آرام بخش ممکن است باعث مشکلات تنفسی و/یا خواب آلودگی بیش از حد شود.

داروهای مختلف مورد استفاده برای گلوکوم، بیماری آلزایمر و سایر شرایط (داروهای کولینرژیک) با زرشک اروپایی تداخل دارند.

برخی از داروهایی که برای گلوکوم، بیماری آلزایمر و سایر شرایط استفاده می شوند

دوز

زرشک اروپایی توسط بزرگسالان با دوزهای مختلف به صورت خوراکی مصرف می شود. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه نوع محصول و دوز ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 6 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.