کد خبر : 3568
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 می 2023 - 2:31

مهدی پیرتاجانی

واچلیا ریگیدولا-آکاسیای سیاه‌ شاخه Acacia rigidula

واچلیا ریگیدولا-آکاسیای سیاه‌ شاخه Acacia rigidula
Acacia rigidula حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مختلف است که اثرات محرکی دارند. به همین دلیل، اغلب برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی تبلیغ می شود.

واچلیا ریگیدولا Vachellia rigidula با نام دیگر آکاسیای سیاه‌ شاخه، نام علمی: Acacia rigidula نام یک گونه از سرده اقاقیا است.

Acacia rigidula درختچه ای است که در جنوب غربی و غرب تگزاس و همچنین در ایالت های شمالی مکزیک می روید. مواد شیمیایی موجود در Acacia rigidula ممکن است اثرات محرکی داشته باشند، به همین دلیل است که از آن در برخی مکمل‌های کاهش وزن و عملکرد ورزشی استفاده می‌شود.

بسیاری از مکمل های غذایی ادعا میکنند از Acacia rigidula تشکیل شده اند، اما نشان داده شده است که حاوی مقادیر زیادی از فن اتیل آمین هستند. در حالی که فن اتیل آمین به طور طبیعی در برگ های Acacia rigidula یافت می شود، مقادیر موجود در این مکمل ها اغلب بیشتر از آن چیزی است که از قسمت های گیاه به تنهایی انتظار می رود.

علاوه بر فن اتیل آمین، بسیاری از مکمل هایی که Acacia rigidula را به عنوان یک ماده تشکیل می دهند، حاوی ماده فهرست نشده دیگری به نام بتا متیل فن اتیلآمین (BMPEA) هستند. این ماده محرکی شبیه آمفتامین است. اما بر خلاف فن اتیل امین، به طور طبیعی در Acacia rigidula یا هیچ گیاه شناخته شده دیگری یافت نمی شود. در آوریل ۲۰۱۵، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اعلام کرد که BMPEA با تعریف یک ماده غذایی مطابقت ندارد. بنابراین، هر محصولی که حاوی BMPEA باشد با نام تجاری نادرست در نظر گرفته می شود.

چگونه کار می کند؟

Acacia rigidula حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مختلف است که اثرات محرکی دارند. به همین دلیل، اغلب برای کاهش وزن و عملکرد ورزشی تبلیغ می شود. اما بسیاری از محصولاتی که Acacia rigidula را به عنوان یک ماده تشکیل می دهند، حاوی یک ماده شیمیایی شبیه آمفتامین به نام بتا متیل فن اتیلامین (BMPEA) نیز هستند.

موارد استفاده و اثربخشی؟

شواهد ناکافی برای، کاهش وزن، عملکرد ورزشی و سایر شرایط وجود دارد. شواهد بیشتری برای رتبه بندی Acacia rigidula برای این موارد مورد نیاز است.

اثرات جانبی

مصرف خوراکی، Acacia rigidula احتمالاً ناامن است. Acacia rigidula حاوی مواد شیمیایی است که تصور می شود اثرات محرک دارند. گزارش‌های متعددی از افزایش ضربان قلب و تپش قلب در افرادی که محصولات حاوی Acacia rigidula و سایر محرک‌ها مصرف می‌کنند، گزارش شده است. همچنین یک مورد ایست قلبی گزارش شده است. مشخص نیست که آیا این عوارض جانبی توسط Acacia rigidula یا سایر محرک های موجود در این محصولات ایجاد شده است.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد بی خطر بودن مصرف Acacia rigidula در صورت بارداری یا شیردهی وجود ندارد، از استفاده خودداری کنید.

فشار خون بالا: برخی از مواد شیمیایی موجود در Acacia rigidula دارای اثرات محرک هستند. بسیاری از محصولاتی که Acacia rigidula را به عنوان یک ماده تشکیل می دهند نیز حاوی ماده شیمیایی به نام بتا متیل فن اتیلامین (BMPEA) هستند. BMPEA و سایر محرک ها می توانند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهند. در تئوری، مصرف مکمل های Acacia rigidula ممکن است فشار خون بالا را بدتر کند.

جراحی: مصرف مکمل های Acacia rigidula را حداقل ۲ هفته قبل از عمل قطع کنید.

داروهای محرک با ACACIA RIGIDULA تداخل دارد.

داروهای محرک سیستم عصبی را تسریع می کنند. با افزایش سرعت سیستم عصبی، داروهای محرک می توانند باعث ایجاد احساس عصبانیت و تسریع ضربان قلب شوند. برخی از مواد شیمیایی موجود در Acacia rigidula نیز دارای اثرات محرک هستند. بسیاری از محصولاتی که Acacia rigidula را به عنوان یک ماده تشکیل می دهند، همچنین حاوی یک ماده شیمیایی شبیه آمفتامین به نام بتا متیل فن اتیلآمین (BMPEA) هستند. در تئوری، مصرف Acacia rigidula همراه با داروهای محرک ممکن است باعث مشکلات جدی مانند افزایش ضربان قلب و فشار خون شود.

برخی از داروهای محرک عبارتند از آمفتامین، کافئین، دی اتیل پروپیون (Tenuate)، متیل فنیدات، فنترمین (Ionamin)، پسودوافدرین (Sudafed، دیگران)، و بسیاری دیگر.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 2D6 (CYP2D6)) با ACACIA RIGIDULA تداخل دارند.

داروهای تغییر یافته توسط کبد (سوبستراهای سیتوکروم P450 3A4 (CYP3A4)) با ACACIA RIGIDULA تداخل دارند.

دوز

دوز مناسب Acacia rigidula به عوامل متعددی مانند سن، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوزهای Acacia rigidula (در کودکان/در بزرگسالان) وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و دوز آن می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل های مربوطه روی برچسب محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان مشورت کنید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.