کد خبر : 3516
تاریخ انتشار : جمعه 21 آوریل 2023 - 0:10

مهدی پیرتاجانی

لیگنان ها

لیگنان ها
لیگنان ها در غلظت های نسبتاً کم در دانه ها، غلات، میوه ها و سبزیجات مختلف و در غلظت های بالاتر در کنجد و دانه های کتان یافت می شوند.

لیگنان ها

دستورالعمل های غذایی به طور جهانی به پیروی از رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه توصیه می کنند. غذاهای گیاهی فواید سلامتی قابل توجهی دارند که تا حدی به محتوای ریز مغذی فراوان آنها (به عنوان مثال پلی فنول) مربوط می شود. علاقه به پلی فنول ها عمدتاً بر سهم فعالیت آنتی اکسیدانی آنها در پیشگیری از اختلالات مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان متمرکز است. پلی فنول ها به گروه هایی مانند استیلبن ها، فلاونوئیدها، اسیدهای فنولیک، لیگنان ها و غیره طبقه بندی می شوند. لیگنان‌ها که دارای ساختار شیمیایی استروئیدی هستند و به عنوان فیتواستروژن تعریف می‌شوند، مورد توجه محققان هستند. به طور سنتی، مزایای سلامتی منتسب به لیگنان ها شامل کاهش خطر بیماری قلبی، علائم یائسگی، پوکی استخوان و سرطان سینه است. با این حال، مصرف غذاهای طبیعی غنی از لیگنان با نوع رژیم غذایی متفاوت است. در نتیجه، بر اساس آخرین یافته‌های انسان و اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مورد غذاهای غنی از لیگنان جمع‌آوری‌شده، این بررسی بر روی مزایای سلامتی بالقوه ناشی از مصرف رژیم‌های غذایی مختلف حاوی غذاهای طبیعی غنی از لیگنان تمرکز دارد. شواهد فعلی خواص زیست فعال لیگنان ها را به عنوان مولکول های ارتقا دهنده سلامت انسان برجسته می کند. بنابراین، دریافت رژیم غذایی غذاهای غنی از لیگنان می تواند راه مفیدی برای تقویت پیشگیری از بیماری های مزمن، مانند انواع خاصی از سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی باشد.

لیگنان ها در غلظت های نسبتاً کم در دانه ها، غلات، میوه ها و سبزیجات مختلف و در غلظت های بالاتر در کنجد و دانه های کتان یافت می شوند. بنابراین، سطح مصرف لیگنان – و، فراهمی زیستی لیگنان، به نوع رژیم غذایی مصرف شده بستگی دارد و می تواند بسیار متغیر باشد. بررسی حاضر سعی دارد تا اثرات مفید بالقوه مصرف لیگنان را بر بیماری مزمن انسان، بسته به منبع غذایی، توصیف کند.

در حال حاضر، با توجه به خواص زیست فعال بالقوه مفید اولی (فعالیت های ضد استروژنی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطان زا) علاقه فزاینده ای به حضور لیگنان ها در مواد غذایی وجود دارد. منابع اصلی لیگنان های غذایی سبزیجات و میوه های مختلف، حبوبات، غلات کامل و دانه های روغنی هستند. در بین اجزای گیاهی خوراکی، غلیظ ترین منابع لیگنان کنجد و دانه کتان هستند. دانه کتان و بادام هندی نیز نسبتاً غنی از لیگنان هستند.

با توجه به دانه های غلات ، لیگنان ها تا حد زیادی در لایه های بیرونی خود متمرکز شده اند. در دانه های غلات، بیشترین غلظت لیگنان در لایه های بیرونی غنی از فیبر (پوشش بذر و پریکارپ)، و همچنین لایه آلورون، در حالی که کمترین غلظت در آندوسپرم داخلی یافت می شود.

دستور العمل های لیگنان، غذاهای غنی از لیگنان، لیگنان ها چیست؟

لیگنان ها گروهی از ترکیبات موجود در مواد غذایی گیاهی عمدتاً در دانه های کتان هستند. در واقع آنها فیتواستروژن هایی هستند که نقش استروژن را تقلید می کنند.

لیگنان ها چگونه کار می کنند؟

هنگامی که ما غذاهای غنی از لیگنین می خوریم، باکتری های سالم در روده آنها را به یک متابولیت لیگنان – انترولکاتون تبدیل می کنند. این در خون گردش می کند، به گیرنده های استروژن متصل می شود و مانند استروژن عمل می کند و بنابراین کمبود استروژن را جبران می کند. با این حال، در شرایطی که سطح استروژن در بدن زیاد است، آنها به گیرنده ها متصل می شوند و در عین حال فعالیت استروژن طبیعی را کاهش می دهند. بنابراین برای همه مفید است.

۷ فواید لیگنان

  1. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
  2. گرگرفتگی را در زنان یائسه کاهش می دهد
  3. از سلامت قلب محافظت کنید
  4. سطح کلسترول بد را کاهش می دهد
  5. آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها را کاهش می دهد
  6. به پاکسازی روده و بهبود حرکت روده کمک می کند
  7. حفظ سلامت تخمدان و رحم در زنان و سلامت سجده در مردان

۱۶ غذاهای غنی از لیگنان

  1. دانه کتان
  2. جو
  3. زغال اخته
  4. کلم بروکلی
  5. کلم بروکسل
  6. کلم
  7. بادام هندی
  8. آلبالو
  9. گریپ فروت
  10. کلم پیچ
  11. جو دوسر
  12. هلو
  13. بادام زمینی
  14. دانه کنجد
  15. توت فرنگی
  16. تخمه آفتابگردان

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.