کد خبر : 3511
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آوریل 2023 - 6:07

مهدی پیرتاجانی

سیتوستانول

سیتوستانول
سیتوستانول از ورود کلسترول غذا به بدن جلوگیری می کند و برای کاهش سطح کلسترول در بزرگسالان با کلسترول بالا موثر است.

سیتوستانول

سیتوستانول یک محصول گیاهی است. از روغن های گیاهی یا روغن خمیر چوب درخت کاج تهیه می شود و سپس با روغن کانولا ترکیب می شود.

سیتوستانول بیشتر برای بیماری های قلبی و کلسترول بالا استفاده می شود.

سیتوستانول یکی از مواد تشکیل دهنده مارگارین بنکول و برخی سس های سالاد است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به تولیدکنندگان محصولات حاوی سیتوستانول اجازه می دهد تا ادعا کنند که این محصول خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سیتوستانول سطح کلسترول را کاهش می‌دهد، اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در مصرف طولانی‌مدت آن وجود ندارد.

چگونه کار می کند؟

سیتوستانول از ورود کلسترول غذا به بدن جلوگیری می کند.

موارد استفاده و اثربخشی

سیتوستانول برای کاهش سطح کلسترول در بزرگسالان با کلسترول بالا موثر است. لازم نیست همراه با وعده های غذایی مصرف شود. سطح کلسترول در عرض ۲ تا ۳ هفته پس از شروع مصرف سیتوستانول کاهش می یابد. سیتوستانول ممکن است در همه افراد اثر یکسانی نداشته باشد. حدود ۱۲ درصد از مردم به سیتوستانول پاسخ نمی دهند.

معمولا سیتوستانول را به عنوان یک ماده تشکیل دهنده مارگارین بنکول مصرف می کنند. سیتوستانول می تواند سطح کلسترول کل و کلسترول با چگالی کم (LDL) “بد” را بین ۶ تا ۲۰ درصد کاهش دهد. اکثر تحقیقات نشان می دهد که دوز حدود ۲-۳ گرم در روز کلسترول را کاهش می دهد. به نظر نمی رسد دوزهای بالاتر بهتر عمل کنند.

تمایل ارثی به کلسترول بالا (هیپرکلسترولمی خانوادگی)، سیتوستانول احتمالاً برای کاهش سطح کلسترول در کودکان و بزرگسالان مبتلا به کلسترول بالا به دلیل هیپرکلسترولمی خانوادگی مؤثر است. به نظر می رسد مصرف سیتوستانول کلسترول تام را ۱۱ تا ۱۴ درصد و سطح کلسترول «بد» لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را بین ۱۵ تا ۳۳ درصد در افرادی که داروهای کاهش دهنده کلسترول به نام استاتین مصرف می کنند، کاهش می دهد.

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی سیتوستانول، به احتمال زیاد برای اکثر افراد بی خطر است. بزرگسالان می توانند تا ۱ سال با خیال راحت از سیتوستانول استفاده کنند و کودکان تا ۳ ماه می توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. سیتوستانول ممکن است باعث ناراحتی معده یا چربی بیش از حد در مدفوع (استئاتوره) شود.

نگرانی وجود دارد که سیتوستانول ممکن است جذب برخی از مواد مغذی را کاهش دهد زیرا جذب چربی را کاهش می دهد. به نظر می رسد سیتوستانول جذب بتاکاروتن غذایی را کاهش می دهد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.