کد خبر : 2255
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 آگوست 2020 - 22:42

هضم شیمیایی غذا

هضم شیمیایی غذا

هضم شیمیایی غذا هضم شیمیایی غذا – هضم کربوهیدرات مهم ترین کربوهیدرات غذایی نشاسته است که پلی ساکاریدی متشکل از واحدهای گلوکز محسوب می شود. نشاسته طی چند مرحله با بزاق و آمیلازهای پانکراسی عمدتآ به دی ساکارید مالتوز متابولیزه می شود. مالتوز و سایر دی ساکاریدهای غذایی مانند ساکروز (قند شکر) و لاکتوز (قند

هضم شیمیایی غذا

هضم شیمیایی غذا – هضم کربوهیدرات

مهم ترین کربوهیدرات غذایی نشاسته است که پلی ساکاریدی متشکل از واحدهای گلوکز محسوب می شود. نشاسته طی چند مرحله با بزاق و آمیلازهای پانکراسی عمدتآ به دی ساکارید مالتوز متابولیزه می شود. مالتوز و سایر دی ساکاریدهای غذایی مانند ساکروز (قند شکر) و لاکتوز (قند شیر) در غشاهای پرزهای کوچک سلول های اپی تلیال روده به منوساکاریدهای گلوکز، فروکتوز، و گالاکتوز هیدرولیز و هم زمان به درون سلول منتقل می شوند.

هضم شیمیایی غذا – هضم پروتئین

هیدرولیز پروتئین ها به پپتیدهای کوچک تر، پس از دگرگونی (دناتوره) آن ها در محیط اسیدی معده، تحت عمل پپسین (پروتئاز) انجام می شود. پپسین به شکل پیش ساز غیر فعال (پپسینوژن) از سلول های اصلی ترشح می شود.

مهم ترین جایگاه پروتئولیز در روده کوچک است، جایی که مجموعه ای از پروتئازها به شکل پیش ساز از پانکراس ترشح و فعال می شوند و پپتیدها را به اسیدهای آمینه و دی و تری پپتیدها هیدرولیز می کنند. هنگام انتقال، دی و تری پپتیدها بر اثر پپتیدازهای مرزی مسواک مانند هیدرولیز می شوند.

هضم شیمیایی غذا – ترشح پانکراس

بخش برون ریز پانکراس، طیف وسیعی از آنزیم های هیدرولیزی را سنتز و ترشح می کند که تجزیه بخش عمده ای از کربوهیدرات، پروتئین ها و چربی ها را به مولکول های قابل جذب در روده کوچک تسهیل می کند. این آنزیم ها به شکل پیش ساز های غیر فعال ترشح و در روده کوچک تحت تاثیر ترپسین فعال می شوند. خود ترپسین به شکل تریپسینوژن از پانکراس ترشح می شود و با انتروکیناز فعال می شود. پروتئازی که از سلول های در حال مرگ اپی تلیال روده ای ترشح می شود.

هضم شیمیایی غذا – هضم چربی

هر چند لیپاز زبانی بخش کمی از تری گلیسریدهای موجود در دهان را هیدرولیز می کند، اما بیشتر آن تحت عمل لیپاز پانکراسی در روده کوچک شکسته می شود. این عمل به وجود نمک های صفراوی نیاز دارد. لیپاز پانکراسی، تری گلیسرید ها به منوگلیسریدها و اسیدهای چرب هیدرولیز می کند. سایر آنزیم های پانکراسی، استرهای کلسترولی و فسفولیپیدها را به ترتیب به کلسترول آزاد و لیزوفسفولیپید هیدرولیز می کنند که با رهایش اسیدهای چرب همراه است. منوگلیسریدها، اسیدهای چرب، کلسترول، لیزوفسفولیپیدها و ویتامین های محلول در چربی از راه میسل های ترکیبی (مخلوط) جذب می شوند که با نمک های صفراوی موجود در لومن (غشای پایه) روده کوچک شکل می گیرند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.