کد خبر : 2302
تاریخ انتشار : جمعه 21 آگوست 2020 - 23:21

جذب ویتامین ها

جذب ویتامین ها

جذب ویتامین ها بیش ترین جذب ویتامین در ژوژنوم و ایلئوم انجام شده و به طور معمول فرآیندی غیرفعال (انتشار) است. ویتامین های محلول در چربی (A,D,E,K) همراه با اسیدهای چرب جذب می شوند. در داخل انتروسیت ها به شیلو میکرون ها ملحق می شوند و زمانی که بخشی از باقی مانده شیلومیکرونی به کبد

جذب ویتامین ها

بیش ترین جذب ویتامین در ژوژنوم و ایلئوم انجام شده و به طور معمول فرآیندی غیرفعال (انتشار) است.

ویتامین های محلول در چربی (A,D,E,K) همراه با اسیدهای چرب جذب می شوند. در داخل انتروسیت ها به شیلو میکرون ها ملحق می شوند و زمانی که بخشی از باقی مانده شیلومیکرونی به کبد می رسند، فرآورده شیلومیکرون در محیط می شوند. بیش تر ویتامین های محلول در چربی در روده کوچک جذب می شوند.

ویتامین های مجلول در آب نیز اغلب در روده ی کوچک و با انتشارجذب می شوند.

بیش تر ویتامین های محلول در آب از طریق انتشار تسهیل شده با انتقال دهنده های ویژه در ژوژنوم جذب می شوند. تنها استثنا ویتامین ب ۱۲ کوبالامین است. ویتامین ب ۱۲ به عامل ذاتی موجود در ژوژنوم متصل می شود، و کمپلکس حاصل وارد ایلئوم میشود،  جایی که به گیرنده های ویژه متصل میشود. این ویتامین از انتروسیت وارد جریان خون می شود و در آنجا به پروتئین انتقال دهنده ویژه‌ای، یعنی ترانس کوبالامین II، می پیوندد.

مقدار مازاد این ویتامین ها در هیچ بافتی باقی نمی ماند و هنگامی که مقدار بسیار زیادی از آنها مصرف شود، از طریق ادرار دفع می شوند. بیشترین جذب ویتامین C در بخش تحتانی روده کوچک انجام می شود. مصرف بیش از حد ویتامین C بیش از ۱۲۰۰ میلی گرم در روز ، کارایی بازجذب کلیوی آن را کاهش داده و مقدار مازاد آن همراه ادرار دفع میشود. ویتامین  Bاغلب به عنوان بخشی از کوآنزیم آ همراه غذا مصرف شده و هضم آن، این ویتامین را آزاد می‌کند. برای نمونه، اسید پانتوتنیک به عنوان بخشی از کوآنزیم آ در غذا وجود دارد. هنگام هضم این ویتامین از کوآنزیم خود جدا و سپس جذب می شود.

تیامین و ویتامین B6 اغلب در ژوژنوم جذب می‌شوند. جذب بیوتن و ریبوفلاوین در بخش فوقانی روده کوچک انجام می شود. جذب ویتامین B12 اغلب در ایلئوم روی می دهد. جذب این ویتامین بسیار پیچیده است و به اتصال آن به یک پروتئین ویژه (که عامل درونی نامیده شده و توسط سلول های جداری موکوس معده ترشح می شود نیاز دارد)نیاز دارد . جذب اسیدفولیک به حضور آنزیم روده کانجو گاز( که جذب اسید فولیک در روده کوچک را تسهیل می‌کند)، دارد.

سازوکار جذب ویتامین ها

ویتامین C تقریباً به طور کامل ۹۰ درصد در بخش تحتانی روده کوچک جذب می شود.

تیامین اغلب در ژوژنوم جذب می شود.

ریبوفلاوین جذب در بخش فوقانی روده کوچک روی می دهد.

نیاسین بیشترین مقدار جذب در روده کوچک انجام می شود. مقدار کمی هم در معده جذب می شود.

اسید پانتوتنیک این ویتامین به عنوان بخشی از کوآنزیم آ، هنگامی که از کوآنزیم آزاد می شود، در روده کوچک جذب می شود.

اسید فولیک جذب در روده کوچک با کمک دستگاه آنزیمی ویژه ی روده، یعنی کانجو گاز، انجام می شود.

ویتامین B6 در روده کوچک جذب می شود.

ویتامین B12 جذب اغلب در ایلئوم انجام شده و به عامل درونی ترشح شده از سلول های جداری معده نیاز دارد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.