کد خبر : 1738
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آوریل 2020 - 23:05

سوپراکسید دیسموتاز (SOD)

سوپراکسید دیسموتاز (SOD)
در صنعت مکمل سازی، (SOD) به عنوان یک آنتی اکسیدان به بازار عرضه می‌شود و این ماده با اثر آسیب زایی استرس از جمله استرس های ورزشی که می‌توانند بر بدن آسیب وارد کنند، مقابله نماید.

 

سوپراکسید دیسموتاز Superoxid Dismutase (SOD)

این مکمل از چه تشکیل شده است: به عنوان یک خانواده از آنزیمها، سوپر اکسید دیسموتاز (SOD) را می‌توان به صورت متصل شده به چندین فلز از جمله مس، روی، منگنز، آهن و نیکل یافت. به طور طبیعی در رژیم غذایی از مواد غذایی سبز همانند جو سبز، گل کلم، جوانه  کلم بروکسل، کلم و جوانه گندم مصرف می‌شود. در صنعت مکمل سازی، (SOD) به عنوان یک آنتی اکسیدان به بازار عرضه می‌شود و این ماده با اثر آسیب زایی استرس از جمله استرس های ورزشی که می‌توانند بر بدن آسیب وارد کنند، مقابله نماید.

سوپراکسید دیسموتاز (SOD) چگونه عمل میکند: تمرین موجب تولید مولکولهای واکنشگر شیمیایی شناخته شده به عنوان گونه‌های اکسیژنی واکنشی (ROS) می‌شود که ( زمانی که به میزان بیش از دفاع آنتی اکسیدانی طبیعی بدن تولید شوند) می‌توانند موجب آسیب به DNA، غشای سلولی، پروتئین ها و کربوهیدرات مهم جهت سلامت و عملکرد کلی یک ورزشکار شوند. تصور می‌شود که مصرف مکمل با SOD  ممکن است  تولید (ROS) و به طور ویژه تری سوپراکسید، معمول‌ترین (ROS) در بدن را کاهش دهد و به خنثی سازی التهاب ناشی از آسیب به سلولها که می‌تواند به عملکرد آسیب زده و از برگشت به حالت اولیه ممانعت کند، کمک کند. در حالی که چندین نوع از SOD وجود دارد، هرگونه نقش متفاوتی در حفظ سلامت سلول ها بازی می کنند، SOD  منگنز، به دلیل نقشش در محافظت میتوکندری از آسیب که می‌تواند به طور منفی بر تولید انرژی ATP ضروری برای اوج اجرا اثر بگذارد، از جالب توجه ترین ها برای ورزشکاران می باشد.

مزایای عملکردی : ورزشکاران ممکن است از افزایش استقامت و برگشت به حالت اولیه، به ویژه در طول دوره های تمرین و رقابتی سنگین بهر‌مند شود.

میزان معمول مصرف: میزان مصرف توصیه شده به صورت تزریق، القاء زیر زبانی، کرم های موضعی و به شکل کپسول در دسترس تایید نشده‌اند؛ اگرچه تحقیقات محدودی پیشنهاد می کنند، میزان مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم به شکل کپسول در طول یک رقابت یا  دوره تمرین سنگین ۶ هفته ای‌، ممکن است از نقطه نظر ضد التهابی مفید باشد. به دلیل اینکه SOD در روده کوچک جذب می‌شود، کپسولهای پوشش دار روده ای جهت اجتناب از تخریب توسط اسید معده قبل از رسیدن به روده ضروری می باشد.

نگرانی‌های مرتبط با سلامتی: SOD به عنوان یک ماده غیر سمی شناخته و جهت استفاده توسط ورزشکاران مکملی بی خطر فرض می شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.