کد خبر : 973
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 نوامبر 2019 - 23:50

دی متیل آمیلامین DMAA

دی متیل آمیلامین DMAA
DMAA یکی از مشتقات دارویی آمفتامین است. DMAA به طور فراوان در نزدیک به ۲۰۰مکمل ورزشی یافت می شود، که به طور معمول به عنوان یک تقویت کننده بیش از تمرین یا موسوم به چربی سوز توصیه شده است.

دی متیل آمیلامین DMAA – نام های دیگر:۳،۱- دی متیل آمیلامین، ساقه گل شمعدانی، عصاره گل شمعدانی ، فورتان، متیل هگزامین، گل شمعدانی، ۳،۱دی متیل پنتیل آمین

این مکمل از چه تشکیل شده است: دی متیل آمیلامین(DMAA)، یکی از مشتقات دارویی آمفتامین است. این ماده در اصل توسط الی لیلی در سال ۱۹۴۸، به عنوان یک داروی استنشاقی از راه بینی معرفی شده؛ با این حال ، در سال ۱۹۷۰ آن را به عنوان یک داروی مورد تایید، حذف کردند. در حال حاضر ،DMAA، به طور فراوان در نزدیک به ۲۰۰مکمل ورزشی یافت می شود، که به طور معمول به عنوان یک تقویت کننده بیش از تمرین یا موسوم به چربی سوز توصیه شده است. فروش آن در سال ۲۰۱۰، به ۱۰۰ میلیون دلار رسید. با توجه به قوانین و مقرارات FAD قبل از سال ۱۹۹۴ جهت فروش دی متیل آمیلامین DMAA به عنوان مکمل رژیمی ، باید به طور طبیعی استخراج شده، دارای تاریخ استفاده مشخص شده باشد. خوشبختانه برای بسیاری از شرکت های ساخت مکمل ، یک مطالعه علمی نشان داده است که روغن گل شمعدانی ، حاوی مقدار ناچیزی DMAA(0.7 درصد) است، بنابراین به DMAA اجازه می دهد تا هر دو معیار را دارا باشد (کوهن۲۰۱۲). با این حال ، از زمان این مطالعات تاکنون، نزدیک ۶مطالعه دیگر در تایید این امر ناموفق بوده اند. در حال حاضر، بینFDA و شرکت های مکمل تولید کننده محصولات حاوی DMAA، میزان قابل توجهی از اختلافات وجود دارد. FDA ادعا می کند که DMAA به طور طبیعی، در روغن گل شمعدانی وجود ندارد، در نتیجه آن را به عنوان یک ماده طبیعی رد صلاحیت می کند.

مکمل های محبوب محتوی دی متیل آمیلامین DMAA

Jack 3d (USPlabs)

OxyELITE Pro(USPlabs)

LIPO 6 Black ( Nutrex Research)

Hemo Rage Black(Nutrex Research)

Arson Fat Burner Capsule(Muscle Aslyum Project)

Spirode (Gaspari Nutrition)

Nitric Blast(Sport Nutrition International)

Napalm(Musle Warfare)

Lean EFX (Fahrenheit Nutrition)

Hydroxystim (MuscleTech)

Neurocore Powder(Muscle Tech)

دی متیل آمیلامین DMAA چگونه عمل می کند: DMAAتاثیرات تحریکی قویی بر بدن دارد. مکانیسم های دقیق آن ناشناخته است. برخی بر این باورند که DMAA، به روش مشابه افدرین و دیگر آمفتامین ها با اتصال به گیرنده های سیستم عصبی سمپاتیک یا آدرنال می کند.علاوه بر این، ممکن است موجب افزایش در میزان متابولیسم استراحت و لیپولیز(سوزاندن چربی) شود.

دی متیل آمیلامین DMAA و مزایای عملکردی: عقیده بر این است DMAA ، عملکرد تمرینی را بواسطه تاخیر در خستگی و افزایش بالقوه تولید نیرو بهبود می دهد. بعلاوه، ممکن است میزان سوخت و ساز استراحت و لیپولیز را در زمان استراحت و در طول تمرینات افزایش دهد که باعث بهبود در ترکیب بدنی می شود.

دی متیل آمیلامین DMAA و میزان معمول مصرف: بیشتر مکمل ها، DMAA را به عنوان یک عنصر موجود در ترکیب اختصاصی ذکر می کنند؛ بنابراین،  میزان DMAA یافت شده در بیشتر مکمل های رژیمی ناشناخته است.

دی متیل آمیلامین DMAA و نگرانی های مرتبط با سلامتی : DMAA در تعدادی از عوارض جانبی جدی از جمله حملات پانیک(ناگهانی) ، تشنج و دو مورد مرگ نقش داشته است. این ماده به عنوان دارا بودن اثرات سمی بر حیوانات نیز، توصیف شده است که این میزان “بیشتر از افدرین و کمتر از آمفتامین” بوده است( کوهن ۲۰۱۲، E1).

هشدارهای درباره مکمل: ورزشکاران باید از استفاده حاوی DMAA پرهیز کنند. این ماده ممکن است، در بخش حقایق تغذیه ای بیشتر مکمل های رژیمی ، تحت عنوان نام های متنوعی ذکر شود.که شناسایی آن را مشکل می سازد. علاوه بر این، ارتش ایالات متحده، مکمل های حاوی DMAA از تمامی مبادلات نظامی خود حذف کرده است و بهداشت و سلامت کانادا، استفاده از آن را در تمامی مکمل ها ممنوع کرده است (کوهن۲۰۱۲).

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.