کد خبر : 2286
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آگوست 2020 - 22:36

هضم چربی ها

هضم چربی ها

  هضم چربی ها معمولاً حدود ۳۵ درصد کالری مصرفی از چربی ها تامین می شود. چربیها و کربوهیدراتها منابع اصلی تولید انرژی در بدن به شمار می روند. ارزش کالری یآی چربی ها ۹ کیلو کالری به ازای هر گرم است. بنابراین، فرد ۷۰ کیلوگرمی سالم باید روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ گرم چربی مصرف

 

هضم چربی ها

معمولاً حدود ۳۵ درصد کالری مصرفی از چربی ها تامین می شود. چربیها و کربوهیدراتها منابع اصلی تولید انرژی در بدن به شمار می روند. ارزش کالری یآی چربی ها ۹ کیلو کالری به ازای هر گرم است. بنابراین، فرد ۷۰ کیلوگرمی سالم باید روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ گرم چربی مصرف کند. چنانچه میزان کالری مصرفی روزانه بیش از مقدار مورد نیاز فعالیت های روزانه باشد، چربی در بدن در قالب بافت چربی ذخیره میشود.

هر کیلو گرم بافت چربی، ارزش کالری هایی حدود ۹ هزار کیلوکالری دارد. این بدان معناست که اگر شخصی بخواهد وزن خود را کاهش دهد، باید کالری دریافتی روزانه خود را به میزان توصیه شده ۲۲۵۰ تا ۲۵۰۰ کیلو کالری کاهش دهد. به لحاظ نظری دست‌کم ۳۶ روز طول میکشد تا ۱ کیلوگرم چربی مصرف شود.

تری گلیسیریدها، فسفو لیپید ها و کلسترول (شکلهای اصلی چربی دریافتی از راه رژیم غذایی) به شکل مونو گلیسیریدها، اسیدهای چرب، لیزو فسفاتیدیل کولین، و کلسترول آزاد در روده کوچک جذب می شوند. همه این اجزا از راه فرآیندی موسوم به حلالیت میسلی و وابسته به ترشح صفرا جذب می شوند.

سه گروه آنزیم پانکراسی اصلی در هضم چربی ها درگیر می شوند:

لیپاز های پانکراسی، فسفو لیپاز A2، و کلسترول استراز، تری گلیسیریدها ( اجتماع گلیسرول و اسیدهای چرب ) بر اثر ترکیبی از اعمال لیپاز پانکراسی و کولیپاز به ۲- منو گلیسیرید و اسیدهای چرب آزاد تبدیل می‌شوند.

فسفاتیدیل کولین (که ترکیبی از گلیسرول فسفات، کولین و دو اسید چرب است و لسیتین نیز نامیده می شود) به وسیله فسفولیپاز A2 به اسیدهای چرب آزاد و لیزوفسفاتیدیل تبدیل می شود. کلسترول استراز بخش اعظم کلسترول رژیم غذایی یعنی استر کلسترول (که ترکیبی از کلسترول و یک اسید چرب است) را به کلسترول آزاد تبدیل می کند تا بتواند در روده کوچک جذب شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.