کد خبر : 3912
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 9 نوامبر 2023 - 0:07

مهدی پیرتاجانی

روغن کریل

روغن کریل
یک مطالعه کوچک نشان داد که روغن کریل، مانند امگا ۳ به طور کلی، می تواند علائم آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت مانند درد، سفتی، و اختلال عملکردی را بهبود بخشد. همچنین سطح پروتئین واکنشی C را کاهش داد، که نشانگر التهاب در بدن است که با بیماری قلبی مرتبط است.

روغن کریل از کریل، موجودات ریز میگو مانند که در آب های بسیار سرد اقیانوس زندگی می کنند، به دست می آید. مطالعات نشان می دهد که روغن کریل ممکن است مزایای سلامتی مشابه روغن ماهی داشته باشد.

روغن کریل از یک حیوان دریایی ریز و شبیه میگو به دست می آید. سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است.

به نظر می رسد فواید روغن کریل از محتوای اسید چرب امگا ۳ ناشی می شود. بدن بسیاری از اسیدهای چرب امگا ۳ خود را تولید نمی کند. اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند درد و تورم را کاهش دهند و همچنین از لخته شدن خون به راحتی جلوگیری می کنند.

مردم از روغن‌کریل برای خشکی چشم استفاده می کنند. همچنین برای سطوح بالای تری گلیسیرید در خون، کلسترول بالا، دیابت، افسردگی و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از بسیاری از این موارد وجود ندارد.

روغن کریل را با روغن جلبک، روغن کبد ماهی، روغن ماهی یا روغن کبد کوسه اشتباه نگیرید. اینها یکی نیستند.

چرا مردم روغن کریل مصرف می کنند؟

روغن کریل حاوی EPA و DHA است، همان اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی، اگرچه معمولاً در مقادیر کمتر. اثرات روغن‌کریل به اندازه اثرات روغن ماهی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. اما چند مطالعه اولیه نشان می دهد که روغن کریل می تواند از برخی جهات برتر باشد. روغن‌کریل ممکن است بهتر از روغن ماهی در بدن جذب شود.

یک مطالعه کوچک نشان داد که روغن کریل، مانند امگا ۳ به طور کلی، می تواند علائم آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت مانند درد، سفتی، و اختلال عملکردی را بهبود بخشد. همچنین سطح پروتئین واکنشی C را کاهش داد، که نشانگر التهاب در بدن است که با بیماری قلبی مرتبط است.

علاوه بر این، روغن‌کریل در یک مطالعه کوچک دیگر علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش داد.

از آنجایی که برخی مطالعات نشان می دهد که اسید چرب DHA ممکن است برای مغز کودک در حال رشد مفید باشد، روغن کریل گاهی توسط زنان باردار مصرف می شود یا به کودکان داده می شود. با این حال، کارشناسان این را توصیه نمی کنند، زیرا ایمنی یا اثربخشی روغن‌کریل در زنان باردار و کودکان اثبات نشده است.

همانطور که روغن کریل محبوب تر می شود، برخی از دانشمندان در مورد اثرات زیست محیطی برداشت کریل در مقیاس بزرگ نگران هستند. کریل منبع غذایی مهمی برای بسیاری از حیوانات از جمله نهنگ ها، فوک ها و پنگوئن ها و سایر پرندگان است.

چه مقدار روغن کریل باید مصرف کنید؟

از آنجایی کهروغن‌کریل یک درمان ثابت نیست، هیچ دوز استانداردی وجود ندارد. با متخصص خود صحبت کنید تا ببینید آیا روغن کریل برای شما مناسب است یا خیر.

آیا می توانید روغن کریل را به طور طبیعی از غذاها دریافت کنید؟

تنها منبع روغن‌کریل، کریل است.

خطرات مصرف روغن کریل چیست؟

اثرات جانبی، به نظر می رسد روغن‌کریل عوارض جانبی کمی ایجاد می کند. برخی از افراد ممکن است گاز، نفخ یا اسهال باشند.

اگر اختلال خونریزی یا حساسیت به غذاهای دریایی دارید، قبل از استفاده از روغن‌کریل با پزشک مشورت کنید. روغن کریل می تواند لخته شدن خون را کند، کند و نباید دو هفته قبل از جراحی مصرف شود. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف روغن‌کریل با پزشک خود صحبت کنید.

فعل و انفعالات

اگر به طور منظم هر دارویی مصرف می کنید، قبل از شروع استفاده از مکمل های روغن‌کریل با پزشک خود صحبت کنید. مانند سایر اسیدهای چرب امگا ۳، روغن‌کریل ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی شود و باید با احتیاط مصرف شود، به خصوص اگر از داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون) استفاده می کنید. از آنجایی که روغن‌کریل با توانایی لخته شدن خون تداخل دارد، می تواند با داروهایی مانند رقیق کننده های خون و داروهای ضد پلاکت تداخل داشته باشد. همین خطرات ممکن است در مورد مصرف روغن کریل در هنگام استفاده از مکمل‌هایی مانند جینکو بیلوبا، سیر و زنجبیل صدق کند. جذب آن نیز ممکن است تحت تأثیر داروهای کاهش وزن خاص قرار گیرد. روغن‌کریل ممکن است سطح گلوکز خون را کاهش دهد، بنابراین در صورت مصرف داروهای دیابت، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

دوز

روغن‌کریل اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۱-۴ گرم خوراکی روزانه تا ۶ ماه استفاده می شود. با متخصص صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.