کد خبر : 2095
تاریخ انتشار : شنبه 20 ژوئن 2020 - 23:20

واماندگی گرمایی

واماندگی گرمایی
متداول ترین نوع بیماری هایی گرمایی، گرما درماندگی است.

 

واماندگی گرمایی (گرما درماندگی)

متداول ترین نوع بیماری هایی گرمایی، گرما درماندگی است. به نظر می رسد معضل تخلیه حجم عمدتآ زمانی رخ می دهد که برون ده قلبی کاهش می یابد که پیامد آن کاهش توانایی سیستم قلبی عروقی در تامین نیازمندی های عضله فعال و بافت های پیرامونی است. این موضوع با ناتوانی تداوم فعالیت ورزشی در گرما تظاهر می یابد.

نشانه های گرما درماندگی تلفیقی از تهوع، استفراغ، بی قراری، سردرد، خستگی شدید، تنگی نفس، غش کردن، پوست سرد و مرطوب یا گرم خشک، فشار خون پایین و نبض سریع و ضعیف، اضطراب، اسهال، راست شدن مو، پر تهویه ای، تپش قلب، فشار خون و احساس گرما در ناحیه سر و بالاتنه می باشد. سرگیجه و سنکوب نیز ممکن است رخ دهد. دمای مقعدی کمتر از ۴۰ درجه سانتی گراد است. علائم و نشانه ای گرما درماندگی می تواند کاملآ متغییر باشد و ممکن است در سناریوهای گرمایی ورزشی گوناگون فرق کند.

این اختلال به علت ناتوانی دستگاه قلبی عروقی در برآورده کردن نیازی های بدن می باشد. به هنگام فعالیت در گرما عضلات فعال و پوست برای دریافت خون به رقابت می پردازند. واماندگی گرمایی زمانی اتفاق می افتد که این نیازها هم زمان برآورده نشوند. این اختلال هنگامی بروز می کند که حجم خون بر اثر از دست دادن مایعات یا مواد معدنی در اثر عرق ریزی کاهش یابد. از آن جا که گرما درماندگی پیامد تخلیه حجم برای مثال پلاسما است و باعث جبران ناقص قلبی عروقی می شود، لذا صرفآ آب رسانی به بازیافت کامل آن ظرف ۱۵ تا ۳۰ دقیقه منجر می شود. در بیش تر مواقع مایعات را می توان به شکل خوراکی جایگزین ساخت. با وجود این در مواردی که گرمادرماندگی شدید است، مثل مواردی که آزمودنی به هوش نیست یا ذهن فعال ندارد، محلول های درون سیاهرگی احتمالآ روش بهتری برای جایگزین ساختن مایعات است.

در واماندگی گرمایی مکانیزم های تنظیم دما فعال هستند، ولی نمی توانند گرما را به سرعت از بدن دور کنند. زیرا حجم خون برای توزیع به پوست کافی نیست. این شرایط بیشتر به هنگام تمرینات سبک تا متوسط در گرما به وجود می آید و معمولآ با دمای رکتال بسیار بالا همراه نیست. افرادی که از نظر آمادگی جسمانی ضعیف باشند و یا با گرما سازگار نشده باشند، بیشتر مستعد واماندگی گرمایی هستند.

درمان واماندگی گرمایی شدید شامل استراحت در محیط سردتر با قراردادن پاها در بالا است. تزریق سیاهرگی محلول نمکی برای شخص بیهوش پیشنهاد می شود.

هنگام گرما درماندگی تخلیه حجم را می توان به تخلیه نمک یا تخلیه آب نسبت داد. اغلب تلفیقی از این دو منجر به تخلیه حجم ها می شوند و نشانه و علائمی دارند که شبیه به یک دیگرند. با وجود این، درمان هر یک از انواع تخلیه حجم ها متفاوت است. تخلیه آب خیلی سریع رخ می دهد و می تواند تنها نتیجه یک جلسه فعالیت ورزشی باشد. در چنین مواردی نوشیدن آب معمولی کاملآ کفایت می کند و باعث می شود تا بدن کاملآ به حالت طبیعی خود باز گردد. با وجود این تخلیه نمک نوعآ نتیجه کاهش طولانی مدت الکترولیت ها است. تقریبآ ۳ تا ۵ روز بر اثر دفع زیاد آب از راه تعریق رخ می دهد، به طوری که بدن قادر نباشد از راه نمک رژیم غذایی آن را جایگزین سازد. در شرایط تخلیه نمک ضروری است تا مقدار مناسبی کلرورسدیم از راه مایعات وارد بدن شود. در پژوهش برآورده شده است که به ازای تداوم هر ساعت فعالیت ورزشی متوسط تا سنگین نمک و آب دفعی معادل ۲ گرم کلرورسدیم و ۱/۵ لیتر آب می باشد. با استفاده از محلول های درون سیاهرگی یا محلول های خوراکی باید این مقادیر را جبران کرد.

اگر واماندگی گرمایی درمان نشود، به گرمازدگی منجر خواهد شد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.