کد خبر : 3669
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 ژوئن 2023 - 1:38

منتول

منتول

منتول یک الکل مونوترپن حلقوی است که دارای ویژگی های خنک کننده شناخته شده و بوی نعناع باقی مانده از بقایای روغنی است که از آن به دست آمده است. به دلیل این ویژگی‌ها، علاوه بر وانیل و مرکبات، یکی از مهم‌ترین افزودنی‌های طعم‌دهنده است. به همین دلیل در انواع محصولات مصرفی اعم از شیرینی

منتول یک الکل مونوترپن حلقوی است که دارای ویژگی های خنک کننده شناخته شده و بوی نعناع باقی مانده از بقایای روغنی است که از آن به دست آمده است. به دلیل این ویژگی‌ها، علاوه بر وانیل و مرکبات، یکی از مهم‌ترین افزودنی‌های طعم‌دهنده است. به همین دلیل در انواع محصولات مصرفی اعم از شیرینی ها مانند شکلات و آدامس گرفته تا محصولات مراقبت از دهان مانند خمیر دندان و همچنین در محصولات دارویی بدون نسخه برای اثرات خنک کنندگی و بیولوژیکی آن استفاده می شود. اثرات خنک کنندگی آن منحصر به مصارف دارویی نیست. تقریباً یک چهارم سیگارهای موجود در بازار حاوی منتول هستند و مقادیر کمی از منتول حتی در سیگارهای غیر منتول وجود دارد. منتول طبیعی به طور انحصاری از Mentha canadensis جدا شده است، اما همچنین می تواند در مقیاس صنعتی از طریق فرآیندهای مختلف سنتز شود. اگرچه منتول به هشت شکل استریوایزومری وجود دارد، (-) – منتول از منبع طبیعی و منتول سنتز شده با همان ساختار، ایزومر ترجیح داده شده است. تقاضا برای منتول زیاد است و قبلاً تخمین زده می شد که استفاده جهانی از منتول ۳۰ تا ۳۲۰۰۰ تن در سال است. منتول ترکیب غالب اسانس ها نیست، زیرا فقط می توان آن را به عنوان ترکیبی از تعداد محدودی از گیاهان معطر یافت. این گیاهان دارای فعالیت بیولوژیکی در شرایط in vitro و in vivo مانند اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد خارش، ضد سرطانی و ضد درد هستند و همچنین یک بخور موثر نیز هستند. علاوه بر این، منتول یکی از موثرترین هایی است که برای افزایش نفوذ پوستی مواد دارویی استفاده می شود. این بررسی خواص شیمیایی و بیولوژیکی منتول را خلاصه می کند و اثرات خنک کنندگی و سمیت آن را برجسته می کند.

منتول همراه با وانیل و مرکبات به عنوان یکی از مهم ترین افزودنی های طعم دهنده قرار می گیرد.

منتول یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در نعناع و سایر گیاهان نعناع یافت می شود، اما می توان آن را در آزمایشگاه نیز تهیه کرد. منتول برای اولین بار در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به تنباکو اضافه شد و از شدت دود سیگار و تحریک ناشی از نیکوتین می کاهد. بر اساس قانون پیشگیری از سیگار کشیدن و کنترل دخانیات در سال ۲۰۰۹ که به سازمان غذا و دارو اختیاری در مورد محصولات تنباکو می‌دهد، منتول تنها طعمی بود که به مقدار کافی در سیگار مجاز بود تا یک “طعم مشخص کننده” باشد. شرکت‌های دخانیات بر اثرات تسکین‌دهنده و خنک‌کننده منتول تکیه کرده‌اند تا سیگار را برای افراد جدید سیگاری، جوانان، سیاه‌پوستان آمریکایی جذاب‌تر کنند. بازاریابی سیگارهای منتول برای دهه ها هدف سیاه پوستان آمریکایی بوده است.

بیش از ۱۸٫۹ میلیون نفر در حال حاضر سیگار منتول می کشند. طعم منتول، یکی از دلایل اصلی شروع استفاده کودکان از محصولات تنباکو است.

اثرات منتول بر سلامتی

هنگامی که منتول استنشاق می شود، منتول می تواند درد راه هوایی و تحریک ناشی از دود سیگار را کاهش دهد و سرفه را سرکوب کند و به افراد سیگاری توهم نفس کشیدن راحت تر بدهد. با این حال، علی‌رغم آنچه ممکن است برخی از پیام‌های بازاریابی نشان دهند، سیگارهای منتول در مقایسه با سیگارهای غیر منتول هیچ مزیتی برای سلامتی ندارند. در واقع، طعم و بوی نعناع می‌تواند علائم هشداردهنده اولیه مشکلات تنفسی ناشی از سیگار را بپوشاند.

همچنین مشخص شده است که سیگارهای منتول هم احتمال معتاد شدن و هم درجه اعتیاد را افزایش می‌دهند. شواهد علمی نشان می‌دهد که سیگاری‌های منتول کمتر از افراد غیرمنتول سیگار را ترک می‌کنند، علی‌رغم اینکه تمایل بیشتری به ترک سیگار دارند.

مطالعه‌ای که اخیراً مضرات نامتناسب سیگار منتول را برای سیاه‌پوستان آمریکایی تعیین کرده است، نشان می‌دهد که سیگارهای منتول عامل ۱٫۵ میلیون سیگاری جدید، ۱۵۷۰۰۰ مرگ زودرس ناشی از سیگار و ۱٫۵ میلیون سال زندگی در میان سیاه‌پوستان آمریکایی از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ بوده است.

جمعیت های تحت تاثیر نامتناسب

صنعت تنباکو از دهه ۱۹۵۰ بازاریابی سیگارهای منتول را به طور خاص برای گروه های نژادی/قومی خاص، به ویژه سیاه پوستان آمریکایی هدف قرار داده است.

این باعث شده است:

بیش از ۸ نفر از هر ۱۰ سیاهپوست آمریکایی سیگاری از سیگار منتول استفاده می کنند

حدود ۴۸ درصد از افراد اسپانیایی تبار که سیگار می کشند از سیگار منتول استفاده می کنند

حدود ۴۱ درصد از افراد آسیایی که سیگار می کشند، سیگار منتول را ترجیح می دهند

حدود نیمی از جوانان سیگاری در سنین ۱۲ تا ۱۷ سال منتول مصرف می کنند. این درصد بیشتر از حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر است که منتول را ترجیح می دهند.

سیاست عمومی

در ۴ می ۲۰۲۲، FDA دو قانون پیشنهادی را صادر کرد که فروش سیگار با منتول را به عنوان یک طعم مشخص متوقف می کرد و تمام سیگارهای طعم دار را از بازار حذف می کرد. این اقدام مدت هاست که به تعویق افتاده است و باعث نجات جان انسان ها و کاهش نابرابری های بهداشتی مرتبط با دخانیات می شود. در حالی که تعداد افرادی که سیگار می کشند در حال کاهش است، وجود منتول در بازار همچنان یک مسئله است. تا سال ۲۰۲۰، حدود ۳۷ درصد از کل فروش سیگار را سیگار منتول تشکیل می‌داد که بالاترین میزان از زمانی که شرکت‌های بزرگ دخانیات موظف شدند این داده‌ها را گزارش کنند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.