کد خبر : 3681
تاریخ انتشار : شنبه 1 جولای 2023 - 2:28

مهدی پیرتاجانی

نعناع وحشی منتا کانادنسیس Mentha Canadensis

نعناع وحشی منتا کانادنسیس Mentha Canadensis

نعناع وحشی منتا کانادنسیس Mentha Canadensis گونه ای از نعناع بومی آمریکای شمالی (از قلمروهای شمال غربی تا مکزیک مرکزی) و بخش شرقی آسیا (از سیبری تا جاوه) است. در آمریکای شمالی، معمولاً با نام‌های نعناع کانادا، نعناع وحشی آمریکایی، و در آسیا به‌عنوان نعناع چینی، نعناع ساخالین، نعناع ژاپنی، و نعناع وحشی شرق آسیا

نعناع وحشی منتا کانادنسیس Mentha Canadensis

گونه ای از نعناع بومی آمریکای شمالی (از قلمروهای شمال غربی تا مکزیک مرکزی) و بخش شرقی آسیا (از سیبری تا جاوه) است. در آمریکای شمالی، معمولاً با نام‌های نعناع کانادا، نعناع وحشی آمریکایی، و در آسیا به‌عنوان نعناع چینی، نعناع ساخالین، نعناع ژاپنی، و نعناع وحشی شرق آسیا شناخته می‌شود. گلها مایل به آبی یا کمی بنفش هستند. این گیاه عمودی است و به ارتفاع حدود ۴-۱۸ اینچ (۱۰-۴۶ سانتی متر) می رسد. برگها مخالف یکدیگر رشد می کنند و دسته های گل در بغل بالایی برگ ظاهر می شوند. نعناع در مناطق مرطوب رشد می کند، اما نه مستقیماً در آب، بنابراین در نزدیکی سوله ها، و حاشیه دریاچه ها و رودخانه ها یافت می شود. گیاهان از ژوئیه تا آگوست در زیستگاه های بومی خود شکوفا می شوند.

گیاهانی که در شرق آسیا یافت می شوند در میان مترادف های دیگر Mentha sachalinensis نامیده می شوند.

نعناع کانادنسیس گیاهی است چند ساله با ریزوم خزنده زیرزمینی و شاخه های عمودی. می تواند. دارای ساقه های کرک دار با جفت برگ های متقابل است. هر برگ بر روی یک ساقه کوتاه و دارای قاعده گوه ای شکل و نیزه ای یا بیضی شکل، با حاشیه دندانه دار و سطح کرکدار است. گلها به صورت سنبله در نوک شاخه ها قرار دارند. گلها ممکن است آبی، صورتی یا سفید باشند. آنها به صورت مارپیچ در اطراف گل آذین قرار گرفته اند. هر گل دارای پنج کاسبرگ، چهار گلبرگ، چهار پرچم و یک تخمدان برتر است. میوه‌ها خشک می‌شوند و در زمان رسیدن، دو دانه را آزاد می‌کنند.

گیاهان دارویی و ترکیبات مشتق از آنها به دلیل تأثیر قابل توجهی که بر سلامت انسان دارند، توجه محققان را به خود جلب کرده است. در میان گیاهان دارویی، نعناع (گونه منتا) دارای خواص مفید متعددی برای سلامتی از جمله پیشگیری از سرطان و ضد چاقی، ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد دیابتی و محافظت از قلب است که در نتیجه پتانسیل آنتی اکسیدانی همراه با سمیت کم و کارایی بالا. گونه های نعناع به طور گسترده ای در غذاهای شور، غذا، نوشیدنی ها و محصولات قنادی استفاده می شود. فیتوکمیکال های مشتق شده از نعناع نیز فعالیت ضد سرطانی در برابر انواع مختلف سرطان های انسانی مانند دهانه رحم، ریه، سینه و بسیاری دیگر از خود نشان دادند. اسانس نعناع با تعدیل مسیرهای MAPK و PI3k/Akt پتانسیل سمیت سلولی زیادی را نشان می دهد. آنها همچنین القای آپوپتوز، سرکوب پتانسیل تهاجم و مهاجرت خطوط سلولی سرطانی همراه با توقف چرخه سلولی، تنظیم مثبت ژن های Bax و p53، تعدیل TNF، IL-6، IFN-γ، IL-8، و القای فنوتیپ پیری را ایجاد می کنند. اسانس‌های نعناع همچنین مشخص شده است که فعالیت ضد باکتریایی بر علیه باسیلوس سوبتیلیس، استرپتوکوکوس اورئوس، سودوموناس آئروژینوزا و بسیاری دیگر انجام می‌دهند. بررسی فعلی نقش ضد میکروبی ترکیبات و اسانس‌های مشتق شده از نعناع را با تاکید ویژه بر فعالیت‌های ضد سرطانی، داده‌های بالینی و اثرات نامطلوب نشان‌داده‌شده توسط چنین گیاهان چند منظوره برجسته می‌کند.

 

مصارف دارویی

یکی از مهم ترین اسانس های مورد استفاده در پزشکی، روغن نعناع ژاپنی است. منتا کانادنسیس سرشار از منتول طبیعی است.

در مجارستان برای تولید اسانس و منتول کشت می شود. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی پولگون Pulegone است.

برگ‌ها نعناع بوی مشخصی دارند، زیرا گیاه حاوی روغن‌های معطر است. برگ ها را می توان در هر زمان در طول رشد گیاه چید و ممکن است خشک شود. از آنها در تهیه ژله نعناع، چای نعناع و آب نبات برگ نعنا استفاده می شود. مردم ملل اول از چای نعنا برای بوی بد دهان یا دندان درد یا برای درمان سکسکه استفاده می کردند. از نعناع می توان برای طعمه روباه یا سیاه گوش نیز استفاده کرد.

اسانس نعناع به عنوان دافع حشرات برای حشراتی مانند مگس سرکه مگس سرکه موثر است.

یکی از مهم ترین اسانس های مورد استفاده در پزشکی، روغن نعناع ژاپنی است. Mentha canadensis در مقایسه با سایر گونه های نعناع غنی از منتول طبیعی است و منتول به طور گسترده در تعدادی از آماده سازی های دارویی استفاده می شود. تقریباً ۴۰۰۰ تن روغن نعناع ژاپنی و ۲۰۰۰ تن منتول در جهان در سال ۱۹۹۸ تولید شد. کشورهای عمده تولید کننده برزیل، پاراگوئه، تایوان، ژاپن، چین، هند و تایلند هستند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.